Gå til innhold

Tilbake i trening


iverha2

Anbefalte innlegg

Er ei stund sida eg har posta her på treningsforumet, og slutta vel å trene for ca ett år sida.



Trener for å komme i form igjen, og for å bli kvitt plager i lysker (kronisk, men kan kanskje dempe det en del) og venstre kne.



Har planer om å begynne veldig rolig, iallfall med tanke på vekt, og prøve å bygge opp litt grunnstyrke før eg begynner på litt tyngre vekter igjen. Er også nødt å få vekk kneskaden om det skal vere mulig å køyre knebøy, for akkurat no er det rimelig vondt berre å hinke på foten.



Tidligere maksløft:


Knebøy 85kg 3x5 (begynte med utfall før eg fekk maksa)


Utfall 85kg 3x5


Markløft 130kg 1RM


Benk 80 1RM (Altså ganske svak benk.)


Militærpress 50kg x2



Setter pris på kommentarer og innspel, men i første runde er det trening for å bli skadefri og ikkje for å bli større. :)







Har hatt tre økter allereie som er loggført i bok, skriver under her:



Økt 1 - 10. september 2013



Dynamisk tøying (anbefales) som oppvarming.



Begynner i første omgang med å trene med kun stanga (liten stang på ca 10kg), ta 50 repetisjoner med den vekta eg klarer. Greier eg 50, så øker eg med 2,5kg til neste økt.



Utfall: Prøvde meg, sikkert meir skånsomt med knebøy. Og bør vere endå meir oppvarma..


Markløft: 10kg x 50 (var veldig lett)


Militærpress: 10kgx50 (tungt på slutten)


Chin-ups: 3


Pull-ups: 1



Kommentar


Merker det er mykje tyngre med chin og pullups enn før, ellers er det litt vanskelig å sammenligne. Men godt å begynne med trening igjen! :)


Tenker å legge inn litt crunch, iallfall så lenge eg ikkje har bøy.



Økt 2 - 13. september 2013


Oppvarming med dynamisk tøying.



Knebøy: 50x10kg (lett)


Markløft: 50x12,5kg (lett)


Militærpress: 50x12,5kg (tungt på slutten)


Chin-ups: 3


Pull-ups: 3



Kommentar


Bra økt. :)



Økt 3 - 17. september 2013


Dynamisk tøying som oppvarming. Begynner å inkludere stangroing frå no.



Knebøy: 50x12,5kg (lett)


Markløft: 50x15kg (lett, men blir litt sliten i ryggen mot slutten)


Militærpress: 50x15kg (veldig tungt på slutten)


Roing: 50x10kg (litt sliten i ryggen frå før, men var lett)


Chin-ups: 4,5


Pull-ups: 1,5 (var sliten i armene frå før)



Kommentar


Deilig økt, men kjenner det blir litt slitsomt for ryggen på mark og roing. Etter kvart som det blir tyngre, får eg gå ned i rep iallfall på mark. Morsomt med rask framgang på chin-ups og pull-ups i dei to siste øktene, men så klart det speler inn kor sliten enn er rett før. Likevel, kroppen føles litt lettare allereie. :)


Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tidligere maksløft:

Knebøy 85kg 3x5 (begynte med utfall før eg fekk maksa)

Utfall 85kg 3x5

Markløft 130kg 1RM

Benk 80 1RM (Altså ganske svak benk.)

Militærpress 50kg x2

 

 

 

I forhold til de andre løftene er ikke benken svak, den viktigste sammenligningen er hvordan styrkeforholdet er der i forhold til roingen din?

Lenke til kommentar

 

 

 

I forhold til de andre løftene er ikke benken svak, den viktigste sammenligningen er hvordan styrkeforholdet er der i forhold til roingen din?

 

 

Litt svakt synes eg sjøl, var mange som benka meir enn meg men tok mindre i mark og bøy.

 

Roing var kun med litt lettare vekter, ca 50kg viss eg hugser riktig. Synes det er en vanskelig øvelse når vektene blir tunge, og blir fort feil teknikk.

Lenke til kommentar

Da har du trent i et miljø der folk har kyllingbein og fremoverroterte skuldre. Roingen er viktigere enn benkingen!

 

Var vel et typisk treningssenter, så det har du nok rett i. Men synes det var morsomt å ha litt påvirkning på dei kameratane eg fekk til å begynne med styrketrening, for fleire der driver fortsatt med bøy sjøl om ikkje løfta akkurat er så sterke.

 

Roing er viktig ja, har jo faktisk ikkje med benk i programmet no i det heile tatt, pga har allereie pressøvelse i militærpress. Blir kanskje litt overkill med to stk pressøvelser?

 

Tenker å dele opp øktene når vektene blir litt tyngre, for er travelt med så mange baseøvelser på en dag for ryggen. Kan hende eg legger inn benk då, eller evt veksler mellom det og militærpress. Synes uansett benk er dritkjedelig, så får sjå etterkvart.

 

Har du logg eg kunne følgt med på? :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Det går fint med to pressøvelser, både benk og skulderpress er jo med i stronglifts-programmene, som du linker til i signaturen.

