Gå til innhold

Er 64-bit-chipen bare en Apple-gimmick?


Anbefalte innlegg

Ja, Qualcomm har jo ingen grunn til å snakke ned en CPU som de selv ikke lager...

 

Og jeg ser ignorante kommentatorer hopper på med den feilaktige troen om at det eneste 64 bit er godt for er å bruke mer enn 4GB ram. Hva om folk bare klikker på AnandTech linken i artikkelen og ser på en som faktisk har TESTET chipen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk må ikke tro at 64 bit er bare et gimmik, bare see på den første konsollen som gikk til 64 bit, Nintendo 64, ingen spill krevde lastetid eller hadde fps problemer, alt gikk som på 64bits skinner.. mens playstation med sine 32 bit gikk saaaakte mye lastetid, og noen spill merka man hakking. og eller veldig upolerte texturer osv.

Lenke til kommentar

Folk må ikke tro at 64 bit er bare et gimmik, bare see på den første konsollen som gikk til 64 bit, Nintendo 64, ingen spill krevde lastetid eller hadde fps problemer, alt gikk som på 64bits skinner.. mens playstation med sine 32 bit gikk saaaakte mye lastetid, og noen spill merka man hakking. og eller veldig upolerte texturer osv.

 

Konsoller kan ikke sammenlignes, da en konsoll kun skal kjøre software laget for den konsollen. Og du kan ikke konkludere med at 64 bit er viktig for ytelse bare fordi du mener Nintendo 64 var kraftigere enn konkurentene...

Lenke til kommentar

Konsoller kan ikke sammenlignes, da en konsoll kun skal kjøre software laget for den konsollen. Og du kan ikke konkludere med at 64 bit er viktig for ytelse bare fordi du mener Nintendo 64 var kraftigere enn konkurentene...

 

Hovedgrunnen til at N64 var så rask var nok at den brukte cartridges og ikke disc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Konsoller kan ikke sammenlignes, da en konsoll kun skal kjøre software laget for den konsollen. Og du kan ikke konkludere med at 64 bit er viktig for ytelse bare fordi du mener Nintendo 64 var kraftigere enn konkurentene...

Hovedgrunnen til at N64 var så rask var nok at den brukte cartridges og ikke disc.

Jup, en cartridges er en solid state disk. Ikke sammenlignbar med modern SSD, men har neglisjerbar søketid og kunne sikkert lese betydelig raskere.

Ulempen var at cartridges holder mye mindre data og var mye dyrere å produsere en cd plater.

Lenke til kommentar

Dette kan jeg;

 

Et 32 bits system kan bruke minnet med 4 GB i slengen.

 

Et 64 bit system, 16 EB (16.000.000.000 GB) i slengen. Altså uendelig mye.

 

Så hvis maskinen ikke har mye mer enn 4 GB minne, har det lite for seg. Det bør minimum 8 GB minne til, for at det skal ha noen betydelig gevinst.

 

Den eneste fordelen på iphone er at app utviklere kan alt nå begynne å utvikle 64 bits app, og når det f. Eks om 4-5 år kommer en iphone 9 med 8 GB minne så er de fleste programmer allerede klare for 64 bit. Og det er jo lurt.

Lenke til kommentar

Hadde du lest hele tråden hadde du sett at det snakkes om flere andre fordeler. F.eks gir 64-bits registre muligheten til en del fancy triks som øker hastigheten ved at man slipper å bruke treg cache til en del operasjoner som før måtte kjøre en ekstra fetch. Operasjoner på store flyttall går også langt raskere, siden man kan kjøre hele operasjoner på en gang uten å måtte dele opp.

