Gå til innhold

Innvandring, hvordan er Norge rustet, og hvordan løse dette best?


Anbefalte innlegg

Start med å se på et par filmer som helt sikkert ikke passer den Norske modellen, og realiteten..(Men på samme måte som filmen viser, har jeg ikke tiltro til at Norge henger med på å øke infrastruktur i nødvendig tempo)




(denne setter ting litt i perspektiv..på godt eller vondt?)

Og så mediene tar et raskt overblikk... (for jeg tror situasjonen er værre)
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norges-nye-underklasse-7344644.html#.UmMU4axjjZs

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bymisjonen-snublet-i-de-rodgronnes-budsjett-7344612.html#.UmMVBqxjjZs

Dette er ikke noe rasistisk diskusjon da dette gjelder like mye svensk ungdom på jobbjakt i Norge.
Men hva er den beste måten å hjelpe andre på?

Jeg mener absolutt vi skal hjelpe, men hva er beste måten?

La meg ta en annekdote for å forklare min tanke...
Dersom vi er en gjeng som sitter i en liten robåt langt ute på det åpene hav, og så synker et cruiseskip rett ved siden av... hva gjør man? prøver man å fylle 3000+ mennesker i en liten robåt? Den vil da synke og alle vil drukne....
Skal vi åpne våre grenser for alle fattige og dårlig stilte i hele verden, vil Norge etterhvert ende opp som eksempelet..

Ved å åpne grensene vil det også være et par andre ting som kan følge.

La oss også diskutere dette med sosial dumping som følger, pga arbeidstakere underbyr hverandre for å få en jobb, er allerede en realitet....
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sparkede-nordmenn-satt-paa-land-filippinere-moenstrer-paa-4132237.html
og det er ikke få eksempler i byggebransjen, og transportnæringen...
Dette vil da starte en uheldig spiral, med en negativ lønnsvekst, flere arbeidsledige, og pris teller mer enn kvalitet...
http://www.rb.no/bolig/article6917690.ece

Det er selvsagt mange fasetter/sider av saken, og ingen fasit, men det er interessant å se hva folket mener..

Endret av DeathByDigital
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

La meg ta en annekdote for å forklare min tanke...

Dersom vi er en gjeng som sitter i en liten robåt langt ute på det åpene hav, og så synker et cruiseskip rett ved siden av... hva gjør man? prøver man å fylle 3000+ mennesker i en liten robåt? Den vil da synke og alle vil drukne....

Skal vi åpne våre grenser for alle fattige og dårlig stilte i hele verden, vil Norge etterhvert ende opp som eksempelet..

 

 

Det vi kan gjøre er å fylle vår egen båt helt full, og mer enn det får man ikke gjort. Så vil jeg mene at vår livbåt har langt flere ledige plasser enn det noen av oss innbiller seg.

 

:)

Lenke til kommentar

Dette vil da starte en uheldig spiral, med en negativ lønnsvekst, flere arbeidsledige, og pris teller mer enn kvalitet...

http://www.rb.no/bolig/article6917690.ece

 

Starter med dette. Det er ingen sammenheng mellom negativ lønnsvekst og arbeidsledighet, er det?

 

Når det gjelder kvalitet er svaret mitt et entydig nei. Vi får fortiden kledningen skiftet på huset vårt. Det huset ble som alle her oppe bygget på 80-tallet av godt betalte nordmenn som ifølge folk som var med på det jobbet på akkord for Block Watne. Det var bygge-boom og det gikk fort og gæli. (Et par år etterpå kom krakket, og de samme husene ble stående usolgt. Men det er en annen historie.)

 

Idag har jeg et par østeuropeere som jobber på huset. (De er leiet inn av en norsk byggmester, ikke noe svart.) De har måttet rette på ting som ble slurvet med den gangen. De gjør en bedre jobb mot en for dem helt anstendig betaling.

 

Det samme skjedde for noen år siden da vi pusset opp kjøkkenet. De polske håndverkerne som rev opp det gamle gulvet fant vannskader under, og ga seg ikke før de fant kilden (et ødelagt vannrør som ikke hadde vært isolert opprinnelig.)

 

Jeg har full tiltro til at prisen her ikke går på bekostning av kvaliteten.

 

Roy Beck angriper som jeg har sagt i tidligere tråder en stråmann. Vi har ikke innvandring for å løse verdens fattigdom, hverken her eller i USA. Men det betyr - som Vanvittige sky sier - ikke at vi ikke skal plukke opp noen.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ved å åpne grensene vil det også være et par andre ting som kan følge.

