Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding: Datamaskinen har lite ledig minne


Anbefalte innlegg

Dette er feilmeldigen jeg får:

b1h4RXg5.jpeg

Dette er programmene jeg har i gang og minnet de bruker:

NFA3VGJU.jpeg

(ps: ikke spør meg hvorfor men jeg har 4 chrome vinduer kjørende med total ca 100 faner, jeg liker å ha alt oppe og klart)

 

etter hva jeg forstår så er de 3GB med RAM jeg har i datamskinen ikke tilstrekkelig for den bruken jeg har med så mange ting kjørende samtidig. det som er rart er at dette gikk greit før men nå går det ikke greit lenger.

 

kan det være at RAM brikkene har blitt dårligere over tid? de er en del år gamle nå. om jeg skaffer meg 8GB ram, vil jeg da slippe dette problemet?

 

tusen takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av hw vil miste litt effekt over tid, slik er det bare.

3GB minne med over 100 faner oppe er vel grunnen til at du støtet på problemet.

En sjekkliste:
Har du 32 eller 64 bits OS?

Takler maskinen din 8GB minne?

Om det er en bærbar kan det være litt klønete å bytte ram da brikkene vanligvis ligger under tastaturet/touchpadden.

Er det en stasjonær derimot er det bare å kjøre i vei.

Garanti? Åpner du maskinen er dette et brudd, om du er OK med dette er opptil deg.

 

Kjøp for all del et nytt sett med ram istedet for å plusse på med det du har. Kan være et problem med å finne eksakt samme minnebrikke som du har i maskinen din nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8 gb hjelper absolutt, i motsetning til 3 gb. Om du ar en Stasjonær pc, så er det jo nokså enkelt. (om du ikke har mye pc kunnskaper kan du jo også bare finne deg en tutorial på nettet, for det å bytte ram på en stasjonær er noe av det enkleste du kan gjøre. Eneste du da må passe på er hvilken type ram du må ha (altså ha som er støttet av hovedkortet ditt, står vell kanskje også benevning på brikkene fra før), er noen forskjellige typer, som ikke alltid er støttet av alle kort, så greit å vite før du bestiller. det vanligste er vell ddr3 nå, men vet ikke hvor nytt det er det du har...

Endret av kvisvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt av hw vil miste litt effekt over tid, slik er det bare.

3GB minne med over 100 faner oppe er vel grunnen til at du støtet på problemet.

En sjekkliste:

Har du 32 eller 64 bits OS?

Takler maskinen din 8GB minne?

Om det er en bærbar kan det være litt klønete å bytte ram da brikkene vanligvis ligger under tastaturet/touchpadden.

Er det en stasjonær derimot er det bare å kjøre i vei.

Garanti? Åpner du maskinen er dette et brudd, om du er OK med dette er opptil deg.

 

Kjøp for all del et nytt sett med ram istedet for å plusse på med det du har. Kan være et problem med å finne eksakt samme minnebrikke som du har i maskinen din nå.

Jeg har windows 7 64 bit

hvordan kan jeg finne ut om det støtter 8 GB?

det er en stasjonær pc og jeg bygde den selv for 6-7 år siden. så derfor tenkte jeg egentlig det er greit å bytte ut det meste om jeg først skal bytte minne.. hvertfall siden jeg tenker det kan være noe med at CPUen min og hovedkortet kanskje ikke utnytter det nye minnet til det fulle. og når jeg først skal kjøpe noe så påkoster jeg meg heller litt ekstra og kjøper inn bra greier så det holder en stund.

dette har jeg sett på:

hovedkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+

CPU: AMD FX-9370

Socket-AM3+, 8-Core, 4.4GHz, 220W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm

Minne:

Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB

2400MHz 4x8GB KIT CL11 HyperX Beast

 

vil alt dette passe sammen?

jeg ønsker ikke å kjøpe nytt skjermkort for jeg spiller ikke lenger. Det skjermkortet jeg har nå er nvidia geforce 880gts 640 mb. vil dette passe med de andre produktene over?

tusen takk for svaret ditt og til dere andre også :) hyggelig med hjelpsomme folk!

Lenke til kommentar

Alle minneprodusenter har brikker som de har testet og garanterer at fungerer med hovedkortet.

Og det er smart å velge slike brikker for å unngå kompatibilitetsproblemer som er veldig vanskelige å feilsøke.

 

Jeg kjøper alltid brikker som er garantert å fungere etter at jeg sleit med minnebrikker som ikke var kompatible på en maskin jeg bygget for mange år siden. Brikkene var feilfrie men fungerte ikke med chipsettet på hovedkortet.

 

Alle minneprodusenter har konfiguratorer hvor du kan søke opp hovedkortet ditt og velge brikker som da er garantert å fungere fra en liste.

Lenke til kommentar

Om maskinen støtter 8gb finner du ut på produsentens hjemmeside :)

 

Delene du lister ser ut til å passe sammen de, men det kan kanskje være greit å investere i en ny PSU når du først er i gang. en 6-7 år gammel PSU er vel ikke noe å satse på lenger.

Ellers vil skjermkortet holde i massevis :)

produsenten til hva da? hovedkortet?

PSUen jeg har burde vel holde tror jeg. mener å huske den er på 1000W om ikke den er 1200 el 1400/1500. men den er hvertfall 1000W, alt den gjør er vel å levere strøm så så lenge den leverer nok strøm er det vel greit?

