Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pcen vil ikke starte - logo, gjentatt piping...


Anbefalte innlegg

Pcen vil ikke starte korrekt:

 

Det startet med at lyden til pcen ikke virket (er koblet mot reciver). Jeg byttet videoinngang på tv (input), så tilbake til pc-inputen. Skjermen ble skalert ned til en bitte liten firkant. Jeg restartet, prøvde i alle fall. Skjedde lite. "restarting windows" sluttet aldri å "snurre"...

 

Skrudde av strøm med bryter. Når jeg nå skrur på piper den gjentatte ganger i en høy konstant pipetone. Pip...pip...pip...pip...osv. Det stopper ikke.

 

Pcen viser logoen for produsenten "Zotac", så blir det svart og kun et"_" blinker gjentatt.

 

Trykker jeg meg til BIOS, og prøver å restarte fra safemode, skjer det samme. Samme om jeg starter i vanlig modus.

 

Ser på boot-devices at det kun er oppført BD-drive, som er eneste disc-driv.

Harddisken dukker ikke opp...

 

Vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Lest at det kan hjelpe å resette bios, eller "rense" ram, men jeg har ikke peiling, og lurer på om noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zotac logoen? Har du et Zotac hovedkort eller skjermkort? Og kan du liste om hvilken hardware du har? At hard disken ikke dukker opp i BIOS er ikke et godt tegn, kna tyde på feil med den. Men kan også være BIOS som har fått hikke.

 

Du kan prøve å resette BIOS, slå av strømmen til PC'en ved hjelp av bryteren på PSU, ta ut batteriet som er på hovedkortet, la det være ute ca 2 minutter og sett den tilbake. Slå så på PSU og PC:

Lenke til kommentar

Zotac logoen? Har du et Zotac hovedkort eller skjermkort? Og kan du liste om hvilken hardware du har? At hard disken ikke dukker opp i BIOS er ikke et godt tegn, kna tyde på feil med den. Men kan også være BIOS som har fått hikke.

 

Du kan prøve å resette BIOS, slå av strømmen til PC'en ved hjelp av bryteren på PSU, ta ut batteriet som er på hovedkortet, la det være ute ca 2 minutter og sett den tilbake. Slå så på PSU og PC:

Jeg har aldri skrudd ut en eneste del av en pc før, og er sådan redd for å gjøre mer skade enn nytte. Løsningen før har vært å "kjøpe nytt", og er redd for at det er løsningen nå og... Men dersom jeg ikke har noen annen mulighet, så skrur jeg til.

 

Om pcen:

Product Name: ZBOX Blu-ray 3D ID36
Chipset Manufacturer: Intel Chipset NM10 Express
GPU: Next-Generation NVIDIA ION w/512MB DDR3
CPU:Intel Atom D525 (dual-core) (1.8 GHz) Socket NA (integrated CPU) Frontside Bus 800 MHz
Memory Type: DDR3 Memory Speed 800 MHz Slots 2 x 204-pin SODIMM

Capacity Storage up to 4GB

Hard Drive: 2.5“ drive bay SATA 3.0 Gb/s

compatible Optical Drive 4x Blu-ray read 8x DVD / 24x CD read/write

Memory Card Reader 6-in-1 (MMC/SD/SDHC/MS/MS Pro/xD)

Tell antall pip og sjekk mot tabellen over pip i manualen til hovedkortet. Da vil du se om det er RAM feil, CPU feil, osv.

Pipene er ikke i antall, men ustoppelig klagesang med pip...pip...pip...pip...helt til jeg skrur av. Skal se i manualen uansett...

Endret av magnkra
Lenke til kommentar

Gjorde meg nettop klar til å åpne kabinetet og fikle med ting jeg aldri har rørt i før, men først prøvde jeg starte normalt èn gang... det funket, og pcen startet som normalt. Lyden er og tilbake i forsterkeren, og fungerer til og med med tv-lyd :) Utrolig...

 

Pcen har en tendens til å kjøre på høy viftehastighet og ligge på ca 56 grader, og blir sådan varm. Dårlig lufting, så jeg tror hovedkortet kan ha blitt for varmt, og at den derfor ikke fant harddisken eller noe. Funker i alle fall bra nå! Takk likevel for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...