Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Solgt bil, kjøper vil ikke betale


MDCCLXXVI

Anbefalte innlegg

Husk at omregistreirngsavgiften allerede er betalt. Denne er jo rakst på 6000,- om ikke mer. Skal dette betales to ganger er det snakk om 12000,- og hvem skal betale det?

 

Jeg ville bedt om å få oversent dokumentene, og sendt dette sammen med kontrakten til en NAF-advokat, eventuelt andre advokater som du kjenner til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at omregistreirngsavgiften allerede er betalt. Denne er jo rakst på 6000,- om ikke mer. Skal dette betales to ganger er det snakk om 12000,- og hvem skal betale det?

 

Jeg ville bedt om å få oversent dokumentene, og sendt dette sammen med kontrakten til en NAF-advokat, eventuelt andre advokater som du kjenner til.

 

Omregistreringsavgift er gratis innen 2 mnd etter omregistrering så 2 avgifter blir det ikke uansett om man kommer til enighet inne 2 mnd etter omregistreringen.

 

Jeg tror også at hvis man blir enig om å heve kjøpe kan omregistreringsavgiften tilbakebetales.

 

Edit: Heving av kjøp gir avgiftsfritak...

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=267349&epslanguage=no

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er usikker er at jeg kom over denne artikkelen i TV2 - Broom:

 

Solgte bruktbil – så ble hun dømt til å betale ekstraregning

 

Mange i kommentarfeltet mener at kjøper har en dårlig sak, og ville tapt i en evt. sak i tingretten.

 

Hvordan går jeg frem for å kreve pengene? Bilen er jo solgt, omregistrert og tatt i bruk av ny eier. Må jeg anmelde dette til politiet?

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Har hatt litt korrespondanse med ham nå. Han ønsker bilen besiktiget hos Møller for et prisoverslag på en evt. reparasjon, og at vi deler den kostnaden.

 

Jeg har tegnet en bruktbilforsikring hos IF som meg bekjent dekker en slik type skade om det blir avdekket på EU-kontroll. Jeg har anbefalt han å gå denne veien først, da bilen skal EU-godkjenes i november.

 

Jeg forklarte også at jeg vil gå til namsmannen og forliksrådet dersom pengene ikke er overført meg innen fredag, i hvilket fall ønsket han å heve kjøpet med begrunnelse i kjøpsloven §19©.

 

Som nevnt tidligere (av Herr Brun), tok kjøper på seg en bevisst risiko ved å gjennomføre kjøpet før en sakkyndig gjennomgang av bilen. Ikke var jeg klar over en oljelekkasje heller, så dette er ikke informasjon jeg har holdt tilbake.

 

Har ikke fått svar fra advokaten jeg kontaktet enda, og ønsker ikke å ta noen forhastede beslutninger som kan påvirke min side av saken negativt.

 

Vil det å melde saken til et inkassoselskap ha noe innvirkning på om kjøper i større eller mindre grad kan ha rett til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar

Å gå til utenrettslig eller rettslig inndriving påvirker ikke det underliggende kravet. Men å gå til inndriving når kjøper har materielle innsigelser han har god grunn til å få vurdert kan få betydning for hvorvidt du får dekket kostnadene dine ved inndriving.

 

 

Generelt sett er "oppretthold status quo og ikke gi noen innrømmelser" det beste rådet du kan få inntil du har fått svar fra advokaten.

 

Å publisere kommunikasjon mellom deg og din motpart på internett er en veldig dårlig idé.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært fint om du kunne linket til annonsen din og gitt oss kommunikasjonen mellom dere her i tråden....

 

Annonsen på finn.

 

Skriftlig korrespondanse er hovedsaklig sms. Fra nå av vil det være mail.

 

Tar til meg rådet ditt, krikert. Ønsker selvfølgelig ikke å identifisere eller legge ut noe om motparten uten samtykke.

 

Men helt kort fikk jeg en sms på mandag (etter at han hadde fått tid hos NAF på onsdag) hvor det står "Jeg kjøper bilen av før NAF testen. OK???"

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Har nå ordnet opp med kjøperen. Han vil overføre pengene til meg i morgen.

 

Det hjalp å nevne dette som Herr Brun legger frem, "Når man velger å kjøpe uten å gjennomføre en sakkyndig kontroll før kontraktinngåelse, og tingen er solgt som den er, har man tatt en bevisst risiko. Forutsatt at selger ikke visste om mangelen, skal det som nevnt over ganske mye til for at feil som er vanlig ved bruktbilsalg skal utgjøre en mangel."

 

I tillegg nevnte jeg at jeg ville kontakte forliksrådet og namsmannen, og vurdere en politianmeldelse eller inkassoinnkrevelse etter samtaler med de ovennenvte instansene.

 

Nå som saken virker løst, har jeg lært en god lærepenge! Forsikre seg om at pengene blir overført før bilen overleveres til kjøper..!

Lenke til kommentar

Å gå til utenrettslig eller rettslig inndriving påvirker ikke det underliggende kravet. Men å gå til inndriving når kjøper har materielle innsigelser han har god grunn til å få vurdert kan få betydning for hvorvidt du får dekket kostnadene dine ved inndriving.

 

 

Generelt sett er "oppretthold status quo og ikke gi noen innrømmelser" det beste rådet du kan få inntil du har fått svar fra advokaten.

 

Å publisere kommunikasjon mellom deg og din motpart på internett er en veldig dårlig idé.

 

Så lenge man ikke avslører noe personlig informasjon ser jeg ikke noe problem med å publisere kommunikasjonen... hva mener du er så ille med det?

Lenke til kommentar

Fordi dette forumet er anonymt. Jo flere konkrete opplysninger som gis ut, desto flere kan kjenne igjen saken.

 

Det skal også nevnes at det handler i like stor grad om hva man får av svar til så konkret informasjon. Jo flere detaljer som kan leses offentlig, desto mer av hans strategi risikerer han å offentliggjøre for sin motpart. Det er generelt sett en dårlig idé å spille poker når du har halvparten av kortene foran deg face-up på bordet.

 

Sist men ikke minst: Det finnes ingen tungtveiende grunn for å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi dette forumet er anonymt. Jo flere konkrete opplysninger som gis ut, desto flere kan kjenne igjen saken.

 

Det skal også nevnes at det handler i like stor grad om hva man får av svar til så konkret informasjon. Jo flere detaljer som kan leses offentlig, desto mer av hans strategi risikerer han å offentliggjøre for sin motpart. Det er generelt sett en dårlig idé å spille poker når du har halvparten av kortene foran deg face-up på bordet.

 

Sist men ikke minst: Det finnes ingen tungtveiende grunn for å gjøre det.

 

1. Kjenner de til saken er det jo uansett ikke ett problem.

2. Man avslører ikke strategi ved å gjengi en kommunikasjon, den kommeunikasjonen har jo også kjøper fra før... dette kan vel heller sammenligne med Texas Hold`em, å avsløre felleskortene som ligger åpen fra før.

3. En av sakene jeg ville se er hvordan han ordla seg angående NAF-teste... tungtveiende grunn er det ikke men kan være viktig for saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan har denne saken gått?

 

Ser det er en Turbo-Audi.. Det er svært vanlig med oljelekkasje fra turbo på disse bilene. Som oftest er det en mindre lekkasje.

 

Nå er det også sånn at NAF, desverre, har en tendens til å "overdramatisere" feil på biler de sjekker.

 

Fått penger av kjøper nå. Løste seg i minnelighet etter hvert.

 

Hvordan det går med bilen nå, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...