Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

personlighet og motsetninger?


Anbefalte innlegg

Det sies jo at "motsetninger tiltrekker hverandre", og spesielt at en kanskje litt stille og rolig person vil kunne passe godt med en mer utdadvendt person, med begrunnelser som at ved at man får "en som er god til å prate, og en som er god til å lytte". At man unngår to som er stille, og at man unngår to som ikke klarer å slutte å prate.

 

Men jeg klarer ikke å observere dette i praksis.

Jeg er veldig glad i flytdiagrammer, så jeg illustrerer hvordan jeg oppfatter det reele sjekkemarkdet slik:

x6d2ly.png

Dere ser sikkert at begge pilene fra kvinnene peker på samme type mann.
Er det slik?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coulombs lov gjelder faktisk bare elektriske ladninger, ikke mennesker. Det som er faktum er at like mennesker har en tendens til å tiltrekke hverandre. Eller, man kan også snu på det og si at mennesker med ulik personlighet lettere faller fra hverandre.

 

Nå har det jo seg også sånn at ekstroverte mennesker er flinkere til å oppsøke sosiale situasjoner, så de vil oppleve masse mer sosial interaksjon med flere mennesker enn en introvert. I tillegg vil ekstroverte mennesker kanskje på gruppenivå ha bedre trening i å forholde seg til mennesker på denne (kanskje overfladiske) måten. Derfor er ekstroverte personer "sosiale vinnere".

 

Til slutt blir det for enkelt å dele mennesker opp i "introvert" og "ekstrovert". Vi mennesker har utrolig mange måter å være forskjellige på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei av offermentaliteten selvutnevnte introverte bruker til å rasjonalisere et manglende sosialt liv og at de tar monopol på egenskaper som "intellektuell". Faktisk tviler jeg på at alle som snakker om dette faktisk er innadvendte, og ikke bare sliter med lav selvtillit, ettersom at introverte kun står for 25% av befolkningen.

Det handler ikke om å være utadvendt eller innadvendt, det finnes plenty av interessante personligheter på begge sider. Innadvendte har mange sosialt tiltrekkende personlighetstrekk, som for eksempel at de ofte er gode lyttere og ikke tigger etter oppmerksomhet. Som Kakafoni sier, tror jeg problemet ligger i trening, det klart at du ikke blir en spennende person om du bruker hele fritiden din til å lese ringenes herre.

Endret av IQ84
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå blir man da ikke en spesielt interessant person av å vanke på pub/club hele fritiden heller...mener nå jeg.

Tviler på at hverken introverte eller ekstroverte bruker hele fritiden sin utelukkende på en aktivitet.

 

For min egen del har jeg inntrykk av at spontanitet, snakkesalighet, småprat, vittighet, kjappe kommentarer, litt frekkhet, etc, er kvaliteter som av de fleste kvinner etterspør. Kort og godt en ekstrovert - uavhengig av fritidsaktiviteter.

 

Det er slik jeg observerer det.
Når det gjelder hva jeg mener om det, så synes jeg selvfølgelig ikke at introverte menn skal forvente å lese ringenesherre 100% av fritida. Men jeg synes kvinner i større grad burde kose seg med felles tid med kjæresten, og kunne dekke eventuelt ekstra behov for underholdning selv, uten å forvente at typen skal være en slags innleid klovn/jester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg bedømmes som ekstrovert, men vet veldig godt at jeg er mer av den introverte typen. Grunnen til at jeg har blitt en tydelig ekstrovert, er ganske enkelt fordi jeg har lært meg "spillet" og vet hvor jeg kan slå på min egen bryter, og vips så er jeg blitt en tydelig ekstrovert og livat person. Så jeg tror ikke disse klassifiseringen betyr noe særlig mer enn at de brukes for å skille mellom individer og typer

Lenke til kommentar

Jeg bedømmes som ekstrovert, men vet veldig godt at jeg er mer av den introverte typen. Grunnen til at jeg har blitt en tydelig ekstrovert, er ganske enkelt fordi jeg har lært meg "spillet" og vet hvor jeg kan slå på min egen bryter, og vips så er jeg blitt en tydelig ekstrovert og livat person. Så jeg tror ikke disse klassifiseringen betyr noe særlig mer enn at de brukes for å skille mellom individer og typer

Hvor nøyaktig disse kategoriseringene er, kan jo diskuteres ja. Eller om de har noe for seg i det heletatt. Men av alle slike personlighetskategoriseringer etc, er dette noe av hva jeg synes gir mest mening.

 

"Ekspertene" på dette er jo også klare på at det ikke er svart-hvitt - man har forskjellige grader. Noen er mer introvert enn andre. Noen faller nærmere "sentrum" og kan betraktes som begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor nøyaktig disse kategoriseringene er, kan jo diskuteres ja. Eller om de har noe for seg i det heletatt. Men av alle slike personlighetskategoriseringer etc, er dette noe av hva jeg synes gir mest mening.

