Gå til innhold

Blizzard avvikler begge auksjonshusene i Diablo III (Mac, PS3, PS4, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Borderlands er et skrekkelig dårlig eksempel, siden det helt eksplisitt er en blanding av FPS- og ARPG/"Diabloklone"-sjangeren, med kjernegameplay fra FPS og systemer fra ARPG.

 

Jeg kommer ikke på noen ARPG-er hvor gear ikke er et av progresjonssystemene. Og jeg har spilt en del slike. Om du synes selve kjernegameplayet, altså det å eksplodere horder av datagenererte monstre mens karakteren din blir gradvis sterkere, er kjedelig, så tror jeg ikke noen versjon av Diablo 3 (eller 1-2) vil gjøre deg fornøyd.

 

Det er ikke ett dårlig eksempel i det hele tatt, det er ett godt eksempel på at man kan ha gode spill innen en sjanger, uten loot, selv om det finnes spill med loot i samme sjanger.

 

Det er ingenting i konseptet "eksplodere horder av datagenereerte monstre mens karakteren din blir gradvis sterkere" som krever høyt lootfokus. (tvert imot er ett av de store problemene med loot at det ikke er noen gradvishet overhodet i hvor sterk man blir, vanskelighetsgraden hopper over hele kartet basert på hvor heldig du er med og når du får visse typer loot)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vanskelighetsgraden knyttes i første omgang opp mot progresjonen på karakternivå (som følger en stigende, men relativt jevn kurve), deretter mot loot når du selv kan regulere hvor vanskelig du vil gjøre det.

 

Det er et dårlig eksempel fordi loot er en fundamental del av ARPG-sjangeren, men ikke av FPS-sjangeren. Å etterspøre ARPG-er uten loot blir som å si at man kan ha gode førstepersonsspill uten at man må spille i førsteperson, eller skytespill uten våpen - da befinner man seg plutselig i en annen sjanger. Jeg forstår ikke helt om det du ønsker deg er en fundamentalt annen type spill enn det Diablo er, eller om du bare vil ha Diablo uten loot (som ikke gir mening overhodet).

 

Vil forresten minne om at dette er et meningsløst sidespor, og at den viktige posten min i dette emnet er den lange på forrige side.

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som det er mange som tror D3 er dødt. Tro meg, det er det ikke... etter en langt pause for meg også , har jeg prøvd det litt igjen noen uker. Og hvis man skal tro auksjonshuset, er det så stappfullt av items som legges inn hvert sekund at det er helt sykt. Og dette gjelder jo bare EU. Søker man etter 1 simpel "Legendary" set man at det blir lagt ut flere hvert sekund. (Med forbehold at det ikke er noe juks her og da...)

 

Ville bare påpeke dette, så ikke folk får et feil bilde. Resten av diskusjonen er det jo mange meninger om :)

Endret av Velkator
Lenke til kommentar

Det er jo klart at etter at man har spilt gjennom D3 på Normal så har man egentlig dekket mye av content for spillet - alle bosser er tatt - alle acts er ferdig. Så gjør man det hele igjen to runder til og man er level 60 og har kanskje klatret noen paragon levels. Hva er igjen i et spill som D3 da?

 

Jo det er Loot. Og hele poenget med ARPG i denne sjangeren er jo nettopp at ting dropper i hytt og pine og man blir flinkere og flinkere å sortere skrot fra det som kan være verdt noe. Faktisk kan man vel si at spillet er bare farming for bedre loot etter at man har rundet Inferno.

 

Så da spør jeg, hva kan gjøres bedre? Jo det de gjorde i D3 kontra D2 var å gjøre det lettere å bytte loot med andre gjennom kjøp og salg. En genial funksjon som virkelig gjorde det mye bedre - og de innførte også RMAH for å kunne få et tryggere sted for folk å kjøpe stuff for ekte penger i stedet for å ty til ebay og andre steder.

 

Så nå har de annonsert at AH og RMAH forsvinner... og Loot 2.0 kommer... Okei, det handler fremdeles om loot - noe av det er bra, mer loot som dropper som passer til din figur. Det er jo kjekt for vi er nok alle sikkert litt lei av utrolig mye dårlige drops. Personlig syntes jeg dette er noe de kunne lett introdusert selv om AH var med. Det som skjer nå er jo at det meste, slik som de nye craftable items, blir bind on pickup. Med andre ord fjerner de hele trade greien fra spillet - og disse nye kommer vel sikkert til å være slik også.

 

Dette er å fjerne en fundamental del av MULTIPLAYER ARPG - husk du kan ikke spille D3 lokalt slik som du kunne D2. Multiplayer i disse spillene har stort sett dreid seg nettopp å ha en kanal for å bytte ting med hverandre, gjerne i løpet av et spill eller via AH med andre spillere.

 

Så jeg føler de tar sjangeren mot en mer solo konsollspiller retning enn jeg liker...

 

Jeg skulle heller sett at de la inn muligheten til at man kan "oppgradere" loot man allerede har slik at den kan følge levels, for noe som er utrolig plagsomt er jo at alt loot man har i dag er ubrukelig etter en dag med D3 etter expansion pack. Alle onlie RPG gjør dette hver eneste exp pack, og personlig er tanken på å begynne helt på nytt igjen det som gjør at jeg vurderer å slutte å spille. Samt at AH forsvinner som jeg mener er en essensiell del av dette spillet. RMAH kan de godt ta for det brukte jeg ikke uansett - folk kommer til å ty til ebay og tvilsomme trading sites for dette nå framover (hvis det i det hele tatt blir mulig å trade med andre spillere i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...