Gå til innhold

[Løst] Vurdering av nettsiden min!?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen kunne ta en titt på nettsiden min og si hva de syntes om den. Jeg lurer på om du som en bruker vill like den?

 

Gi poeng etter:

 

Brukervennlighet: 1-5

Ryddighet: 1-5

Utseende: 1-5

Diverse: Komentar

 

Takk for alle tilbakemeldingen :)

 

ps. dette er ikke noen form for salg triks eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, fult av CSS-feil.

Brukervenlighet: 2

Ryddighet: 0

Utsende: 0

 

0 er laveste, mindre én 1.

Ta en titt på bilde:

5nITCUW.png

 

Samme under tjenster også...

EDIT:
Legger ved W3C CSS Validation & W3C Markup Validation

 

CSS Validasjon (85 feil)

HTML Validasjon (Klarte å fullføre testen pågrunn av feil på linje #1 i index.html :wallbash: )

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg åpnet nettsiden din i et mindre vindu (se vedlegg). Som du kan se der, så er nettsiden din noe høyrejustert. Når jeg kikker litt nærmere, så oppdager jeg at du har satt en fast bredde på hele 1920px - og alle elementer innafor dette området er absolutt possisjonert til å være i mindten.

 

Brukervennlighet : 1 (fordi det er en meny, men man må ha bred skjerm skal man se hele)

Ryddighet : 0 (teksten forsvinner bak bilder, og generelt er layouten uryddig)

Utseende : - (dette er en smakssak)

 

Selv om du har en kopi av "illestrator" (heter forresten Illustrator) og Fireworks betyr det ikke at du er en Grafisk Designer eller Webprogrammerer.

Jeg har hatt en hammer og et målebånd liggendes i kjelleren i flere år - men det betyr ikke at jeg kan bygge et hus. Jeg kunne godt ha prøvd, men jeg ville ikke vert så dum at jeg ville gjort det for noen andre.

 

Bare ved å se på kildekoden tyder på manglende grunnleggende kunnskap. Og det bekrefter også de nevnte valideringgeneratorene - som nevnt tidligere.

post-96585-0-25831400-1381234589_thumb.png

Lenke til kommentar

Ikke synd i det hele tatt. Kritikken er rettferdig, og det er slik man lærer.

 

Dette er langt under par, og tarmene mine vrenger seg når jeg leser "De siste tre årene har jeg spesialisert meg mer mot dette, og lager nå nettsider for firma og privatpersoner på oppdrag." Uten å vise frem en eneste side untatt noen dårlige jpg illustrasjoner, mest sansynlig fra photoshop. Og "Jeg rettskriver og fikser tekst" når sidens innhold er så fullt av skrivefeil at enhver norsklærer hadde fått mareritt av å lese det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke synd i det hele tatt. Kritikken er rettferdig, og det er slik man lærer.

 

Dette er langt under par, og tarmene mine vrenger seg når jeg leser "De siste tre årene har jeg spesialisert meg mer mot dette, og lager nå nettsider for firma og privatpersoner på oppdrag." Uten å vise frem en eneste side untatt noen dårlige jpg illustrasjoner, mest sansynlig fra photoshop. Og "Jeg rettskriver og fikser tekst" når sidens innhold er så fullt av skrivefeil at enhver norsklærer hadde fått mareritt av å lese det.

Får mareritt av å lese det jeg også i og grunn! :p

Men likevel...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Mmm. Det er nok av tyn å få her, og jeg er nødt til å si meg enig: resultatet er ikke spesielt godt. Jeg vil forsøke å gi deg et par tips til hva du kan gjøre for å forbedre deg og lære mer:

 

- Se hvordan andre har gjort det før deg. Bruk sider som WebCreme eller Dribbble for å få inspirasjon, noter deg hva som ser fint ut og hva som fungerer. Det er lov å hente inspirasjon og "låne" fra andre nettsider; det er slik man lærer.

- Lær deg bedre kode. Du kan kode litt, og da er det grunnlag for å lære mer. Bruk sider som Codecademy og sidene i Envato-nettverket som utgangspunkt, her er det mye spennende å få med seg. Så fort koden din fungerer bedre, vil nettsidene dine også fungere bedre med det samme.