 

"Ekspertene" på dette er jo også klare på at det ikke er svart-hvitt - man har forskjellige grader. Noen er mer introvert enn andre. Noen faller nærmere "sentrum" og kan betraktes som begge deler.

Jeg har jobbet endel med den typen ekspertise, og "off the record" innrømmer de fleste at det de holder på med er bare et annet spill inni det store spillet kalt "eksistens" - men alle skal vi nå tjene til salt i grøten .. ;)

 

Fakta er at du gjenfødes utallige ganger i løpet av en dag .., og det er bare ditt påståelige og "veloppdratte" ego som tviholder på en eller annen "sjarmerende gjenfødsel/brukbar personlighet", som du så bruker som din "agent" i det så kalt "vanlige livet"

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet endel med den typen ekspertise, og "off the record" innrømmer de fleste at det de holder på med er bare et annet spill inni det store spillet kalt "eksistens" - men alle skal vi nå tjene til salt i grøten .. ;)

 

Fakta er at du gjenfødes utallige ganger i løpet av en dag .., og det er bare ditt påståelige og "veloppdratte" ego som tviholder på en eller annen "sjarmerende gjenfødsel/brukbar personlighet", som du så bruker som din "agent" i det så kalt "vanlige livet"

Nå går vi vel kanskje litt off-topic. Men synes dette hørtes litt "mumbo-jumbo" ut.

Om du mener at personligheten kan forandres litt fra dag til dag, og reflektere opplevelser og stimuli, så er jeg enig. Når det gjelder "introvert/ekstrovert" og andre slike grupper, så ser jeg bare på det som nettopp det - beskrivelser av personligheter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå går vi vel kanskje litt off-topic. Men synes dette hørtes litt "mumbo-jumbo" ut.

Om du mener at personligheten kan forandres litt fra dag til dag, og reflektere opplevelser og stimuli, så er jeg enig. Når det gjelder "introvert/ekstrovert" og andre slike grupper, så ser jeg bare på det som nettopp det - beskrivelser av personligheter.

Ingenting står stille - alt som "fødes" skal også "dø" - ikke bare det fysiske eller det psykiske. Vi mennesker fødes, og fra første øyeblikk etter fødsel begynner vi å eldes, blir syke og dør. Cellene våre reproduseres i ett sett uten opphold, og det inkluderer dine tanker og følelser også. Derfor er det slett ikke mumbojumbo, men ren skjær fakta at vi fødes og dør i ett sett, men vi henger fast i en tilbakelagt tilstand og kaller den for "jeg". Dette "jeget" er ikke annet enn de mest spiselige uttrykkene dine, mens de uspiselige sidene ved deg selv, skjules etter beste evne. I tillegg tror vi faktisk at vi er noe, men det er vi altså ikke. Vi er bare en samling karbon som drives frem av grådighet og begjær, og selv din egen bevissthet, kan ikke sies å være "deg" - det er bare en prosess, som du slett ikke kan styre eller bestemme over.

 

Hvis du skjønner oppsettet, kan du nå bestemme deg for at du bestandig skal være på topp - fordi hvis du ikke klarer å være på topp til enhver tid, så betyr det at du forholder deg til en tilbakelagt tilstand som du har bestemt deg for å tro på

 

Men ellers er jeg enig i at ekstrovert/introvert, er skapte begreper vi har lagd oss for å gjøre tilværelsen "forståelig", men er like unøyaktig som ordene "godt" "vondt" riktig eller "galt" osv .. Så for de som tror sterkest på dette, ser jeg ikke bort fra at det kan ha en virkning, men ikke kall den virkning for "sannhet"

Lenke til kommentar
Jeg er veldig glad i flytdiagrammer, så jeg illustrerer hvordan jeg oppfatter det reele sjekkemarkdet slik:

x6d2ly.png

 

Dere ser sikkert at begge pilene fra kvinnene peker på samme type mann.

Er det slik?

 

Sjekkemarkedet kan være ganske overfladisk til tider og for mange kan flytdiagrammet ditt stemme. En grunn til dette kan være at utadvendte menn har lettere for å ta kontakt med jenter enn det introverte har. Men, dette er jo det man legger merke til. Man legger merke til "alfahannene" fordi de er sosiale og tiltrekker seg mye oppmerksomhet. Det blir en confirmation bias fordi man bekrefter at det kun er de ekstroverte som får seg noe. Hva med de som ikke sier så mye som faktisk får seg noe? Legger du merke til dem?

 

Uansett hva man er, så må man faktisk ta kontakt med jenter(er man en homofil på homseklubb så er ikke dette et problem). Å være introvert er dog ingen hindring for å få jenter. Man blir kanskje ikke alfahannen, men heller han "stille, men mystiske" fyren. En kan kanskje fascinere folk ved å snakke mye, men man må allikevel utnytte sine sjanser for å seg noe.

