Gå til innhold

Lang micro-USB-kabel for lading


Jooakim

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg ser etter en ~3M lang ladeledning for min Samsung Galaxy S4. Helst en i en annen farge enn hvit/sort og helst flat. Jeg kjøpte en http://www.amazon.co.uk/gp/product/B008TNXQ6U/ref=oh_details_o00_s00_i00?ie=UTF8&psc=1'>iGloo, men den lader så tregt at jeg bruker mer strøm enn den lader. En kompis av meg har en 3M lang iPhone-ledning som lader cirka like raskt som en standardlenge-ledning, så det må vel være mulig å få tak i en slik til Samsung også. Har noen spesifikke produkter å anbefale, eller har noen råd om hva jeg må søke etter for å finne kabler som lader relativt raskt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for et svar, men jeg skjønner ikke helt tipset ditt. Dette er vel en vanlig skjøtekabel for USB-USB, men jeg vil jo ha en USB-microUSB slik at jeg kan koble den til telefonen min? Selv om det ikke var noe krav, er den heller ikke i en annen farge enn hvit/sort og ikke er den flat. Det er også bare 1,5/5M - og ikke 3M som jeg ønsker.

 

Edit: Hvordan vet jeg for eksempel om http://dx.com/p/usb-male-to-micro-usb-male-charging-data-cable-pink-300cm-153691'>DENNE lader bra?

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Takk for et svar, men jeg skjønner ikke helt tipset ditt. Dette er vel en vanlig skjøtekabel for USB-USB, men jeg vil jo ha en USB-microUSB slik at jeg kan koble den til telefonen min? Selv om det ikke var noe krav, er den heller ikke i en annen farge enn hvit/sort og ikke er den flat. Det er også bare 1,5/5M - og ikke 3M som jeg ønsker.

du plugger denne mellom din nåværende kabel og adapter. kabelen du har nå er vel 1.5 meter?
Lenke til kommentar

du plugger denne mellom din nåværende kabel og adapter. kabelen du har nå er vel 1.5 meter?

Jaha, da så, men jeg vil helst ha én lang kabel.

 

Jo, takk for det. Jeg har også søkt på dette, og som nevnt i første post, så har jeg allerede kjøpt en slik kabel (fra Amazon), men den lader typ 1% per 20 min, og det er uaktuelt. Hovedårsaken til at jeg opprettet denne tråden, er egentlig for å finne ut hva jeg må se etter for å vite om kabelen lader vanlig eller om den lader like bra som et forbanna tau...

 

Vil for eksempel denne: http://dx.com/p/usb-male-to-micro-usb-male-charging-data-cable-pink-300cm-153691 lade tregt eller vanlig?

Lenke til kommentar

Jaha, da så, men jeg vil helst ha én lang kabel.

 

Jo, takk for det. Jeg har også søkt på dette, og som nevnt i første post, så har jeg allerede kjøpt en slik kabel (fra Amazon), men den lader typ 1% per 20 min, og det er uaktuelt. Hovedårsaken til at jeg opprettet denne tråden, er egentlig for å finne ut hva jeg må se etter for å vite om kabelen lader vanlig eller om den lader like bra som et forbanna tau...

 

Vil for eksempel denne: http://dx.com/p/usb-male-to-micro-usb-male-charging-data-cable-pink-300cm-153691 lade tregt eller vanlig?

lader helt normalt:)

Lenke til kommentar

Jaha, da så, men jeg vil helst ha én lang kabel.

 

Jo, takk for det. Jeg har også søkt på dette, og som nevnt i første post, så har jeg allerede kjøpt en slik kabel (fra Amazon), men den lader typ 1% per 20 min, og det er uaktuelt. Hovedårsaken til at jeg opprettet denne tråden, er egentlig for å finne ut hva jeg må se etter for å vite om kabelen lader vanlig eller om den lader like bra som et forbanna tau...