 

Uansett, 85kg bøy og 80kg benk er jo på ingen måte svak benk, men tvert i mot. Svak bøy eller sterk benk. Selv makser jeg på 90kg benk og 160kg i bøy og mark (ca.). Jeg er svak i benken sett opp mot mark og (spesielt) bøy, men velger å se på det som sterk bøy, ikke svak benk.

 

Enig i at benk er kjedelig, men det er en god overkroppøvelse som har en naturlig plass i de fleste programmer (evt. avarter som skråbenk e.l.)

Lenke til kommentar

Det går fint med to pressøvelser, både benk og skulderpress er jo med i stronglifts-programmene, som du linker til i signaturen.

 

Uansett, 85kg bøy og 80kg benk er jo på ingen måte svak benk, men tvert i mot. Svak bøy eller sterk benk. Selv makser jeg på 90kg benk og 160kg i bøy og mark (ca.). Jeg er svak i benken sett opp mot mark og (spesielt) bøy, men velger å se på det som sterk bøy, ikke svak benk.

 

Enig i at benk er kjedelig, men det er en god overkroppøvelse som har en naturlig plass i de fleste programmer (evt. avarter som skråbenk e.l.)

 

Jepp, men i Stronglifts er det jo veksling mellom A og B-økter, der benk er på A og militærpress på B. Så lurer på å vente litt med å inkludere den, og heller splitte opp øktene mine om noken veker.

 

85kg 3x5, det var kun mine treningssett før lyskane ikkje greide meir. Hadde 85kg 3x5 i utfall før eg slutta, det også var treningssett men var vel nesten maksing også.

 

Sammenlinga med mine egne løft er jo ikkje benken ille, og personlig bryr eg meg lite om det. Men sammenligna med andre eg trente med som løfta mykje i benk, så var det relativt grusing i bøy og mark. Det gjorde meg absolutt ikkje noke. :)

Når du har komt opp på den løftinga som du har, så er det vel vanlig å dra frå en del i bøy og mark, men fram til la oss seie f.eks 100kg har eg alltid hatt inntrykk av at baseløfta er omtrent på samme nivå (vekt).

 

Edit: Det med løft i forhold til kvarandre, så går det jo til og med igjen blant dei beste løftarane at det kan vere urimelige forskjeller på øvelsane. Ser ikkje på løfta mine som noke krise akkurat, var berre at eg syntest benkpressen min stagnerte heile tida.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blei en lang fjelltur og andre ting som gjorde at eg ikkje fekk trent alle øktene forrige veke, men fekk trent i går. Hadde med ei anna på trening som eg viste øvelser til, så fekk ei god økt med en del baseøvelser, men fulgte då ikkje mitt eige program.

 

Formen er allereie begynt å komme seg, så satser på gode økter denne veka.

Lenke til kommentar

Onsdag 3. oktober 2013

 

Knebøy: 50x15kg (lett)

Markløft: 25x17,5kg (kjenner det for mykje i ryggen ved 50 rep, så går ned til 25)

Militærpress: 40x17,5kg (tungt på slutten, kunne kanskje tynt ut 10stk med dårlig teknikk)

Roing: 50x12,5kg (lett)

Chin-ups: 3 (var sliten i armane)

Pull-ups: 1 (ditto)

 

Bra økt, men hadde litt dårlig tid så kort mellom øvelsane.

Har fått inn knebøy-teknikken skikkelig og det føles usaklig bra. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vore litt opphold i treninga, ikkje at eg har noke anna å skylde på enn mykje jobb då.

 

Har iallfall blitt eit par økter til.

 

Siste, i dag, var slik:

 

Knebøy 50x20kg

Markløft 25x22,5kg

Militærpress 50x15kg

Roing 50x17,5kg

Chin-ups 4stk

 

Var ei grei økt, merker det har blitt lite trening i det siste.

Men kan alltids slå tilbake. :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Er kun ett sett på alle.

 

Forstår "kritikken" her, men er som sagt trening for å rette opp på skadene eg har. Og så langt har det hjelpt veldig. Har også sagt at eg kjem til å gå ned i antall repetisjoner når vektene blir tyngre, og mest sannsynlig blir det også splitta i A/B-økter etterkvart.

 

Så lenge det fungerer for skadene er det ikkje noken grunn til å forandre. Er på samme tid en god måte å få inn teknikken 100% igjen før det blir tyngre.

Lenke til kommentar

Du linker til stronglifts i signaturen din, man skulle tro du selv skjønte hvorfor det er rart.

 

50 reps har i alle fall ingenting med styrketrening å gjøre. Dersom du har fått det anbefalt som ledd i rekonvalesenstrening så for all del kjør på, men det virker litt rart.

 

Og vektene du skriver, er det inkludert stang? I så fall: Hvor finner du 10kg-stang? (Og hvis ikke: Logg totalvekt)

Lenke til kommentar

Det høres veldig stress ut å ta femti reps uten pause for en med kne/lyskeskader. Som Herr Brun sier, hvis dette er et opplegg du har fått så får jeg bare holde munn. Men jeg vil tro teknikken ikke er like strikt gjennom alle femti reps, og da er man utsatt for skader igjen.

 

Hva med å legge på litt vekter og kjøre f.eks. 5x5? Eller ta beinpress (i tillegg til knebøy, ikke istedet for) som har minimal skaderisiko?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...