Lenke til kommentar

Om psu'en er 1000w eller 2000w så er den ivertfall gammel :)

Om du ikke skal ha noe mere futt i maskinen enn det du lister opp nedenfor kan du egentlig velge å vrake i en ny psu til 500kr :)

Skal ikke trenge mer enn 400w psu for det der, og egentlig ikke det engang.

 

Ja, produsenten til hovedkortet. Google navnet på hovedkortet ditt så finner du ut hvilke typer det er snakk om. Om maskinen er 6-7 år gammel så er det vel sikkert ddr2 minne.

Endret av xClaymanx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om psu'en er 1000w eller 2000w så er den ivertfall gammel :)

Om du ikke skal ha noe mere futt i maskinen enn det du lister opp nedenfor kan du egentlig velge å vrake i en ny psu til 500kr :)

Skal ikke trenge mer enn 400w psu for det der, og egentlig ikke det engang.

 

Ja, produsenten til hovedkortet. Google navnet på hovedkortet ditt så finner du ut hvilke typer det er snakk om. Om maskinen er 6-7 år gammel så er det vel sikkert ddr2 minne.

haha lager de ikke 1000w PSU lenger?

i tillegg til hovedkort, CPU, skjermkort, 4 rambrikker så har jeg tilkoblet 10 harddisker og 8 120mm vifter (maxi tower som du sikkert skjønner hehe) + en sata controller og evnt lydkortet mitt hvis jeg trenger det men virket som det nye hovedkortet har det innebygget.

Det gamle hovedkortet støtter DDR2 ja men det nye som jeg nevte over er ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ og det burde vel støtte 32gb DDR3 ram vil jeg tro :) skal sjekke på siden dems for å være helt sikker! hehe tusen takk for all hjelp, veldig snilt av deg. lærte litt nytt i dag :p

Lenke til kommentar

Joda, lager både 1000, 1200 og 1500w :p

Men om du skal putte i alt det du skriver over kan du vel kanskje gå opp til en 600w -650w for å slippe støy.

Og gjerne en PSU av høy kvalitet også hjelper på :)

Men når du ikke skal spille som du sier så slipper du jo litt unna problemet med watt-økning under load som de fleste gamere kommer borti.

32gb minne er også bortkastet forresten om du vurderer det :p

Kjøp deg et sett på 8 eller 16, kommer like langt med det.

Lenke til kommentar

32Gb minne er nyttig hvis man kjører mange viritualiserte maskiner, kjører mange samtidige kopier av videorendering software eller lignende.

Til normal bruk så klarer du aldri og nyttiggjøre så mye minne så det er penger rett ut av vinduet.

Jeg ville heller gått for 8-16Gb av det raskeste minnet hovedkortet støtter da hastighet utgjør en ganske markant forskjell i spill nå.

Lenke til kommentar

32Gb minne er nyttig hvis man kjører mange viritualiserte maskiner, kjører mange samtidige kopier av videorendering software eller lignende.

 

Til normal bruk så klarer du aldri og nyttiggjøre så mye minne så det er penger rett ut av vinduet.

Jeg ville heller gått for 8-16Gb av det raskeste minnet hovedkortet støtter da hastighet utgjør en ganske markant forskjell i spill nå.

 

Han sier at han ikke spiller, og nei mhz på minne utgjør absolutt ingenting

Lenke til kommentar

 

ålreit :) takker for tipsene alle sammen :) 32gb minne er kanskje litt overkill men da har jeg hvertfall det jeg trenger om jeg skal finne på å kjøpe meg et spill engang så da trenger jeg bare nytt skjermkort :p eller så kan jeg sette 2 av brikkene i hovedpcen og de 2 andre i media pcen til tven :) jeg pleier som oftest å gå litt overkill og sikkert kaste bort litt penger når jeg først kjøper noe bare for å forsikre meg at jeg har akkurat det jeg trenger og mer til så jeg ikke angrer meg senere, er ikke all verden med penger ekstra :)

Jeg syns pcen faktisk er ekstremt stille for å ha 9 vifter i seg og den PSUen. PSUen er en Mist PSU og såvidt jeg husker var det omtalt da jeg kjøpte den for 6 år siden som det mest stillegående, alle viftene er også Mist vifter. Kabinetter er et Lian Li cube kabinett polstret med lyddempende matter og alle vifter og harddisker har vibrasjonsdempende gummiringer rundt skruene :) jeg husker jeg vurderte vannkjøling, men jeg har ingen erfaring med det og veldig mange av nerdevennene mine frarådet meg det siden det alltid vil være er risk for lekasje og det vil jo få katastrofale følger :p hehe

 

men tøft at jeg klarte å finne fram til komponenter selv som passer sammen og vil fungere godt, tenkte jeg skulle dobbeltsjekke her om noen andre hadde noen råd om at jeg kanskje burde velge et annet produkt i gruppen for å få bedre utnyttet ytelse totalt så da er det bare å løpe å kjøpe :) Deal.no vil tydeligvis ikke at jeg skal handle hos dem så da får jeg vel teste ut "proshop" tidligere best buy denne gangen siden favoritten Komplett har blitt for dyr i forhold til konkurrentene

Endret av RedZpider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...