Gå til innhold

Anmeldelse: Aarklash: Legacy


Anbefalte innlegg

Jeg ser at du brenner for null DRM-whatsoever og alt det der (jeg er sikkert enig med deg på enkelte områder), men å diskutere dette ytterligere blir fort en uinteressant brytekamp som ingen vil se, og som fjerner fokus fra tråd-emnet.

 

(Pirater bruker vanligvis ikke mye penger på produkter, så din ad hominem-beskyldning kan du spare til neste gang.)

Jeg vil ikke si jeg _brenner_ for null DRM. Jeg har ingen mening om hvorvidt selskaper skal få lov til å bruke DRM på sine produkter. Jeg bare vet at jeg personlig ikke har noe til overs for det. Det jeg opprinnelig kommenterte på var spådommen om at spillet ikke kom til å dra inn noe særlig penger.
"Aarklash: Legacy står i fare for å bli en skjult spillperle som aldri får den oppmerksomheten eller de salgstallene det fortjener."
Saksgangen var som følger:
1. Jeg leser i artikkelen at spillet antakelig ikke klarer å dra inn noe særlig penger.
2. Jeg går inn på websiden og ser om det går an å kjøpe spillet on-line. 20$? Jaja, det var ikke så dyrt... Men så kommer DRM-bullshit'et.
3. Jeg blir irritert og bestemmer meg for å ikke kjøpe.
OK, kanskje du vil påstå at jeg er en av ytterst få som reagerer slik... men jeg tror faktisk ikke det. Alt jeg har sagt er at jeg tror de har valgt feil forretningsmodell, og at hvis et spill virkelig er bra, men utviklerne kanskje ikke er så kjente at de klarer å skape noe hype, vel, så ville de antakelig gjort det bedre med en åpen modell, hvor kvalitet belønnes ved rask spredning (ja, det er faktisk en verdi ;) )
Påstanden din om at Pirater ikke bruker penger på produkter er reinspikka tull. Forskning (f.eks: 2012, Robert Hammond, North Carolina State University) viser at det motsatte er tilfelle, pirater bruker mer penger enn ikke-pirater og det er funnet kausale forhold mellom piratkopiering og salg. For en innføring les:
PS: ad hominem betyr at du går på person istedenfor sak. Hvorfor skal jeg spare meg den beskyldningen når det var nøyaktig det du gjorde?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg skjønner mange av innvendingene mot Steam, det er primært denne sammenligningen med konsoll jeg synes er rar. Det har såvidt meg bekjent aldri eksistert noen konsoller uten innebygd DRM.

Å sammenligne Steam med XBLive og PSN blir litt feil, da Steam er en tredjeparts tjeneste. Det blir mer rett å sammenligne Games for Windows Live med XB Live. Det skulle jo faktisk være en PC-versjon av XBLive. Men uansett, det jeg misliker med Steam er at det er innført med tvang. Vi har rett og slett ikke noe valg om vi vil ha det eller ikke, så de kan like gjerne bygge det direkte inn i Windows i Windows 9. Du ser problemet her? DRM har jeg faktisk ingenting imot, men jeg hater at Steam er innført med tvang.

 

Å dra konsoller inn i dette gir faktisk god mening. Med konsoller er det bare å sette i platen og spille, skjønt med noen unntak må vi som sagt installere spillet først. Det kunne vi på PC før også, før Steam kom. Hva skjer da når Steam kommer til konsoll? (og det vil det garantert, om de får lov å holde på som de gjør i dag.) Ta for eksempel PS4. Om du vil låne et PS4-spill av meg, er det bare å låne selve platen, sette den i og spille. Den dagen vi får Steam til konsoll kan vi bare glemme å låne bort spill.

 

Spør deg så dette: Hva skjer om et annen selskap prøver å lage sin egen versjon av Steam? Tror du markedet er stort nok for to Steam'er? Det er bare å glemme. EA er stor nok til å lykkes med Origin, men på den annen side har de stort sett kun sine egne spill der. Alle andre er på Steam, og det er helt greit for forbrukerne. At de dermed har gitt Valve monopol gir de blaffen i. Men trenger jeg virkelig å nevne hvorfor monopol aldri er bra? Kort sagt: Ifølge EULA kan Valve når som helst stenge Steam-kontoen din og fjerne samtlige av spillene de har der, og de trenger ikke gi deg en grunn engang. Det kommer aldri til å skje, men du ser problemet? Hva ville folk sagt om EA slettet Origin-kontoen din? Eller om Blizzard bestemte seg for at Diablo 3 var en katastrofe og slettet det fra battle.net? Tror du folk ville godtatt det? Så hvorfor er det greit at Valve gjør det, og med langt flere spill?

Endret av Lykketrolling
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om generell diskusjon om DRM og Steam kan tas i egen tråd, så holder vi oss til spillet Aarklash Legacy her :-)

 

Jeg ser den. Diskusjonen tvang seg frem fordi artikkelen nevnte noe om dårlige salgstall, dermed er det ikke fullstendig urelatert å spekulere i hvordan man kan forbedre inntjeningen.