La oss også diskutere dette med sosial dumping som følger, pga arbeidstakere underbyr hverandre for å få en jobb, er allerede en realitet....

Stemmer ikke, ved å ha åpne grenser tjener begge parter på.

 

Om det å ha grenser i seg selv var noen bedring, burde man selvfølgelig ha fått på plass flere grenser, som mellom diverse fylker i landet, mellom de diverse kommunen i fylkene, og mellom de diverse eiendommene innen komunen.

 

Slik, da har man full selvforsyning, eller rettere sagt selvberging, ettersom all handel har blitt stoppet, og alle vil sikkert få det mye bedre etter å ha hindret at naboen sm er rørlegger i å dumpe seg selv sosialt inn på din eiendom for å fikse de frosne vannrøra og underbyr deg på å gjøre det selv.

 

 

og det er ikke få eksempler i byggebransjen, og transportnæringen...

Dette vil da starte en uheldig spiral, med en negativ lønnsvekst, flere arbeidsledige, og pris teller mer enn kvalitet...

Kvalitet og pris er to sider av samme mynt, problemet er vel heller at du vil selge kronestykker for ti kroner, mens andre tar til takke med en krone.
Lenke til kommentar

Start med å se på et par filmer som helt sikkert ikke passer den Norske modellen, og realiteten..(Men på samme måte som filmen viser, har jeg ikke tiltro til at Norge henger med på å øke infrastruktur i nødvendig tempo)

 

(denne setter ting litt i perspektiv..på godt eller vondt?)

 

Og så mediene tar et raskt overblikk... (for jeg tror situasjonen er værre)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norges-nye-underklasse-7344644.html#.UmMU4axjjZs

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bymisjonen-snublet-i-de-rodgronnes-budsjett-7344612.html#.UmMVBqxjjZs

 

Dette er ikke noe rasistisk diskusjon da dette gjelder like mye svensk ungdom på jobbjakt i Norge.

Men hva er den beste måten å hjelpe andre på?

 

Jeg mener absolutt vi skal hjelpe, men hva er beste måten?

 

La meg ta en annekdote for å forklare min tanke...

Dersom vi er en gjeng som sitter i en liten robåt langt ute på det åpene hav, og så synker et cruiseskip rett ved siden av... hva gjør man? prøver man å fylle 3000+ mennesker i en liten robåt? Den vil da synke og alle vil drukne....

Skal vi åpne våre grenser for alle fattige og dårlig stilte i hele verden, vil Norge etterhvert ende opp som eksempelet..

 

Ved å åpne grensene vil det også være et par andre ting som kan følge.

La oss også diskutere dette med sosial dumping som følger, pga arbeidstakere underbyr hverandre for å få en jobb, er allerede en realitet....

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sparkede-nordmenn-satt-paa-land-filippinere-moenstrer-paa-4132237.html

og det er ikke få eksempler i byggebransjen, og transportnæringen...

Dette vil da starte en uheldig spiral, med en negativ lønnsvekst, flere arbeidsledige, og pris teller mer enn kvalitet...

http://www.rb.no/bolig/article6917690.ece

Det er selvsagt mange fasetter/sider av saken, og ingen fasit, men det er interessant å se hva folket mener..

 

 

Dette synes jeg var veldig tendensiøst og fryktskapende. Folk har bekymret seg for klodens befolkningsvekst i hundrevis av år, men historien viser - og ekspertene mener - at klodens befolkning vil stabilisere seg på sikt. Det herr Beck ikke tar med i betrakningen er at for mange land i den tredje verden, er penger sendt hjem av immigranter blant de største inntektene til landet, om ikke den største. Dette er selvsagt fordi USA og noen få andre land kontrollerer verdens pengebeholdning (noe man kan diskutere moralen i) men å påstå at vi ikke kan hjelpe dem ved å motta immigranter er direkte galt.

 

Flyktningene vi mottar er dessuten folk i krise, altså de menneskene som trenger det mest. Det er ikke lett for nordmenn å sette seg inn i hvordan det er for folk å måtte rømme fra et land med hele familien, fordi man har feil meninger, religion eller etnisitet, men dette er realiteten for mange mennesker - mennesker som fra et moralsk synspunkt bør hjelpes. Vi forsøker altså å hjelpe de menneskene som trenger det mest.

