Gå til innhold

Test: Sony Vaio Pro


Anbefalte innlegg

Jeg har denne maskinen (U4200, 4GB, 128GB, touch) og er veldig fornøyd.

Den var noe kranglete i begynnelsen, med noe hissig vifte, elendig wifi og en touchpad med endel egne meninger.

Men det har kommet både oppdatering til BIOS, drivere for touchpad, viftestyring og wifi, og nå har jeg ingenting å klage på. veldig fornøyd med hva de har klart å pakke inn i 1060 gram. Lader med wifi-dongle er helt genialt på hoteller i utlandet, for der er det ofte gratis kablet nett, og €5 pr dag for wifi-passord.

 

Ingen racer-pc med masse ytelse, men passer utmerket som møte-pc :) Enkel å ta med seg.

Svikt i tastatur bryr jeg meg mindre om, jeg pleier ikke være særlig aggresiv når jeg skriver møtereferater, mail og rapporter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også denne, og har hatt den i to måneder nå. Også veldig fornøyd, den er lett, pen og den har flott skjerm. Vifteproblemene andre har skjønner jeg ikke noe av; har aldri lagt merke til at viften er her en gang .. Det er ikke er like fornøyd med, derimot, er som andre sier, touchpaden, og tastaturet. Touchpad synes jeg ikke noe om generelt, men den er vel ikke noe særlig på denne heller. Tastaturet er til tider litt kranglete, spesielt pil opp, som ikke alltid hører på hva jeg sier.

 

Annet enn det er den en flott maskin, spesielt hvis man er student. Merker ikke en gang at jeg har den i sekken.

Lenke til kommentar

En "ny" vaio. Fortsatt så er den gamle mac book pro en bedre maskin hardware messig. På ikke et punkt er denne "nye" vaioen bedre. Siden den kommer med Win8søppelOS, så er den ikke bedre en OSCrapX. Er ikke så lenge siden jeg fikk leke litt med ymse vaioer, og samtlige virket ikke spesielt interessante. Det hjelper heller ikke når bekjente klager på sine vaio'er.

 

Men noen blir sikkert fornøyd med denne "nye" maskinen.

Lenke til kommentar

For de som er klar til å oppgradere fra leketøy (Sony Vaio) til verktøy: Thinkpad X1 Carbon (eller Carbon Touch om du liker denslags).

Morsom, du.

 

Selv den billigste modellen har dårligere oppløsning på skjermen, halvparten av minne, halvparten av størrelsen på harddisken, og dårligere grafikkløsning, alt til drøye 4000 mer enn hva jeg betalte for min. Føler du deg veldig rik kan du kjøpe den dyreste modellen, og komme ganske likt med min (fortsatt dårligere oppløsning, men blir vel knust på CPU), til ikke mindre enn 10 000 mer enn hva jeg betalte for min Vaio. Sikkert veldig kult å kunne kjøre Super Pi fortere enn jeg kan, men er det egentlgi verdt 10k? (Jaja, den siste der var vel litt på kanten - jeg ser for meg at touch paden og tastaturet er bedre på X1en, men siden alle her maser om dårlige specs til prisen)

Lenke til kommentar

En "ny" vaio. Fortsatt så er den gamle mac book pro en bedre maskin hardware messig. På ikke et punkt er denne "nye" vaioen bedre. Siden den kommer med Win8søppelOS, så er den ikke bedre en OSCrapX. Er ikke så lenge siden jeg fikk leke litt med ymse vaioer, og samtlige virket ikke spesielt interessante. Det hjelper heller ikke når bekjente klager på sine vaio'er.

 

Men noen blir sikkert fornøyd med denne "nye" maskinen.

Vell, visst det er en ultrabook som er gammeldags, så er det Macbook Air.

 

Vaio Pro sammenlignes ikke med Macbook Pro(Selv om du kanskje ikke klarte å skjønne dette). Men med Macbook Air, og der er Vaio'en kraftigere til en hyggeligere pris.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Vel, jeg gikk fra en X301, og før det en T500, så T42, osv. For meg er det vel mer evolusjon enn revolusjon. Hovedinntrykket er at det føltes som å komme hjem.