 

Like tiltrekker like, er det mye forskning som viser. Introverte menn tiltrekkes introverte kvinner, og motsatt. Det er bare ikke alltid så tydelig, spesielt ikke på byen og slike steder.

 

 

Jeg begynner å bli lei av offermentaliteten selvutnevnte introverte bruker til å rasjonalisere et manglende sosialt liv og at de tar monopol på egenskaper som "intellektuell". Faktisk tviler jeg på at alle som snakker om dette faktisk er innadvendte, og ikke bare sliter med lav selvtillit, ettersom at introverte kun står for 25% av befolkningen.

Helt enig.

Lenke til kommentar

I forhold til sjekkemarkedet; ja. Det tragiske er at det også er slik utenfor sjekkemarkedet. En introvert person må lære seg extroverte handlinger for å bli attraktiv. Ingen vil jo ha den rolige, snille, intellektuelle, tenkende... osv

 

 

Kjæresten min er rolig, snill og intellektuell og han er jævlig populær blant damene for å si det sånn. Men at man er rolig er ikke det samme som å være sjenert og ikke klare å prate med folk.

Jeg tror kvinner flest ikke vil ha en mann som er høy på seg selv og vil at alle skal se på han hele tiden osv, men en mann som trives med seg selv og er veldig snill og morsom tror jeg er mest populær.

 

Men til TS: Jeg og kjæresten min er så like at jeg nesten synes det var litt skremmende i begynnelsen (han er meg som mann nesten) og om jeg skal si noe vi ikke er like på, så synes jeg det er veldig vanskelig å finne på noe. Så for oss er det vel sånn at like barn leker best :)

 

Anonymous poster hash: 46bd3...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gjorde et lite eksperiment hvor jeg trålet gjennom profilene til jenter på "sukker.no", hvor de beskrev typen de ser etter.

Profiltekster som vil ha ekstrovert, adskilt med mellomrom:

 

En med godt smil og gode historier. En som er reus, lojal, sosial og selvstendig. Jeg jobber mye med data og trenger derfor en som kan ta meg med på tur, på land og på vann.

Jeg liker på å bli overrasket og setter pris på spontanitet. En som er åpen og ærlig, leken, humoristisk og romantisk med et hint av spydighet.
Jeg er flink til å ta vare på meg selv, men vil gjerne bli bortskjemt en gang i blant, komme hjem til rent hus med middagen klar på bordet høres uvirkelig bra ut!

Kjemien må jo så absolutt vær der. Lika gutta som lika å hold se i form, også om du e spontan, morsom, lika å finn på teng og reis tel helt nye steda og itje typiske reisemål!

har glimt i øyet :)
er leken og spontan og ikke redd for å møte de ups and downs livet har å by på.
ikke er redd for å by av seg selv og forventer det samme tilbake.
liker å bli kjent med nye folk og tar vare på de han allerede har i livet sitt.

Jeg setter så pris på at du er så sosial, åpen til sinns og lett å like. Det er så hyggelig at du setter så pris på å reise, og fortsatt har mange steder i verden du har lyst til å oppleve.

Må kunne prate om alt.KOMUNIKASJON er det eg set høgst.
Utadvent og sosial.

 

Profiltekster jeg fant som vil ha en introvert:
Ingen.

Profiltekster med en "nøytral" tekst(som også ofte peker i retning ekstrovert), profiltekstene adskilt med mellomrom:

 

Prince charming :)

Har humor
Er optimist, men realist
Er uhøytidelig og trygg på seg selv
Liker å være aktiv

Morsom og lite selvhøytidelig fyr. Glad i å reise, både innenlands og utenlands.

Drømme kjæresten er moden av seg men på samme tid som han har sin barnslige side. Han får meg til å smile og le. Kjemi som blomstrer. Vet hvordan å behandle en kvinne.. han kan ikke være tøffel, selv om eg liker å få viljen min

Jeg vil ha en pålitelig, hyggelig, morsom, romantisk og sporty mann! Gjerne en som kan ta med meg på en fjelltur eller noe annet morsomt. Jeg vil også gjerne ha en som kan "passe litt på meg"
Du kan gjerne være litt handy av deg, men det er ikke et krav. Men jeg liker en ordentlig mannemann, hvis du skjønner

Han må være høyere enn meg, ha en lugn katt-lignende holdning, strålende blå/grønne/grå øyne er heller ikke å forakte.
En som vet hvor han står i livet eller som hvertfall har klare mål i livet. Helst ca 7 år eldre. En som kan utfordre meg og håndtere meg, og kanskje sette meg på plass når jeg trenger det! Vi behandler hverandre med gjensidig respekt. Du har sterke interesser for ting (men helst ikke for data spill)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...