 

Norge er i dag i en særstilling i Europa, fordi landet ikke er i krise økonomisk. Det gjør det attraktivt å jobbe i Norge, det er et land hvor det fortsatt skapes flere jobber hvert år, i motsetning til de fleste land i Europa. Det er derfor ikke så rart at så mange kommer hit for å jobbe nå om dagen. Dersom situasjonen i Europa skulle bedre seg, vil innvandringspresset avta. Dersom situasjonen i Norge skulle bli dårligere, vil presset også avta. Uansett er det strålende for landets økonomi at vi har arbeidstakere til alle de nye jobbene vi skaper - hadde vi ikke hatt innvandrerne, ville Norges økonomi gå mye dårligere enn den gjør, noe som ville bety mindre penger i statskassa og til syvende og sist mindre å dele på for oss alle. Det kan også nevnes at Norge globalt sett har svært lav befolkningstetthet. Dette fører til at det rent geografisk sett er mer plass til nye innbyggere enn i mange andre land.

 

Innvandringen til Norge har positive og negative sider. Personlig er jeg ikke overbevist om at det går i pluss økonomisk, men jeg ville ikke bli overrasket dersom det gjorde det, siden jeg kjenner såpass mange hardarbeidende immigranter. Uansett så mener jeg at det er en ting vi ikke kan la være å gjøre allikevel, fordi det moralsk sett er såpass viktig og fordi jeg er tilhenger av å ta med seg det beste fra andre kulturer og smelte det inn i den norske. Å si at den norske kulturen ikke kan forbedres på noen områder overhodet oppfatter jeg som sidrumpa, selvgodt og til syvende og sist suboptimalt.

 

Hvor stor er egentlig innvandringen til Norge

– nå, før og internasjonalt (lenke, ssb)

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker om utlendinger.

 

Innvandrere er utenlandske personer med norsk statsborgerskap. Det jeg ikke forstår, men la oss ta et eksempel.

 

1. To asiatere flytter til Norge og får norsk statsborgerskap

2. De får barn og barnet er innvandrer [får ikke nordmann status]

3. Barnet vokser opp med norsk kultur og fullfører norsk skole [er forsatt innvandrer]

4. Dette barnet vokser opp og møter en annen person som også er vokst opp i Norge. De gifter seg.

5. De får et barn [innvandrerstatus]

6. Burde ikke innvandrere som er født og oppvokst i Norge få status som nordmenn?

7. Er nordmenn rasistiske??

 

Hadde disse Asiaterne flyttet til Amerika så ville de blitt kalt Amerikaner og ikke innvandrer.

Til og med Obama har status som Amerikaner. Han blir ikke kalt innvandrer. Alle asiatere i Amerika med amerikansk statsborgerskap blir kalt for Amerikanere.

 

Er Norge rasistiske?

 

Innvandrere med norsk borgerskap som er oppvokst i Norge er ikke hovedproblemet her. Problemet er utlendinger som kommer til Norge. Det vil si Romfolk, Svensker, Dansker, Polske osv.

Endret av Anvilycus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant bilde du maler med robåten.

 

Si at båten holder 100 personer, og vi er 20 stykk i båten.

 

Tror du virkelig at du vil kunne stoppe 3000 mennesker fra å forsøke å ta seg opp i båten, og at de godtar 'nei, siden ikke alle får plass uansett, så sier vi at det er fullt, dere får vennligst drukne'?

 

Eller tror du de prøver å klatre ombord uansett?

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som tror vi skal løse verdens fattigdomsproblem ved å ta dem hit? Hverken arbeidsinnvandring, asylpolitikk eller familiegjenforening handler om å løfte folk ut av fattigdom i vesentlig grad.

 

Nei, fattigdomsbekjempelsen foregår ute. Der har Roy Beck helt rett. Vi må hjelpe folk der de bor.

 

Det som er påfallende er at de som ønsker en kraftig innstramming i innvandringspolitikken også ønsker å kutte dramatisk i bistanden vi gir. Da handler det ikke lengre om hvordan vi best mulig skal hjelpe. Da handler det om vi skal hjelpe i det hele tatt.

 

Selv er jeg ikke veldig glad i "innvandringsdebatter". Jeg føler de må spisses mer. Kvoteflyktninger, arbeidsinnvandring, asylsøkere og familiegjenforening er for meg forskjellige temaer som ikke bør sauses sammen.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Nei, fattigdomsbekjempelsen foregår ute. Der har Roy Beck helt rett. Vi må hjelpe folk der de bor.