Innsiden er top notch, med tredje-gen i5 og i7, og opptil 8GB minne, men det får du "overalt", og til en lavere pris. Der den virkelig imponerer er ved å være så syltynn, at den veier nesten ingenting, samtidig som den føles som en Leatherman. Du er 100% trygg på at den virker når du trenger den, uansett hva som kommer. Jeg har aldri brydd meg med PC-vesker (med mindre jeg skal ha med meg masse sjit), for vanlige møter har jeg bare Thinkpadden under armen. Likevel har de tålt det meste, humping rundt i bilen, på fly, diverse fall og mer. Den er jo tross alt en _bærbar_ PC og ikke noen sofa-queen.

Glemte en gang T500-en baki en lastebil fylt med diverse byggestrømutstyr. Da vi kom fram var den skitten og hadde fått noen nye skrammer etter å ha sklidd rundt på gulvet og truffet hva enn som var i veien. Da jeg åpna lokket hoppa den ut av sleep mode og ønska meg velkommen til å logge inn. En kjapp tørk så var den like fin. Når den er mattsort og ikke glossy-look-at-me-plast-som-imiterer-børstet-aluminium så er det ikke krise om den kommer borti noe hardt og skarpt som en penn eller en plastkniv ;)

X301en falt en gang fra 2,4 meter og landa på fliser. Den ble fysisk bøyd i chassiset, skjermen var rett, mens ramma ellers hadde en lettere bananform. Den var fortsatt på, og fungerte fint. Men det er jo ikke så pent at den er banan, så jeg la den over låret og bøyde den tilbake til en mer vannrett form. Da hørte jeg et pop idet den skrudde seg av og jeg regna med at hovedkortet hadde fått sin tilmålte mengde juling og døde. Men neida, var bare å fyre igang igjen, og 1,5 år seinere fungerer den fortsatt fint. Den opplevelsen, med bilder, brukte Lenovos USA-avdeling ifbm. 20-års jubileet faktisk. De hadde noen "customer testimonials" som eksempler på hva de tåler.

 

 

Så i kort, den er rask, utrolig lett, tynn og med karbonramme laget for å tåle det meste. Som sofaPC er det nok overkill, men bruker man den til noe kritisk som utdanning eller jobb synes jeg den forsvarer prisen med god margin og X1 Carbon er det lekreste jeg har tafset på av laptops så langt.

Og ja, det nye tastaturet (island keys) som noen har klaget på tok null tid å venne seg til, og er godkjent! Det flekser omtrent ingenting og er absolutt på Thinkpad-nivå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vaio-pc'n blir utrolig mye bedre hvis man tar en liten clean install av Windows!

Batteri varer lenger, ikke lenger fylt opp av drit, og mer responsiv i bruk.

 

Og det beste av alt er at det er veldig enkelt! Det er bare å laste ned en Windows 8-iso med CORE/PRO-versjonen fra MSDN (den vanlige, lett å finne). Lisensnr. ligger ferdig gravert inn i BIOS/UEFI, så det er bare å overføre installasjonsfilene til en bootbar USB-brikke, resten går av seg selv.

Når installasjonen er ferdig og wifi-drivere installert aktiverer Windows seg selv, uten at man trenger å skrive inn lisenskode.

Kan være lurt å lese litt på mydigitallife sin hjemmeside, der står det mye interessant.

Og det beste er at det er omtrentlig 100GB ledig plass når Win8 er installert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere bare bruker VLC? VLC er ikke den mest ressurssparende spilleren. Dere ville sett mye bedre batterilevetid med windows media player. ( over 70% bedre ifølge anandtech. http://anandtech.com/show/7493/windows-81-battery-life-investigation-1080p-video-playback)

 

Jeg synes også videoavspillingsbatterilevetid er ganske lite interessant i forhold til vanlig desktop bruk, altså surfing og mindre krevende ting som word, excell og IDEer. Det er kult å se video på laptopen, men det er ikke det mest interessante.

Lenke til kommentar

En "ny" vaio. Fortsatt så er den gamle mac book pro en bedre maskin hardware messig. På ikke et punkt er denne "nye" vaioen bedre. Siden den kommer med Win8søppelOS, så er den ikke bedre en OSCrapX. Er ikke så lenge siden jeg fikk leke litt med ymse vaioer, og samtlige virket ikke spesielt interessante. Det hjelper heller ikke når bekjente klager på sine vaio'er.

 

Men noen blir sikkert fornøyd med denne "nye" maskinen.

 

Kos deg i MSDOS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...