Gå til innhold

Hva er mest aktuelt av de forskjellige .NET språkene?


Anbefalte innlegg

Har bakgrunn fra C++ og VB6 og tenkte å gå opp i lønn og få en mer interessant jobb som programmerer i stedet for support (BLÆH!)

 

Men hva er mest salgbart? Er det J#, C# eller VB.Net? Så langt liker jeg best VB (litt lat) men det høres ut som det er på vei ut og da gidder jeg ikke satse på det.

 

Noen gode råd? Hva slags certificates er gode å ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som svar ville jeg tippe at C++ og Visual Basic er mest salgbart.

Ser veldig mange bedrifter som kun bruker Visual Basic faktisk... men C++ er ABSOLUTT noe å satse på, kan du det kan du mer en mange andre i dette landet.

 

av .NET språk skal det i teorien ikke ha noe å si hvilke du bruker, kompilator følger med uansett.

 

Det jeg er usikker på er om .NET er veldig aktuelt enda i det hele tatt...

Men det du vil se er at Visual Basic har endret seg ganske drastisk (til det bedre ville jeg si)

 

Det har fått full klasse og interface støtte, og fjernet 'set a = new b' idiotien(det heter bare 'a = new b()' f.eks) pluss constructors og deconstructors, overloading, gjort Integer til 32-bit og Long til 64-bit, fått Unicode string...

+++

Det er nå et ordentlig språk, faktisk.

Lenke til kommentar

Det skal være platform uavhengig, men da må det aktuelle OSet ha sin egen utgivelse av .NET FrameWork.

Ideén er at programmene blir kompilert for det systemet det blir startet på, derfor følger det med C#, VB.NET og J# Compiler i framework mappen til .NET FrameWork. Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke, har ikke prøvd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er 70 mill win maskiner som har .net framwork installert ( 30 mill gjennom win update, 40 mill gjennom oem install)

 

Ideén er at programmene blir kompilert for det systemet det blir startet på, derfor følger det med C#, VB.NET og J# Compiler i framework mappen til .NET FrameWork. Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke, har ikke prøvd.

 

Outputen fra alle .net compilere er IL, et stack orjentert språk som ikke retter seg direkte mot cpu registerene.

 

IL blir enten prekompilert md NGEN eller jittet ved run time til cpu spesifikk språk.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...