 

Vil for eksempel denne: http://dx.com/p/usb-male-to-micro-usb-male-charging-data-cable-pink-300cm-153691 lade tregt eller vanlig?

 

Skjønner problemet ditt men kan desverre ikke hjelpe.

Er også på utkikk etter en 3 m lang kabel som lader skikkelig.

Dette var aldri et problem på tidligere telefoner, men etter jeg kjøpte S4 som lader med opp til 2A så har jeg merket at alle lange kablene jeg hadde fra før ikke ladet med maks styrke. Så da tar det gjerne dobbelt så lang tid.

 

Det jeg tror er problemet er at det er for lite tverrsnitt på kablene og da får du problem på lengre kabler.

Lenke til kommentar

Bruker du original lader? Samsung bruker en proprietær koding på de to midterste USB-pinnene på S4 for å fortelle telefonen at den kan lade med maksimal strømstyrke. Samme brukes på Galaxy tabene. Det finnes en liten adapter på dx som kan kobles mellom lader og kabel og skal kunne fikse det problemet.

En utfordring med lenger ledning er at motstanden øker med lengden (ved lik diameter). Spesielt på så tynne ledninger som dette kan det gjøre at telefonen ikke får riktig spenning på kontrollpinnene og dermed ikke lader riktig. Det som er vanskelig er å vite om diameteren på lederne i kabelen er tykke nok til å eliminere problemet. Jeg ville unngått de tynneste og billigste ledningene, men det er ingen garanti for at andre virker heller.

Lenke til kommentar

Bruker du original lader? Samsung bruker en proprietær koding på de to midterste USB-pinnene på S4 for å fortelle telefonen at den kan lade med maksimal strømstyrke. Samme brukes på Galaxy tabene. Det finnes en liten adapter på dx som kan kobles mellom lader og kabel og skal kunne fikse det problemet.

En utfordring med lenger ledning er at motstanden øker med lengden (ved lik diameter). Spesielt på så tynne ledninger som dette kan det gjøre at telefonen ikke får riktig spenning på kontrollpinnene og dermed ikke lader riktig. Det som er vanskelig er å vite om diameteren på lederne i kabelen er tykke nok til å eliminere problemet. Jeg ville unngått de tynneste og billigste ledningene, men det er ingen garanti for at andre virker heller.

 

Problemet er med orginal lader. Så er vel tverrsnittet som skaper spenningsfall.

Men har også hørt en teori om skjermet/uskjermet kabel kan påvirke hvor mye telefonen trekker.

 

Vet du tilfeldigvis om en lengre kvalitetskabel. Pris er ikke så viktig så lenge den er av bra kvalitet og lader med maks styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er med orginal lader. Så er vel tverrsnittet som skaper spenningsfall.

Men har også hørt en teori om skjermet/uskjermet kabel kan påvirke hvor mye telefonen trekker.

 

Vet du tilfeldigvis om en lengre kvalitetskabel. Pris er ikke så viktig så lenge den er av bra kvalitet og lader med maks styrke.

Haha, setter pris på at du skriver for meg i denne tråden! :)

 

Jeg er også ute etter en slik kabel (helst i en annen farge enn sort/hvit og aller helst flat), men TEITUR: har du link til en slik adapter?

 

Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar

Som de andre sier her, problemet med lange kabler (spesielt USB sin 5 volt) er at tverrsnittet på lederne blir for smått i forhold til ønsket strømtrekk.

 

Formelen for motstand i kabel er som cirka R=(e*l)/a, hvor e er ohmsk motstand i ledermaterialet 1 meter på 1mm2, l er lengden og a er tverrsnittet i mm2. Jo lengre kabel, jo høyere motstand. Jo tynnere kabel, jo mer motstand. Dette resulterer i at når du prøver å trekke strøm ved endepunktet, så vil spenningen falle og effekten vil være mye lavere enn om kabelen hadde vært dimensjonert for bruket.

