Gå til innhold

Samsung lover 64 bit-prosessor


Anbefalte innlegg

Jeg tørker meg bak med benchmarks. Selv om en CPU skulle få fantastiske resultater i en benchmark så kan den i en endelig telefon sammen med et operativsystem har dårlig integrasjon som fører til dårlig opplevd hastighet (les: enkelte Android eller WP8-telefoner - det er nok eksempeler).

 

Halvdårlig eksempel: jeg overklokker CPU-en min. Den vil da få bedre resultater i et par syntetiske tester. Om jeg fyrer opp et spill vil forskjellen dreie seg om et par FPS (som jeg ikke vil klare å se), eller med andre ord ubetydelig lav ytelsesforbedring (godt under 10 prosent økning som i ingeniørverdenen ikke er allverden).

Nå er det ikke parr FPS, det er 15-20+ FPS om jeg ikke husker helt feil. Men ja det er jo helt klart en fordel at dem kommer med x64, før eller siden så kommer dem til problemet med ram på x86. Disse testene er uansett veldig tidlig så vi får se da dem kommer i salg.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha... :huh:

Jeg tror jeg venter på benchmarks før jeg trekker noen konklusjoner. Det er også verdt å merke seg at benchmark applikasjonene bør oppdateres med hensyn på 64-bit.

64 bit vil sannsynligvis ha lite å si for ytelsen, og det var heller ikke det apple mente da de lovet dobbel ytelse. Den største fordelen med 64 bit prosessorer er støtte for mer RAM, men apple er jo uansett langt unna å sette 4GB RAM i mobilene sine.

 

Apple kom med tilsvarende løfter om dobbel ytelse da de lanserte iPhone 5 også, og det stemte rimelig bra:

http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/11

 

Det er mye større forskjeller i ytelse i mobilverdenen enn blant PCer, og benchmark programmene er ikke like gode, så det er liten mening i å snakke om forskjeller i ytelse ned til små marginer.

Lenke til kommentar

64 bit vil sannsynligvis ha lite å si for ytelsen, og det var heller ikke det apple mente da de lovet dobbel ytelse. Den største fordelen med 64 bit prosessorer er støtte for mer RAM, men apple er jo uansett langt unna å sette 4GB RAM i mobilene sine.

ARM er ikke det samme som x86

 

Det er ganske mange forbedringer i selve instruksjonsettet ved å gå fra ARMv7 (32-bit) til ARMv8 (64-bit). I motsetning til x64 som er en utvidelse til x86 så er ARMv8 et helt nytt instruksjonsset, og en ARMv8 CPU trenger nødvendigvis ikke å ha bakoverkompabilitet, selv om 100% av alle implementasjoner nok kommer til å ha det.

 

En av hovedfordelene med ARMv8 er dobbelt så mange registere både i INT og FP pipeline. Det samme gjelder også SIMD pipeline (NEON).

Lenke til kommentar

ARM er ikke det samme som x86

 

Det er ganske mange forbedringer i selve instruksjonsettet ved å gå fra ARMv7 (32-bit) til ARMv8 (64-bit). I motsetning til x64 som er en utvidelse til x86 så er ARMv8 et helt nytt instruksjonsset, og en ARMv8 CPU trenger nødvendigvis ikke å ha bakoverkompabilitet, selv om 100% av alle implementasjoner nok kommer til å ha det.

 

En av hovedfordelene med ARMv8 er dobbelt så mange registere både i INT og FP pipeline. Det samme gjelder også SIMD pipeline (NEON).

Mulig du har rett i det, jeg synes ikke den forrige kommentaren min motsier noe av det du skrev her.

 

Hovedpoenget mitt var at forrige gang apple sa de hadde doblet ytelsen med en ny brikke, så stemte det rimelig godt selv om de hadde laget en helt ny prosessorarkitektur. På noen områder var det større endringer og på noen områder var endringene mindre, men i mange høynivåtester var forskjellene rimelig nær to gangen. Derfor mente jeg det var ganske sannsynlig at vi ville se noe lignende.

 

Nå er det kommet en test av grafikkytelse, som viser rimelig nøyaktig det jeg forventet (dobbel ytelse av iPhone 5 og nær snapdragon 800):

 

http://www.gsmarena.com/iphone_5s_benchmarked_2x_gpu_performance_of_previous_model-news-6780.php

Lenke til kommentar

Man må visst gjøre endel:

 

 

 

“Because Apple makes the development environment and has updated those tools for 64-bit architectures, a developer only really needs to recompile their application to make it 64-bit compatible — assuming they haven’t done anything non-standard with their code,” said Howe. “This will not be true with Android, by the way. The Android Java app and native app environment will need support from Oracle, who owns the Java environment, as well as 64-bit support from the Android kernel. Android has a lot more moving pieces to coordinate, and will take longer to go to 64-bit.”