 

Mantraet er tilsynelatende "Små kvalitetstitler tjener ikke inn pengene de fortjener". Jeg forsøkte meg på en kritisk tilnærming til den påstanden basert på min egen erfaring med forsøk på å kjøpe dette aktuelle spillet. Poenget var egentlig ikke å diskutere DRM, jeg er ikke veldig opptatt av det. Men føler bare at en liten tittel som dette kanskje ikke får så mye ut av Steam-systemet som større titler. Men vi kan godt la den ligge nå :)

Lenke til kommentar

 

 

Det hadde vært fint om generell diskusjon om DRM og Steam kan tas i egen tråd, så holder vi oss til spillet Aarklash Legacy her :-)

Jeg ser den. Diskusjonen tvang seg frem fordi artikkelen nevnte noe om dårlige salgstall, dermed er det ikke fullstendig urelatert å spekulere i hvordan man kan forbedre inntjeningen.

 

Mantraet er tilsynelatende "Små kvalitetstitler tjener ikke inn pengene de fortjener". Jeg forsøkte meg på en kritisk tilnærming til den påstanden basert på min egen erfaring med forsøk på å kjøpe dette aktuelle spillet. Poenget var egentlig ikke å diskutere DRM, jeg er ikke veldig opptatt av det. Men føler bare at en liten tittel som dette kanskje ikke får så mye ut av Steam-systemet som større titler. Men vi kan godt la den ligge nå :)

Jeg håper jeg er innenfor når jeg sier at Steam betyr svært mye for distribusjonen av spill som Aarklash.

Er selv betenkt med monopol situasjonen til Steam og fremdeles irritert over deres euro-dollar konvertering.

Men som distribusjonskanal gir dette spill som Aarklash enorme salgsmuligheter.

Og Steam er i overraskenede åpen; du kan kjøpe steamnøkler utenfor steam.

Din holdning til DRM er jeg villt uenig i. Det finnes tydeligvis tusenvis av oppfattelser av forbruker rettigheter tilbyderne skal ta hensyn til. Jeg oppfatter det som pjatt for å forsvare sin egen piratvirksomhet.

Lenke til kommentar

Din holdning til DRM er jeg villt uenig i. Det finnes tydeligvis tusenvis av oppfattelser av forbruker rettigheter tilbyderne skal ta hensyn til. Jeg oppfatter det som pjatt for å forsvare sin egen piratvirksomhet.

 

Igjen, jeg har ikke frontet noe syn på DRM på moralsk grunnlag. Jeg bare sier at jeg tror slike store tjenester hjelper de store mer enn de små. Du får selvfølgelig være uenig i dette hvis du vil.

 

Å kalle det jeg skriver pjatt fordi du har en oppfatning om at jeg bedriver piratvirksomhet blir bare for dumt. Du utleverer deg selv ganske godt, ved å komme med et slikt utspill, som en korttenkt, irrasjonell og emosjonell debattant.

Lenke til kommentar

 

Igjen, jeg har ikke frontet noe syn på DRM på moralsk grunnlag. Jeg bare sier at jeg tror slike store tjenester hjelper de store mer enn de små. Du får selvfølgelig være uenig i dette hvis du vil.

 

Andre har i tråden også oppfattet det slik, noe du igjen benekter. Da er du ikke tydelig nok.

 

 

 

 

Å kalle det jeg skriver pjatt fordi du har en oppfatning om at jeg bedriver piratvirksomhet blir bare for dumt. Du utleverer deg selv ganske godt, ved å komme med et slikt utspill, som en korttenkt, irrasjonell og emosjonell debattant.

Å fremstille det du og andre sier som "pjatt" er hersketeknikk, og jeg beklager. Det er ufint av meg. Takk for din oppsummering av meg som en korttenkt, irrasjonell og emosjonell debatant. Det var en langt bedre beskrivelse ;)

Lenke til kommentar
Andre har i tråden også oppfattet det slik, noe du igjen benekter. Da er du ikke tydelig nok.

 

 

Bare fordi noen andre også oppfatter det samme som deg betyr ikke nødvendigvis at feilen ligger på min side. Det er en ganske vanlig hendelse både her og på diverse andre forum at folk legger mer i det man sier enn det som ligger der, særlig når man har en signatur som jeg har.

 

Men, det var sikkert mange som forsto meg også. Jeg tror DRM er noe som skader ihvertfall de små, men jeg støtter enn så lenge retten til å benytte det. Det finnes folk i Piratpartiet som mener DRM bør være ulovlig, men jeg tror det er en blindvei.

 

 

Å fremstille det du og andre sier som "pjatt" er hersketeknikk, og jeg beklager. Det er ufint av meg. Takk for din oppsummering av meg som en korttenkt, irrasjonell og emosjonell debatant. Det var en langt bedre beskrivelse ;)

 

Flott. Ettersom du beklager og innser at du brukte en hersketeknikk så tok jeg kanskje feil i min beskrivelse av deg. Alle kan gjøre feil.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...