Gå til innhold

[Løst] Problemer med å lese harddisk


Fjatle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått en harddisk som har tatt kvelden, og skulle prøve å hente ut bilder fra den.

 

Den har stått i en laptop, og siste status ifølge eigeren var at Windows bare hang i en oppstart-loop.

Hos meg, så får jeg ikke kontakt med den.

 

Jeg har en stasjonær med Ubuntu og Win7.

Jeg har en Laptop med WinXP.

 

Viss jeg kobler den til rett i SATA porten på den stasjonære, så pauser BIOS med feilmelding på disken, hvor jeg må trykke F1 for å kunne fortsette start av PC.

 

I Ubuntu så finner jeg den ikke (blir ikke listet) med fdisk.

 

I Win7 så ligger den i 'diskbehandling', men som en "ikke initialisert" disk. Jeg vil selvsagt ikke initialisere den, da det vil slette alt som eventuelt ligger der, og gjøre jobben værre.

 

Har prøvd SATA tilkobling i både Win7 og Ubuntu uten hell.

 

Jeg har en SATA-USB omformer, og har prøvd å koble den til som USB i Win7, Ubuntu og WinXP.

 

I WinXP fikk jeg opp popup om at USB masseenhetslagring er tilkoblet, og klar til bruk, men ingenting listet opp i diskbehandlingsverktøyet.

 

I Win7 og Ubuntu fikk jeg samme resultat som tidligere.

 

Har noen et siste tips, eller er alt håp ute?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg nett googlet/youtubet litt om dette programmet, og forstår det slik at det må kunne finne/lese en disk før det kan gjøre noe som helst.

 

Har du brukt SpinRite på en disk du ikke har klart å finne med et vanlig OS tidligere?

Et halvt tusen kroner kan føles litt bortkastet viss den ikke finner disken tenker jeg bare :)

Lenke til kommentar

Har du brukt SpinRite på en disk du ikke har klart å finne med et vanlig OS tidligere?

Ja, faktisk. Flere ganger.

Hvis diskens partisjonstabell ligger (delvis) på en "bad sector", så kan det hende at disken rapporterer "feil" hver gang OS'et prøver å aksessere disken/filsystemet, og til slutt gir OS'et opp og sier at det ikke "finner" disken eller oppgir den som "Unformatted".

 

SpinRite stiller seg likegyldig til hvilket filformat som er brukt, eller om disken i det hele tatt er formattert. Det snakker med diskens innebygde diskkontroller på laveste nivå, og adresserer disken sektor for sektor. Hvis det får problemer med å lese data fra en sektor, kan det gå over i en statistisk analysemodus for å finne ut hva som sannsynligvis ligger på den sektoren, osv. En SpinRite-kjøring kan ta fra et par timer til over en måned (som jeg tror er det mest ekstreme jeg har hørt om.).

 

Dessuten lover GRC deg pengene tilbake dersom du ikke blir fornøyd, og jeg tror ikke det er noen grunn til å tvile på at de holder det de lover.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar.

 

Det kan virke som at Windows drev litt lureri med meg med å rapportere om at det fantes en disk. Det virker som at den SATA/USB omformeren ble tolket som en slags disk uten å egentlig være en disk..

 

Jeg kjøpte Spinrite, men den fant ikke disken den heller. Det kan sikkert være logisk i og med at BIOS rapporterer feil på disk, og ikke vil la meg boote før jeg jeg velger manuell resume.

Jeg antar at disken er helt død, uten muligheter for at jeg kan gjøre noe videre selv her.

 

Men tror jeg beholder Spinrite. Tolker det slik at det kan brukes til å potensielt forlenge levetiden til mine egne disker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...