Gå til innhold

Mitt hjemmekino-prosjekt


TGB

Anbefalte innlegg

Har i det siste fått på plass en del ny elementer i mitt 11.1 hjemmekino/hjemmeannleggsprosjektet. Har kjørt kalibrering med audyssey pro kit, og vil legge ut litt kurver og erfaringer med denne. Noen bilder dukker også opp når jeg har ryddet i rotet mitt ;)

 

Systemet består så langt av:

- Front: 2 * B&W 803 Diamond

- Senter: B&W HTM4 Diamond

- Surround: 2 * JBL S26 (disse skal byttes ut etterhvert)

- Rear: 2 * System Audio Talent

- Front-Wide: 2 * JBL S26 (disse skal byttes ut etterhvert)

- Front-Height: 2 * System Audio Talent

- Aktiv Sub: B&W DB1

- Effekttrinn for front-kanalene: Bryston 4B SST2

- Effekttrinn for senter (2 forsterkerblokker): Nakamichi PA-5mkII

- Receiver/processor: Denon 4520CI

- Get Box II (for tv)

- Mac mini "late-2012", i7 quad core, 16GB RAM, 128GB SSD med Windows8 for streaming

- Apple TV 3 + 2

- Panasonic DMP BD-80 (blu-ray/DVD).

- Synology NAS (hvor jeg driver å fyller 30TB med blu-ray filmer og DVD'er)

- Harmony 900 Remote

- Skjerm: Samsung ES8005 46" (hardware kalibrert).

 

Alt er koblet opp via HDMI, og alle elementer har kablet nettverk (Gbit).

 

Neste steg er surround-høytalere; vurderer B&W 805 Diamond der; samt Classé CA5300 effekttrinn. Oppgradering av front-wide blir neste på listen deretter igjen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som man ser av før-kurvene, rommet er ikke helt optimalt (betong på ene vegg og tak). Som gir litt "spennende" refleksjoner av en del frekvenser. Det ble rimelig natt og dag i forskjell etter Audyssey Pro kalibreringen, til det positive. Har aldri før hørt bedre og mer korrekt lyd (selv med svindyre headset).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk på plass et par B&W SCM1 som bakhøytalere, B&W 804 Diamond for surround snart på plass; så er det bare å bestemme seg for hva man skal gjøre med front wide.... Ser etter nok et par B&W SCM1 eller aller helst B&W SCMS for å fjerne System Audio høytalerene fullstendig, men nå er i det minste et par på vei ut :)

 

Classe CA 5300 kom på plass; nydelig sammen med B&W diamond-serien.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prosjektor har jeg hatt tidligere, foretrekker TV. Det jeg venter på er 65" (eller større) 4K OLED TV til en litt mer fornuftig pris (og ikke minst mer moden OLED teknologi). Grunnen til at prosjektor ikke blir foretrukket er at alt er rigget opp i stua og brukes daglig til vanlig tv-titting og musikk-lytting også, så ingen dedikert kinorom. Årsaken til dette er todelt: plass og ikke minst det er bortkastet med fancy utstyr som kun brukes i spesielle anledninger. Fordelen slik det er nå, er at alt brukes daglig for tv-titting, musikk lytting og film.

 

Fortsatt ikke fått på plass 804 Diamond på surround, men regner med det skjer neste uke. Recliner kinosofa er forøvrig på plass. Skal legge ut noen bilder når alt er på plass i sin fulle prakt :)

 

Neste steg i prosessen er å korrigere rommet for refleksjoner med lydisolerende matter og difusorer. Samt bytte ut front wide og front height høytalerene.

 

Setter forøvrig stor pris på at kona er enig i (les: aksepterer) all denne galskapen ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har også byttet litt mellom å bruke Classe CA 5300 og Bryston 4B SST2 på 803 diamond høytalerene. Begge fungerer bra, men Classe CA 5300 har et ekstra kvalitetsnivå mot B&W 803 diamond, noe som forteller viktigheten av å velge rett forsterker til høytalere.

 

Prøvde også å drive 803 Diamond med Denon 4520 receiver, vi snakker tidenes nedtur. Lyden var farget, tam og tannløs. Helt klart at det krever sitt av forsterkeren for å få 803 til å skinne, litt av samme effekt ser jeg på senterhøytaleren HTM4 diamond.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter diverse oppgradering består systemet nå av følgende:

- Front: 2 * B&W 803 Diamond

- Senter: B&W HTM4 Diamond

- Surround: 2 * B&W 804 Diamond

- Rear: 2 * B&W Nautilus SCM1

- Front-Wide: 2 * JBL S26

- Front-Height: 2 * System Audio Talent

- Aktiv Sub: B&W DB1

- Effekttrinn for front, center og surround: Classé CA 5300 Delta

- Effekttrinn for rear: Bryston 4B SST2

- Receiver/processor: Denon 4520CI

- Get Box II (for tv)

- Mac mini "late-2012", i7 quad core, 16GB RAM, 128GB SSD med Windows 8.1 for streaming

- Apple TV 3

- Panasonic DMP BD-80 (blu-ray/DVD).

