Gå til innhold

[Løst] Automatisk mount av Hdd ved oppstart


Anbefalte innlegg

Hei

 

Satt opp en mediasenter med to hardisker, den ene er sytemdisk og har ubuntu 13.10 instalert og den andre er media disk. Sliter med at mediadisken ikke automatisk mounter, slik at jeg etter oppstart på aktivere/gå inn på filsystemet etc for at xbmc skal kunne finne filene.

 

Har prøvd fremgangsmåten: http://askubuntu.com/questions/164926/how-to-make-hdds-mount-at-startup-in-ubuntu-12-04 men fikk det ikke til å funke her. enten så ble disken bare "borte" eller så var det bare som vanlig.

 

Prøve å legge disken på /home/data ==> funket ikke

prøvde også /media/"pcnavn"/ ende bare opp med å lage en mappe med disknavnet uten innholdet. I Dette har gitt problemet at disknavnet, når jeg mounter blir "disknavn1" i stedet for "disknavn"

 

btw: Er usikker på hva jeg skal ha på userid og groupid

 

håper noen har noen gode råd og tips

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mappen du vil mounte harddisken i må eksistere fra før av.
I userid og groupid så setter du brukernavnet ditt, det er ikke sikkert du må ha med disse 1.

Min eksterne harddisk blir koblet opp slik

UUID=3CE0183EE0180136          /home/crowly/Ekstern            ntfs    uid=crowly,gid=crowly,users,defaults          0 0

En annen intern disk slik

UUID=841aefc6-944f-458f-bae0-fff0a6145500       /home/crowly/Hitachi    ext4    users,defaults        0 2

1 Uten uid og gid så er jeg nesten helt sikker på at mappen du mounter disken i får root som eier og gruppe, jeg har bare kjørt chown kommandoen etter første boot for å endre eier og gruppe til min bruker nå det har skjedd


sudo chown -R crowly:crowly Ekstern/
Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...