Gå til innhold

Lars Ole "Rikingen" Johansen v/ Oslo Liftutleie


jmell

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli noen år siden VGTV-serien "Rikingen" gikk. Serien fikk mange hundre tusen visninger per episode, og ble en av de mest suksessfulle seriene VGTV har laget.

Jeg er selv meget interessert i økonomi og salg, og ønsker å bli en gründer om noen år. Jeg ble veldig fascinert av denne Rikingen. Han har tydeligvis lyktes usedvanlig godt med firmaet sitt. Jeg lurer på om noen av dere vet noe om fyren utover det man fikk vite på VGTV? Spesielt info om hvordan han har utviklet selskapet osv mottas med takknemlighet.

Eneste jeg vet om fyren er at han jobbet 17-19 timer om dagen de første årene han hadde bedriften sin.

Endret av jmell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må finne noe du er god til og være best. Å gå etter pengene er etter min mening en dårlig motivasjon, spesielt med tanke på all den fattigdommen du kommer til å leve med i veksten, eller stagneringen for den saks skyld.

 

Krøll papirene dine sammen og start fra bunnen igjen, så tenker du på noe du ville bygget av entusiasme.

 

Det krever hardt arbeid, så innen du har tjent like mye som rikingen så har du blitt gjerrig og bitter... På en god måte.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke dette noe veldig stort selskap, selskapet omsatte for vel 75 millioner i fjor.

 

Men han har jo hatt mye flaks. Han begynte som reklamemontør og kjøpte en gammel brannbil for ombygging til lift, i forbindelse med montering av reklame høyt oppe. Det fantes ikke mange klare liftutleieselskaper for 20-25 år siden, og de med behovet, blant dem reklamemontasjeselskaper og miljø/renholdselskaper (vinduspuss), kjøpte ofte en egen brannbil de bygget om for å levere tjenestene sine.

 

Siden da har outsourcing blitt svært mye mer populært. I dag er det vanlig å sette bort ting som ikke er en del av bedriftens kjernevirksomhet, og ofte også kostnadsbesparende. Rikingen traff godt, og så tydeligvis tidlig at mange bedrifter ville vært interessert i å leie fremfor å drifte og eie det selv.

Lenke til kommentar

Greit nok at "Rikingen" har gjort det ok, men om du ønsker å bli gründer så er det vel ikke denne fyren du bør se opp til. Champis og 18år gammel kjæreste med silikonpupper? Jaja...

 

Om du ønsker gründer inspirasjon kan jeg anbefale Richard Branson's "Screw it, lets do it.". Større gründer skal man lete lenge etter.

 

Men om du absolutt skal ha mer info om rikingen så kan jeg ikke hjelpe.

Lenke til kommentar

Ser også veldig opp til Richard Branson som du nevnte over, men jeg er såpass jordnær at jeg ser at å bli selvskapt mangemilliardær er en ganske urealistisk drøm. Jeg ønsker i tillegg å starte innen bygg-og anleggsbransjen, og det har jo rikingen hatt suksess. I tillegg er jeg jo fra Lofoten selv, så blir litt naturlig at jeg ser etter inspirasjon fra en utflyttet Lofotværing.

Endret av jmell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...