Gå til innhold

Hvor mye bedre er 7D enn 600D ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre autofokus er noe som kommer godt med, hvertfall når jeg fotograferer dyr. Er ikke lett å få dyra til å stå som man ønsker :D Samme med "portrettbilder" på barn.

 

Åssen er det med værbestandighet? tåler 7D mer vann ?

 

Bedre autofokus, bedre skuddtakt, to betjeningshjul og eksakt samme bildekvalitet.

Lenke til kommentar

I tillegg til de punktene Trondster nevner kan du putte på større søker, (mye) større buffer (særlig med siste firmware), større batterikapasitet, lcd on top + generelt bedre betjeningsmuligheter. Jeg vet ikke om 600D har vater innebygd, men 7D har. Huset er mye kraftigere bygd, grepet større og kameraet er tyngre.

 

Jeg antar at det tåler mer vann, men vann generelt er en variabel uansett (jeg har glemt mitt ute på terrassen i rene stormfloden og det overlevde, merkelig nok også objektivet), så man bør ta forhåndsregler, særlig angående objektivene som kan være svakeste ledd.

 

Tor

 

 

Lenke til kommentar

eksakt samme bildekvalitet.

Såvidt jeg har sett av en eller annen sammenligningssak på nettet (finner den ikke igjen i farta) er faktisk 7D en liten tanke bedre på høy iso enn selv 700D, så jeg regner da med at det gjelder og for 600D. Hva som gjør det er vanskelig å si, men hvis jeg ikke husker feil sa en eller annen fra canon for etpar år siden at xxxD-serien ikke har nøyaktig samme sensor som 7D. I tillegg har 7D 2 prosessorer (mens de andre 1 stk) som muligens og kan påvirke resultatene uten at jeg kan svare på det.

 

Men natt og dag er det ikke i forskjell.

 

Tor

Lenke til kommentar

I tillegg til de punktene Trondster nevner kan du putte på større søker, (mye) større buffer (særlig med siste firmware), større batterikapasitet, lcd on top + generelt bedre betjeningsmuligheter. Jeg vet ikke om 600D har vater innebygd, men 7D har. Huset er mye kraftigere bygd, grepet større og kameraet er tyngre.

 

Jeg antar at det tåler mer vann, men vann generelt er en variabel uansett (jeg har glemt mitt ute på terrassen i rene stormfloden og det overlevde, merkelig nok også objektivet), så man bør ta forhåndsregler, særlig angående objektivene som kan være svakeste ledd.

 

Tor

 

 

 

Da lurer jeg på om det ikke blir en liten oppgradering på meg, bare jeg blir enig med han om prisen. Så får jeg selge mitt 600D.

 

Eneste jeg kan komme på er at 600D har flip display som jeg syntes var kult i starten, men nå så er den alltid vendt innover :p

Lenke til kommentar

Hei.

 

Hva er en grei bruktpris for 7D med batterigrep BG-E7 å blits 430EX II ? ;)

 

Det avhenger i stor grad av forrige eiers evne til å ta vare på kameraet og hvor mye det er brukt.

Solgte for to uker siden mitt to år gamle 7D med superforsikring fra Japan Photo (som det var to år igjen av), ekstra batteri og mer for 5500 kr. Kameraet var svært pent brukt (< 5000 eksponeringer), som nytt, med originalembalasje, kvittering, etc.

Speedlite 430 EX II kan man få for 1900 kr. Om et brukteksemplar var i svært god stand kunne jeg kanskje gitt 1100-1200 kr.

Batterigrepet koster 1200 kr nytt, brukt kunne jeg kanskje kjøpt det for 700 kr.

 

Totalt kunne jeg kanskje gitt 7000 kr, forutsatt god stand og gjerne ekstra batterier til 7D. Om det følger med original embalasje og kvitteringer blir det enklere å selge det videre ;)

 

 

- L

 

P.S. Så først etterpå at dette svaret nok kommer litt seint.. Ble det kjøp av EOS 7D?

Endret av lma
Lenke til kommentar

Det med roterbar skjerm er vel litt smak og behag. Selv syns jeg det er alfa omega når jeg skal komponere et bilde på tripod med liveview. Samtidig er det nok ikke til å stikke under en stein at det tar litt ekstra plass.

Det er ikke til å legge skjul på at roterbar skjerm er mekanisk svakere enn fast skjerm. Du får flere skjøter der vann kan trenge inn og interne kabler som roteres og dreies ofte på har en tendens til å bli ødelagt etter hvert eller løsne fra en av kontaktene. Er man riktig uvøren og uheldig, f.eks setter skjermen fast mellom grener når man baner seg gjennom kratt så kan man i verste fall rive av skjermen. Jeg tror slike ting bidrar til at vridbare skjermer i hovedsak finnes i kameraer i mellomsjiktet og ikke hos de svært solide proffkameraene.

Lenke til kommentar

Det er ikke til å legge skjul på at roterbar skjerm er mekanisk svakere enn fast skjerm. Du får flere skjøter der vann kan trenge inn og interne kabler som roteres og dreies ofte på har en tendens til å bli ødelagt etter hvert eller løsne fra en av kontaktene. Er man riktig uvøren og uheldig, f.eks setter skjermen fast mellom grener når man baner seg gjennom kratt så kan man i verste fall rive av skjermen. Jeg tror slike ting bidrar til at vridbare skjermer i hovedsak finnes i kameraer i mellomsjiktet og ikke hos de svært solide proffkameraene.

Det tror jeg ikke er en reel fare. Jeg har mistet og gått på den utvridbare skjermen på min 60D fungerer fortsatt utmerket. Jeg synes vridbar skjerm burde vært ett valg på alle speilrefleks. Om man har den vridd inntil kamerahuset, er det lite som skiller den fra en fast skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...