Gå til innhold

[Løst] Win8.1 - Secure Boot er ikke konfigurert på riktig måte


Anbefalte innlegg

Det ble feil hos meg da...

 

Jeg gjorde sånn som jeg trodde var riktig via CLICK BIOS, men da jeg restartet ble det allikevel feil.

 

Hver gang jeg restarter pc'n nå så prøver den på oppdatering/flash av BIOS, men får feilmelding om at det ikke lykkes.

 

Nå kommer jeg ikke inn i BIOS mer heller. CLICK BIOS har sluttet å virke og jeg kommer ikke inn via DEL eller F9 heller.

 

Jeg har fått tilsendt DVD med Win8 på som jeg tenkte å bruke for å formatere. Blir problemet med BIOS borte da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innebærer Secureboot egentlig at du blir nektet å boote fra alt annet enn OS? Jeg tenkte å oppdatere FW til SSD, og hos Plextor blir dette gjort med en ISO-fil. Laget en bootbar USB med denne på, men under BOOT i BIOS ligger nå kun bootmanageren på SATA, eller boot via Intel LAN?? Får ikke frem verken Plextor SSD slik den lå før, eller USB boot. Har også forsøkt å ta bort secureboot igjen, samt fjerne nøklene den har lagt inn, men ingen hjelp i det heller. Vet at dette fungerte før, da det er samme USB jeg la inn Win 8 med til å begynne med...

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle hadde jeg:

-bruke FW iso, (som er en linux) fra produsenten for å lage en CD eller DVD plate.

-deaktivere Secure boot eller disable UEFI mode til BIOS mode

-aktivere Sata configuration till IDE fra AHCI eller RAID

-velge DVD som first boot priority

-starte opp fra CD eller DVD plate som du har laget og følge instruksjonene.

Etter en vellykket FW oppdatering, skifte alle instillinger du forandret til verdiene du hadde fra før.

 

(secure boot i enkel forklaring kontrollerer bootloader er signert og dermed trusted. Bootloader kan feks være en annen enn windows)

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke har optisk stasjon(får ikke plass i saga :D) , så jeg må bruke USB, som jeg gjorde da jeg la inn W8. Frem til jeg la inn 8.1, har jeg hatt fått opp både bootloader, SSD, USB og LAN i "boot priority" Nå får jeg kun opp bootloader og LAN. Har deaktivert Secureboot, og fjernet nøklene som sagt uten at det hjalp. Har ikke forsøkt tipset ditt med ikke-UEFI BIOS eller IDE, men det blir i så fall neste forsøk ja. Har lagt ISO på USB med et program kalt ISOtoUSB, så det skal være i orden. Problemet er rett og slett at jeg ikke lenger har valget om å boote fra USB. En annen rar sak er at så lenge jeg har secureboot aktivert, så forsvinner valgene på POST-skjermen, altså F2 for BIOS, F10 for Bootmenu osv.. Valgene fungerer, men de står ikke der lenger. Kan det være at kombinasjonen av BIOS-versjon, secureboot, og W8.1 ikke er optimal, og at det kommer en ny BIOS som fikser dette?

Lenke til kommentar

Jeg har nå formatert pc'n og har nå Win8 bare. Jeg vurderer om jeg skal oppdatere til Win8.1, men er usikker, for da vil jeg vel få igjen den secureboot-meldingen igjen?

 

Det kan se ut som pc'n funker greit igjen sånn den er nå.

 

HVIS det er noe feil - enten i BIOS eller andre steder, hvordan finner jeg ut av det? Jeg feilsøkte med windows update og den fikset et problem der, men hvordan feilsøker jeg problemer i BIOS f.eks?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har kommet en ny patch (oppdatering) til 8.1

 

Du må gå inn på kontrollpanelet og deretter videre til windows update som ligger nesten helt nederst hvis du velger å få opp alle valgene inne på kontrollpanelet i ikoner

 

Her skal det stå at det har kommet en ny oppdatering til windows 8.1

 

Installer denne og restart PC-en

 

Etter at du har logget deg inn igjen, så skal vannmerket være vekke og windows skal fungere normalt igjen (For dere som opplevde at det skjedde unormale ting etter oppdateringen)

 

 

Det skal ikke være nødvending å gjøre noe med secure boot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...