 

Hvis ikke du har mulighet/lyst til å få laderen nærmere, så ser jeg dette på som en vanskelig oppgave å løse. Det finnes nok gode eksemplarer av det du er ute etter, men jeg kan se for meg at de er vanskelige å finne. Ellers er det prøv og feil metoden :/

Lenke til kommentar

Som de andre sier her, problemet med lange kabler (spesielt USB sin 5 volt) er at tverrsnittet på lederne blir for smått i forhold til ønsket strømtrekk.

 

Formelen for motstand i kabel er som cirka R=(e*l)/a, hvor e er ohmsk motstand i ledermaterialet 1 meter på 1mm2, l er lengden og a er tverrsnittet i mm2. Jo lengre kabel, jo høyere motstand. Jo tynnere kabel, jo mer motstand. Dette resulterer i at når du prøver å trekke strøm ved endepunktet, så vil spenningen falle og effekten vil være mye lavere enn om kabelen hadde vært dimensjonert for bruket.

 

Hvis ikke du har mulighet/lyst til å få laderen nærmere, så ser jeg dette på som en vanskelig oppgave å løse. Det finnes nok gode eksemplarer av det du er ute etter, men jeg kan se for meg at de er vanskelige å finne. Ellers er det prøv og feil metoden :/

Ja, det virker jo logisk at det skal ta lengre tid med lengre ledninger, men som nevnt, har en kompis av meg en 3M lang (minst, den er muligens 4M) ledning til sin iPhone, og den lader like bra som original-ledningen han har...

Lenke til kommentar

Ja, det virker jo logisk at det skal ta lengre tid med lengre ledninger, men som nevnt, har en kompis av meg en 3M lang (minst, den er muligens 4M) ledning til sin iPhone, og den lader like bra som original-ledningen han har...

Da er nok lederne tykkere, som sørger for at kabelmotstanden er lav og spenningen holdes høyt ved samme strømtrekk, til tross for lengden. :)

 

Mao.; avstanden har noe å si på motstanden i kabelen, men det er igjen bunn i grunn motstanden i kabelen som er synderen.

 

For å regne litt på det: si man har et strømtrekk på 900mA, fordi det er det telefonen trekker ved lading. Man har også en motstand på kabelen tilsvarende 1,1 ohm. Da er ohms lov U=R*I, 0,9A*1,1Ohm=0,99 ca 1 volt, som vil ligge over kabelen. Da har man 4 volt ved telefonen fordi 5-1=4. Regner man da ut effekten ved telefonen er dette P=U*I, 4V*0,9A=3,6Watt. Mindre enn om spenningen hadde vært 5Volt, da hadde den vært 5V*0,9A=4,5Watt. Effekten er lavere, energien blir overført saktere og det tar lengre tid å lade telefonen. (Jeg vet, dårlig unøyaktig teori, men prinsipielt enkel måte å forklare)

Endret av dbass
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Du trenger en annen «kloss» en lang kabel vil ha litt mer motstand, noe som kan påvirke strømmen, I=R:U, lang kable vil ha høyere motstand som betyr at du vil få mindre strøm, så da må du enten ha kort ledning, eller du kan prøve med en kloss som leverer mer strøm, jeg har en iphone, og bruker til vanlig en kloss på 2,1A, en vanlig kloss gir 1A, en annen ting du kan gjøre er å finne motstanden i kabelen, og evt finne en kloss som leverer høyere spenning(og selvfølgelig ikke noe mer enn 3A, jeg vil foreslå og ikke bruke mer enn 2,1/2,4A med mindre telefonen følger med en 3A kloss, eller at det står at batteri kan lades med 3A), bare sørg for at du ikke ender med en spenning på over 5V,  Rk(resistans kabel) = M*(hvis kobber)0,0175 : (tykkelsen av kobberet i mm^2)

så en 3 meter lang skjøteledning vil da se sånn ut Rk= 3*0,0175:(tykkelsen av kobberet i kabelen)*2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...