 

Så har du de fordelene som kommer med at man har et større antall instruksjoner i den nye arkitekturen, men dette kunne man forsåvidt fått til med en 32-bits prosessor også, det er bare at funksjonene kun er tilgjengelige i Arm64-designet og ikke i Arm32, så avhengig av hvordan man ser på det kom enten ekstrafunksjonene (f.eks secure store) med på kjøpet, eller så kom 64 bits-funksjonaliteten med på kjøpet.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Igjen, hadde du lest igjennom tråden skikkelig hadde du funnet en benchmark der man har sammenliknet de samme operasjonene kompilert med 32- og 64-bits binaries på en iPhone 5S, og det er en ytelsesøkning på 0-15% på de fleste operasjoner, med noen få som går saktere og noen få som går ekstremt mye raskere ( der man ser 800%+ økning er det stort sett pga nye instruksjoner)

 

Er litt usikker på hva en Linux-benchmark har med det hele å gjøre - om vi snakker om 32vs64 bits generelt er det en annen diskusjon enn 32v64 på en iPhone med iOs7, da OS-design o.l. har veldig mye å si for ytelse og gains. Et ikke-optimalisert system vil ikke ha noen mulighet til å tjene på en 64-bits arkitektur (det vil ofte gå saktere da CPU ikke får kjøre i den modusen den er optimalisert for), men på et system som er 64-bit aware og designet og kompilert for dette er fordelene der. F.eks har Apple nå implementert tagged pointers i iOs7, noe som gir store og reelle fordeler når man skriver programmer på en måte som gjør at de tar nytte av dette. En annen fordel med 64-bits registre er at man ved å benytte f.eks 34 bits til pointere har 30 bits ledig til andre data. Det kan man utnytte til å ha en reference count direkte i pekeren, noe alle som har vært bortpå pekere vil nikke anerkjennende til nytteeffekten av. Ting som dette har ingenting med "mer adresserbart minne" å gjøre, og er fordeler som kan hentes ut i dag.

 

Forøvrig stemmer ikke egentlig det du sier om minne, da spørsmålet om adressebits til minne er separat fra spørsmålet om antallet bits en CPU kan prosessere. Imidlertid vil et 32-bits program (altså en applikasjon) slite med å benytte mer enn 4gb uten triks på et 32-bits OS.

 

For mer info anbefaler jeg denne artikkelen.

 

Her er et eksempel på effektiv bruk av 64 bits til å håndtere en peker på en måte som er ekstremt effektiv ift hvordan det må gjøres med 32 bits:

FF3aIjP.png

 

(Det er ikke dårlig tone å påpeke at du slår inn åpne dører ved å spørre om ting som allerede er besvart - og det til og med etter å hevde at folk her ikke vet hva de prater om)

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan jeg;

 

Et 32 bits system kan bruke minnet med 4 GB i slengen.

 

Et 64 bit system, 16 EB (16.000.000.000 GB) i slengen. Altså uendelig mye.

 

Så hvis maskinen ikke har mye mer enn 4 GB minne, har det lite for seg. Det bør minimum 8 GB minne til, for at det skal ha noen betydelig gevinst.

 

Den eneste fordelen på iphone er at app utviklere kan alt nå begynne å utvikle 64 bits app, og når det f. Eks om 4-5 år kommer en iphone 9 med 8 GB minne så er de fleste programmer allerede klare for 64 bit. Og det er jo lurt.

 

64-bit er på lavnivå en ord/pakkestørrelse, og betyr at hver "enhet" består av 8 bytes. Det påvirker "bredden" på databusser, størrelsen eller presisjonen på datatyper og addresseringskapasitet for minne, registere, osv. For databusser kan dette ha enorm påvirkning på kapasitet, mens for en prosessor er det avhengig av arkitektur og oppgavetype.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

 

64-bit er på lavnivå en ord/pakkestørrelse, og betyr at hver "enhet" består av 8 bytes. Det påvirker "bredden" på databusser, størrelsen eller presisjonen på datatyper og addresseringskapasitet for minne, registere, osv. For databusser kan dette ha enorm påvirkning på kapasitet, mens for en prosessor er det avhengig av arkitektur og oppgavetype.

 

Det er også viktig å huske at det ikke er noe 1-1 forhold mellom bussbredde, minneadresseringsbit og CPU-bitness. Selv om de gjerne går hånd i hånd av designgrunner.

 

Å "utvikle 64 bits-app" er forøvrig veldig sjelden nødvendig for en som koder i brukerspace. Det holder i massevis å følge best practise for kompilatoren man benytter og å rekompilere når man ønsker å benytte nye funksjoner som dette. De fleste iPhone-programmer vil automagisk benytte seg av den nye funksjonaliteten i kompileren uten at utvikler må gjøre noe spesifikt. Iallfall om utvikleren har vært smart og dyktig i utgangspunktet.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...