- Synology NAS DS1511+ (30 TB)

- Harmony 900 Remote

- Skjerm: Samsung ES8005 46" (hardware kalibrert).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fortsatt ikke fått ordnet bilder, men prosessen er nå over i behandling av rom. Fant det magiske firmaet GIK Acoustics og bestilte nettopp følgende (alle plater er 60cm bredde og 120cm høyde)

 

- 9stk 242 acoustics plate

- 4stk 244 acoustics bass trap w/Flexrange

- 1stk Monster bass trap w/Flexrange

 

Alle som ikke er i førsterefleksjon (early reflection) har diffusor innebygd. Lover å få ut noen bilder så fort alt er på plass. Har hatt en tøff jobb med å selge inn dette på hjemmefronten ;)

 

Edit:

Investerte også i Wimp Hifi abonnement, nydelig med tapsfri cd-lyd, selv om man må pushe det gjennom en ipad først (går greit, batteriet varer rimelig lenge). Wimp ga noen klare antydninger om at Wimp HiFi skulle bli tilgjengelig på OS X (og Windows?) på slutten av denne måneden :D Uansett, pr dags dato er Wimp HiFi en annen planet enn Spotify (har begge deler).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ser ut som jeg får fingrene i et par svært pent brukte B&W 805 diamond som skal brukes til front-wide. Da mangler jeg bare et par b&w til front height så er alt komplett :) Vurderer også å bytte ut b&w scm1 surround back med b&w scms; så om noen har eller kjenner noen som har - ta gjerne kontakt!

Lenke til kommentar

Fikk tak i et par B&W 805 Diamond i rimelig strøken tilstand brukt til fantastiske 18.000!

 

Da sitter jeg med:

Front: 2 * B&W 803 Diamond

Sub: B&W DB1

Center: B&W HTM4 Diamond (vurderer å bytte ut til HTM2 Diamond)

Surround: 2 * B&W 804 Diamond

Surround back: 2 * B&W Nautilus SCM1

Front Wide: 2 * B&W 805 Diamond

Front Height: 2 * System Audio Talent (skal byttes i B&W SCMS)

 

Receiver/prosessor: Denon 4520 (ønsker en ren prosessor med balanserte utganger, ikke bestemt meg for hvilken ennå.)

Effekt forsterkere: Classe CA 5300 Delta og Bryston 4B ST2 (rimelig identiske spesifikasjoner på alle 7 kanalene som kjøres på 7.1

 

Har behandlet rom for både bass og normale frekvenser med 14 plater på vegger og tak fra GiKAcoustics (anbefales), og kjørt Audyssey Pro kalibrering. Lyden er virkelig bra nå, og ikke minst - lytte til musikk og se på film er en ekstremt positiv opplevelse. Klarer nesten ikke slutte å høre på musikk; hele samlingen har fått nytt liv!

 

Bilder kommer (har ikke vært ryddig nok for bilder ennå, skjer stadig noe på oppsett og konfigurasjon).

 

Vurderer også teppe på gulv for å redusere gulvrefleksjoner.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Blir ikke det utrolig liten skjerm når en sitter så langt bak? :huh: Ca. hvor langt er det fra skjerm til sofa? Har den samme skjermen selv og den virker ikke på langt nær så liten når jeg sitter i sofaen. :hmm:

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

Blir ikke det utrolig liten skjerm når en sitter så langt bak? :huh: Ca. hvor langt er det fra skjerm til sofa? Har den samme skjermen selv og den virker ikke på langt nær så liten når jeg sitter i sofaen. :hmm:

Vegg til vegg er 4 meter; så man blir lurt litt av ekstrem vidvinkel ;) Så sitter vel 3.5 meter fra; skal ha større skjerm - venter bare på noe fornuftig på OLED-fronten. Den jeg har nå er 46"; neste blir 65" eller større. Helst OLED og 4K.

 

Forøvrig er ikke skjermen så liten; det er bare massiv størrelse på B&W 803 Diamond.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har da fått ny senter (HTM2 diamond) på plass, sømløs integrasjon mot 803 Diamond frontene, større dynamikk og enda klarer tale. Alle små detaljer kommer langt klarer frem, og det mye som skjer i senterhøytaleren utover tale. Så verdt investeringen.

 

Fikk også tak i en sub nummer 2; Ikke fått justert og integrert den ennå - men stas med 2 B&W DB1 i systemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...