 

http://allthingsd.com/20130913/apples-iphone-5s-the-a7-chip-and-that-64-bit-question/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Android 64 bit?

Tror ikke det er tilgjengelig noen build av android som kjører på en 64bits arkitektur, men ut fra hva jeg kan forstå bør det være relativt overkommelig å lage en slik versjon. Android kjører jo allerede på en rekke ulike arkitekturer med flere like instruksjonssett, som x86, armv6 og armv7.

 

Man må visst gjøre endel:

 

Siter

“Because Apple makes the development environment and has updated those tools for 64-bit architectures, a developer only really needs to recompile their application to make it 64-bit compatible — assuming they haven’t done anything non-standard with their code,” said Howe. “This will not be true with Android, by the way. The Android Java app and native app environment will need support from Oracle, who owns the Java environment, as well as 64-bit support from the Android kernel. Android has a lot more moving pieces to coordinate, and will take longer to go to 64-bit.”

http://allthingsd.com/20130913/apples-iphone-5s-the-a7-chip-and-that-64-bit-question/

 

Såvidt jeg har forstått det har google i praksis laget sin egen java runtime, så jeg tviler på at de trenger å få noe kode fra oracle.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Tror ikke det er tilgjengelig noen build av android som kjører på en 64bits arkitektur, men ut fra hva jeg kan forstå bør det være relativt overkommelig å lage en slik versjon. Android kjører jo allerede på en rekke ulike arkitekturer med flere like instruksjonssett, som x86, armv6 og armv7.

 

 

Såvidt jeg har forstått det har google i praksis laget sin egen java runtime, så jeg tviler på at de trenger å få noe kode fra oracle.

Det er ikke "bare" å rekompilere et helt OS. Ganske mye er skrevet i assembly. Intel har brukt ganske mye tid og energi på optimere Android for x86. Men regner med at Google allerede jobber med dette. ARMv8 har stått på ARM sitt roadmap ganske lenge.

 

Og ja, Dalvik er Google sin egen Java runtime.

Lenke til kommentar

Det er ikke "bare" å rekompilere et helt OS. Ganske mye er skrevet i assembly. Intel har brukt ganske mye tid og energi på optimere Android for x86. Men regner med at Google allerede jobber med dette. ARMv8 har stått på ARM sitt roadmap ganske lenge.

 

Og ja, Dalvik er Google sin egen Java runtime.

Ser ut til at android kan få 64bit støtte i løpet av en måned:

 

https://plus.google.com/u/0/102638508513720833704/posts/Q7iMLvddj66

Lenke til kommentar

Ser ut til at android kan få 64bit støtte i løpet av en måned:

 

https://plus.google.com/u/0/102638508513720833704/posts/Q7iMLvddj66

Jeg var selv på den presentasjonen på IDF det snakkes om den linken.

 

Det er kun snakk om 64-bit støtte for x64, ikke ARM.

 

Intel sin nye "Silvermount" Atom-kjerne som i første omgang skal pushes mot Android og Windows 8 tablet (Bay Trail-T) er en 64-bit prosessor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var selv på den presentasjonen på IDF det snakkes om den linken.

 

Det er kun snakk om 64-bit støtte for x64, ikke ARM.

 

Intel sin nye "Silvermount" Atom-kjerne som i første omgang skal pushes mot Android og Windows 8 tablet (Bay Trail-T) er en 64-bit prosessor.

Hvis de kommer med støtte for x64 såpass kort tid etter lanseringen av silvermount, så regner jeg også med at de kommer til å være omtrent like raskt ute når ARMv8 enheter kommer i salg.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan enkelte her inne får overgangen fra 32 bit til 64 bit for Android til å høres ut som det minste problem. Det jeg har sett/hørt om det på youtube tilsier at det heller har større sjanse for å bli en lang og fragmentert oppgave.

 

Hvorfor tror du det? Det er jo selvfølgelig arbeid med det, men det er jo en mindre jogg enn å støtte atom feks, hvorfor skulle det nødvendigvis ta så lang tid og blir så fragmentert (hva enn det skal bety i denne sammenhengen?)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvorfor tror du det? Det er jo selvfølgelig arbeid med det, men det er jo en mindre jogg enn å støtte atom feks, hvorfor skulle det nødvendigvis ta så lang tid og blir så fragmentert (hva enn det skal bety i denne sammenhengen?)

