Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Finne fart vha. posisjonsvektor (rommet)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har problemer med å skjønne denne oppgaven:

 

I et koordinatsystem der origo ligger på havoverflaten, x-aksen peker mot vest, y-aksen mot nord og z-aksen loddrett nedover, er posisjonen til to ubåter gitt ved

OA(vek) = [40,20,0] + t * [8,-5,2] og OB(vek) = [0,-40,90] + t * [10,8,-4]

Alle lengder blir målt i meter, og tiden blir målt i sekunder etter et bestemt klokkeslett.

a) Bestem farten i m/s for de to ubåtene.

 

Jeg tenker slik at om det hadde vært en funksjon, ville den deriverte fortelle meg noe om farten, mens den andrederiverte forteller meg noe om akselerasjonen. MEN, dette er ingen funksjon. Dermed sitter jeg fast, og greier ikke å trekke sammenhengen mellom posisjonsvektorene og farten til båtene.

 

Håper noen kan hjelpe meg :) Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har probleme

a) Bestem farten i m/s for de to ubåtene.

 

Jeg tenker slik at om det hadde vært en funksjon, ville den deriverte fortelle meg noe om farten, mens den andrederiverte forteller meg noe om akselerasjonen. MEN, dette er ingen funksjon.

Jo, det er nettopp det det er. Det beskriver x, y og z-koordinater som en funksjon av tiden. Deriverer du den får du en hastighetsvektor, noen kaller dette for fart, men strengt tatt er vel farten lengden av denne vektoren.

 

Edit: Siden de ber om farten i m/s er det nettopp denne lengden av hastighetsvektoren de spør etter.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Jo, det er nettopp det det er. Det beskriver x, y og z-koordinater som en funksjon av tiden. Deriverer du den får du en hastighetsvektor, noen kaller dette for fart, men strengt tatt er vel farten lengden av denne vektoren.

 

Edit: Siden de ber om farten i m/s er det nettopp denne lengden av hastighetsvektoren de spør etter.

Åhh, da jeg prøvde å finne lengden av vektorene (de som skulle ganges med t), fant jeg nettopp denne farten. Men da har jeg jo ikke derivert disse vektorene (Det er vel kanskje ikke mulig?)

 

Men som sagt fant jeg lengden av vektoren som skulle ganges med t, hva står da den andre vektoren for?

Lenke til kommentar

I og med at de er lineære, består derivasjonen litt grovt sagt av å "fjerne t'en". Den vektoren som ikke ganges med t er startposisjonen, der båten er når t er null.

 

Det virker som om denne skrivemåten er litt ukjent for deg, men dette er det samme som å si x = 8t + 40, y = -5t + 20 og z = 2t. Ser du at dette er det samme og hvis du deriverer de enkelte funksjonene får du det samme som det du fikk?

Lenke til kommentar

I og med at de er lineære, består derivasjonen litt grovt sagt av å "fjerne t'en". Den vektoren som ikke ganges med t er startposisjonen, der båten er når t er null.

 

Det virker som om denne skrivemåten er litt ukjent for deg, men dette er det samme som å si x = 8t + 40, y = -5t + 20 og z = 2t. Ser du at dette er det samme og hvis du deriverer de enkelte funksjonene får du det samme som det du fikk?

 

Da tror jeg at jeg skjønte det :D Tusen takk! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...