 

 

Hvis vi i tillegg skjærer vårt eget forbruk ned til et globalt bærekraftig nivå, vil det ytterligere motivere de fattige til å løfte seg selv, og ikke komme trekkende i vår retning, for til slutt å ende opp på våre gater

 

Vi kan ikke forvente at verdens fattige skal finne seg i at vi ligger å ruller oss i rikdommen, samtidig som vi ber dem om å holde ut bare litt til ...

 

:)

Lenke til kommentar

Hvis vi i tillegg skjærer vårt eget forbruk ned til et globalt bærekraftig nivå, vil det ytterligere motivere de fattige til å løfte seg selv, og ikke komme trekkende i vår retning, for til slutt å ende opp på våre gater

 

Så, hvilket nivå er bærekraftig, og hvorfor er det akkurat dette nivået som er optimalt for å motivere de fattige?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Så, hvilket nivå er bærekraftig, og hvorfor er det akkurat dette nivået som er optimalt for å motivere de fattige?

 

Geir :)

Jeg aner ikke hvilket nivå som kommer til å bli bærekraftig, men får litt frysninger på ryggen når jeg leste i en artikkel her i morges, at Kina kommer til å ha ca 600 000 000 eldre/pleietrengende rundt 2050

 

Men så tror jeg ikke at det handler om en viss mengde fornøyelser vi må avse for å virke troverdige overfor resten av "fattigverden", men heller vår vilje til å starte med å begrense oss hva gjelder unødig forbruk

 

Så vil du kanskje spørre om hva som er "nødvendig" og dermed ikke "unødig" forbruk, og da blir vel svaret mitt at så lenge man puster, og er normalt fysisk utrustet, har man det man trenger, men neppe alt man ønsker seg ..

 

Ja, også litt mat hver dag, og tak over hodet

 

:)

Lenke til kommentar

Så vil du kanskje spørre om hva som er "nødvendig" og dermed ikke "unødig" forbruk, og da blir vel svaret mitt at så lenge man puster, og er normalt fysisk utrustet, har man det man trenger, men neppe alt man ønsker seg ..

 

Ja, også litt mat hver dag, og tak over hodet

 

Høres ut som slik verdens fattige har det, så da har de vel det de trenger...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva vil du da gjøre med de fattige som gjerne vil bli rike, og de rike (nordmenn) som ikke vil bli fattige?

Jeg har ansvar for selv å følge det jeg står for og mener, og satser på at i ord og handlinger kan jeg skape noen små ringer i vannet, som kan vekke andre

 

Ordene "rik" og "fattig" betyr alt og ingenting ... la oss snakke om folk som sulter, ikke har tak over hodet, ikke får nødvendig utdannelse osv - det er konkrete saker som man også kan få gjort noe med ved å dele på en mer rettferdig måte

 

Jeg spør heller en så kalt rik om hvor stort samsvar det er mellom hans rikdom og livslykke. Har spurt en sånn kar her forleden, og han ble bare veldig tenksom, og sa at det hadde han ikke tenkt over - han var altså bare vilt og hemningsløst "fortapt" i sin egen jakt på suksess ... I tillegg var han rimelig grå i håret, på tross av at han var langt yngre enn meg, og har det materielt sett langt "bedre" ..

 

Og jeg hører "alle" snakke om sine suksesser, men aldri sine tap - kan det være fordi de kanskje i sitt tapsprosjekt har skjønt at prosjekt tap, begynte med prosjekt suksess, som så utviklet seg til å bli det motsatte

Lenke til kommentar

Artig å se at det går ann å "reflektere" litt uten at det blir hemingsløs skitkasting med en gang :)

 

Min personlige oppfattning er at:

Det blir som med klinkekulene, det hjelper lite å ta ei kule ut, og tro man redder verden, når det er en promille som får hjelp. Dog må man selvsagt få reddet ut de værst rammede.
Man bør absolutt prøve å hjelpe folk på hjemmebane, og stabilisere "uro soner".

Ellers for en liten artig sak langt inn i fremtiden:

Det var vel Arthur C. Clarke som sa at den neste STORE oppfinnelsen, er avskaffelsen av arbeid..

Da tror jeg vi detter tilbake til Kommunismelignende regime... Det vil jo til slutt ikke være jobb til alle, og hvorden de løser den biten, kan jo bli spennende. men først da vil man vel kunne ha en reel mulighet til å avskaffe fattigdom... dog er det LANGT ut i tid og rom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...