 

AtW

Apple har klart å skape ganske mye forvirring med denne lanseringen, se for eksempel denne uttalelsen fra allthingsd:

 

 

 

“Because Apple makes the development environment and has updated those tools for 64-bit architectures, a developer only really needs to recompile their application to make it 64-bit compatible — assuming they haven’t done anything non-standard with their code,” said Howe. “This will not be true with Android, by the way. The Android Java app and native app environment will need support from Oracle, who owns the Java environment, as well as 64-bit support from the Android kernel. Android has a lot more moving pieces to coordinate, and will take longer to go to 64-bit.”

 

Hvis google trengte hjelp fra oracle for å oppdatere android så hadde nok android ikke vært der de er i dag. (Oracle har saksøkt google for bruken av java i android, så de har nok ingen planer om å hjelpe til med utviklingen videre).

 

Morsomt hvordan enkelte her inne får overgangen fra 32 bit til 64 bit for Android til å høres ut som det minste problem. Det jeg har sett/hørt om det på youtube tilsier at det heller har større sjanse for å bli en lang og fragmentert oppgave.

Rimelig skeptisk til disse youtube filmene, du kan gjerne gi et eksempel hvis du finner det. Ellers vil jeg si at jeg tror ikke overgangen vil bli helt uproblematisk, appene til android som er utviklet ved hjelp av androids ndk vil kanskje måtte rekompileres og muligens omskrives for å kjøre på en ny arkitektur, men de fleste appene til android bruker ikke NDK. Dessuten påstår ARM at den nye arkitekturen skal kunne kjøre kode skrevet for armv7 uten modifikasjoner, så jeg tror det er godt mulig at NDK appene vil kunne brukes de også.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

PS folkens, 64-bit KAN være en ulempe også.

Om du har en applikasjon som bruker X ram i 32-bit, vil denne bruke mer ram i 64 bit (uten at dette gir mer ytelse).

 

I praksis vil du spise mer av ram-kapasiteten, på grunn av adresserommet til 64bit (tar rett å slett "mer plass").

 

Om du altså har lite RAM og 64-bit, kan du faktisk få en degradert ytelse.

 

Ellers har det lenge vert slik at man faktisk trenger mye mindre RAM enn man tror, for å få maks FPS (selv i krevende spill som Crysis). For all del, jeg tror det er bra med dette 64-bit racet. Det er ikke bra for ytelsen til selve prosessoren (enda), men det er nok en iterasjon som også fører til iterasjon i OS. I neste iterasjon er det enda mer RAM (nå kommer jo samsung med 3Gb allerede). Plutselig er gjerne Android og IOS mye mer enn nettbrett og telefoner, kanskje windows havner i skyggen.

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke det er tilgjengelig noen build av android som kjører på en 64bits arkitektur, men ut fra hva jeg kan forstå bør det være relativt overkommelig å lage en slik versjon. Android kjører jo allerede på en rekke ulike arkitekturer med flere like instruksjonssett, som x86, armv6 og armv7.

 

 

 

 

Såvidt jeg har forstått det har google i praksis laget sin egen java runtime, så jeg tviler på at de trenger å få noe kode fra oracle.

Det er ikke "bare" å rekompilere et helt OS. Ganske mye er skrevet i assembly. Intel har brukt ganske mye tid og energi på optimere Android for x86. Men regner med at Google allerede jobber med dette. ARMv8 har stått på ARM sitt roadmap ganske lenge.

 

Og ja, Dalvik er Google sin egen Java runtime.

Se gjerne det svaret her:

http://android.stackexchange.com/questions/36291/is-android-a-32-bit-or-64-bit-os

Lenke til kommentar

Noe info som muligens kan bidra til mer forståelse av temaet som diskuteres, om enn med noe kulør... :-)

 

Inside Apple's 64-bit iOS 7 and the prospects for a 64-bit Android

http://appleinsider.com/articles/13/09/17/inside-apples-64-bit-ios-7-and-the-prospects-for-a-64-bit-android

 

After its disastrous Exynos 5 Octa, Samsung may have lost Apple's A7 contract to TSMC

http://iphone.appleinsider.com/articles/13/09/14/after_its_disastrous_exynos_5_octa_samsung_may_have_lost_apples_a7_contract_to_tsmc.html

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...