- Lær deg Photoshop, og bruk Photoshop til å lage design helt ferdig før du begynner å kode. Lær deg om typografi, layout og fargebruk både ved å hente inspirasjon fra forskjellige nettsider og ved å lese deg opp rundt temaene.

 

Og kanskje aller mest av alt: husk at alle, absolutt alle, som lager nettsider på ett eller annet tidspunkt har vært i startgropa, laget ting de selv har syntes har vært kjempebra og deretter fått massevis av tyn fra de som er mer drevne enn seg selv. Sånn funker det bare noen ganger. Du har fått mye kritikk og ytterst lite konstruktive forslag til forbedringer i denne tråden, noe som egentlig er ganske synd, men jeg har prøvd å hjelpe deg litt på vei ved å peke ut hovedtingene jeg selv mener du bør lære mer om for å bli bedre. Jeg håper dette hjelper deg noe.

Lenke til kommentar

Brukervennlighet: 1

Ryddighet: 1

Utseende: 1

Diverse: Utsende er rett og slett elendig, teksten flyter over alle vidder og flere ting som du skriver henger rett og slett ikke på greip, som f.eks "Jeg har et veldig design fullt hode og ser lett hvilke farger, fonts og mønstre som passer sammen". Dette ser ikke ut til å stemme ved første øyekast på siden din. Videre skriver du "De siste tre årene har jeg spesialisert meg mer mot dette, og lager nå nettsider for firma og privatpersoner på oppdrag", men du har ingen referanser, bare noen ferdige templates der du har limt inn lavnet ditt nederst på bildet. Og til slutt, "Jeg bruker illestrator og fireworks til å lage alt veldig profesjonelt".. For å si det sånn, jeg har en labfrakk, men har ikke fått noen nobelpris enda. :p Det er selvfølgelig ikke noe moro å få slike tilbakemeldinger, men du har åpenbart mye å lære, og jeg syns du bør fokusere på nettopp det før du prøver å selge en tjeneste. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
- Lær deg Photoshop, og bruk Photoshop til å lage design helt ferdig før du begynner å kode.
Jeg syns kansje man bør lære seg koding og strukturering av et nettsted samt riktig bruk av css før man begynner å lage design i grafikkprogrammer. Mye photoshop-ting kan man lett få til i css nå - pluss at det tar mindre kapasitet enn et bilde.
Men et tips, i forbindelse med design, er å benytte vektorbasert grafikk. Et raskt bilde-søk på google viser at man kan oppnå flotte resultater. TS påpeker at han har illustrator, så etter min mening er det mer riktig å bruke enn photoshop.

I vedlagt bilde kan du se hvor stor forskjell det er på bitmap og vektor-basert grafikk. Et lite icon på 32x32px er kun 0.75kb mindre enn bakgrunnen som måler hele 1920x1358px - i forhold. Kan også legge til at den minste "biten" av header-bildet er på kun 242x242px, men er på hele 88kb.
post-96585-0-33068500-1381486526_thumb.jpg

...absolutt alle, som lager nettsider på ett eller annet tidspunkt har vært i startgropa, laget ting de selv har syntes har vært kjempebra og deretter fått massevis av tyn fra de som er mer drevne enn seg selv.

Jupp; Been there, done that. Og jeg er fortsatt der. Man blir aldri ferdig utlært. Markedet forandrer seg med tiden, så det er bare å henge med i utviklingen.

 

Når det kommer til design, så er det i utgangspunktet ingen direkte fasit på hvordan ting skal være. Alt etter bruksområde - og det som funker for noen, funker nødvendigvis ikke for andre. Men det er viktig å se ann hvilket tema, fargevalg, teksttype osv. som passer inn i en gitt sammenheng.

Samme design passer neppe til både en resturant som selger indisk mat og et advokatfirma - til eksempel.

 

Jeg har valgt en noe anderledes layout enn den tradisjonelle man finner der ute. Og det faller nok ikke i smak for alle - og for alt jeg vet, så må jeg gjøre det helt anderledes når jeg er ferdig :p

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...