Gå til innhold

Gaming stasjonær - 10 til 15k - Intel - Nvidia


Anbefalte innlegg

Lista de ser bra ut :)

Men vil anbefale deg å legge noen kroner ekstra i PSU og gå opp et hakk til HX serien eller enda høyere AX serien. Ingen dårlig PSU du har valgt, men når man først skal gå til innkjøp så anbefaler jeg deg sterkt å legge noen ekstra kroner i en veldig god PSU da du kan ta denne med deg videre i neste bygg og så neste bygg osv osv.

 

 

 

Skjermkortet er et godt valg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Listen ser egentlig bra ut, men som en sier over her så hadde det ikke gjort noe med bedre strømforsyning. Corsair RM750 er ganske god, bedre enn TX-serien og til bare minimalt høyere pris.

 

Skjermkortet er det vel ikke så mye å si på, du får ikke tredjepartskjølere før i slutten av november (og da er allerede GTX 780 Ti kommer ut). Utenom det så er vel AMD eneste alternativet (pga. pris), og da nærmere bestem R9 280X fra Asus (eller MSI/Gigabyte). Men dette kan kanskje være litt i det svakeste laget, og som du sikkert vet er det basert på forrige arkitektur.

Lenke til kommentar

Ok, da er jeg omsider tilbake! :3

 

BF4 kommer jo ut om et par dager, så venter med siste avgjørelsen da noen benchmarks kommer ut. Jeg har satt opp en liste, delvis basert på den game Stian satt opp, men nytt skjermkort blant annet.

 

Hva syns dere? https://prisguiden.no/liste/144513/pcbuilder

Veldig bra oppsett, hvis du vil spare penger kan du gå for 8gb ram og bruke stock cpukjøler.

 

Skjermvalget ville jeg tenkt gjennom før du bestiller, om du vil ha best mulig bildekvalitet eller høyest mulig oppdatering strengens.

Lenke til kommentar

Å redusere mengden minnekapasitet er èn vei å gå, men det spørs om 8 GB er nok. ~2 GB til OS, 6 GB til programmet etc.

 

Å bruke Intel's standardkjøler vil jeg sterkt fraråde. Ikke bare yter den dårlig og vræler (av sin egen udugelighet :p), men viktigest av alt: festemekanismen er upålitelig og dårlig. Satt en smule på spissen ettersom at den i praksis er "gratis", men det er ikke kjekt å finne ut at maskinen slår seg av fordi kjøleren er litt løs.

 

Et godt alternativ er Cooler Master Hyper 212 Evo (fordi Plus er vanskelig å få tak i), eller Arctic Freezer i30 CO hvis du vil ofre litt ytelse for mer stillegående operasjon.

 

Thermalright MUX-120 er et enda bedre alternativ med litt større kjøleribbe og mer stillegående vifte. Koster 319 kr og fås bare på Deal. Men om du handler noen av de andre komponentene derfra så trenger det ikke å være en ulempe. Bare så det er sagt, MUX-120 gir mye for pengene.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Stian, hvis du får en defekt kjøler får du selvfølgelig tilsendt en ny, samme om det er intel eller noctua sin.

Du får kjøpt mer stillegående vifter men det fine er at kjøleren jo er "gratis" slik som det integrerte nettverkskortet og lydkortet. Hvis han vil kan han bruke pengene på grafikkort som det ikke bare er til å bytte ut senere pga pris, og ønske seg cpukjøler eller RAM til jul (hvis han fortsatt føler behov for det).

Lenke til kommentar

Stian, hvis du får en defekt kjøler får du selvfølgelig tilsendt en ny, samme om det er intel eller noctua sin.

Du får kjøpt mer stillegående vifter men det fine er at kjøleren jo er "gratis" slik som det integrerte nettverkskortet og lydkortet. Hvis han vil kan han bruke pengene på grafikkort som det ikke bare er til å bytte ut senere pga pris, og ønske seg cpukjøler eller RAM til jul (hvis han fortsatt føler behov for det).

Det er jo ikke det at den er defekt, den er bare dårlig designet. Eller billig designet om du vil. Det er absolutt ikke det samme som f.eks. Noctua sin, her er det festeløsninger som faktisk holder. Jeg sa det var satt litt på spissen, men det er ingen tvil om at plastikkfestene på Intel-kjøleren er elendige.

 

Er aldri umulig å kjøpe ting i ettertid, men han ville i utgangspunktet tross alt ha NH-D14, som er en ganske stor forskjell. ;)

 

Det er ingen andre enn TS som kan ta avgjørelsen. Intel-kjøleren vil nok holde hvis du installerer den skikkelig, og ikke beveger så mye på maskinen. Og skulle den løsne så skrur PC-en seg av automatisk når temperaturen når grensen. Men, makan til en drittkjøler. :p

Lenke til kommentar

Skifta til PSU'en som Stian anbefalte.

 

Har litt lyst til å vente på den nye BenQ XL2420TE, men regner med at den blir relativt dyr :)

 

Ellers blir det å vente til 780 senkes i pris (se hw.no) og evt. se på 780ti. Uansett nå som BF4 kommer ut kommer jeg til å skjekke litt benchmarks og det kommer til å avgjøre valget på GPU tror jeg :)

 

Forresten, Samsung EVO'en på 250 GB steg i pris, så byttet til Pro modell på 120 GB. Det eneste jeg skal ha er OS, samt et par spill på SSD.

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

Det er jo ikke det at den er defekt, den er bare dårlig designet. Eller billig designet om du vil. Det er absolutt ikke det samme som f.eks. Noctua sin, her er det festeløsninger som faktisk holder. Jeg sa det var satt litt på spissen, men det er ingen tvil om at plastikkfestene på Intel-kjøleren er elendige.

 

Er aldri umulig å kjøpe ting i ettertid, men han ville i utgangspunktet tross alt ha NH-D14, som er en ganske stor forskjell. ;)

 

Det er ingen andre enn TS som kan ta avgjørelsen. Intel-kjøleren vil nok holde hvis du installerer den skikkelig, og ikke beveger så mye på maskinen. Og skulle den løsne så skrur PC-en seg av automatisk når temperaturen når grensen. Men, makan til en drittkjøler. :p

Det jeg reagerer på er at han vurderer å spare inn på skjermkortet for å kjøpe ting han strengt tatt ikke trenger i pcen.

 

Det følger med kjøler, integrert lydkort og integrert nettverkskort. Du kan oppgradere dette med vannkjøling, dedikerte lydkort og nettverkskort men siden han skal spille vil jeg anbefale å bruke det som følger med og heller bruke pengene på skjermkort siden det er der han vil merke forskjellen best.

Ikke minst fordi det er veldig lett å skifte ut disse delene senere, og han da kan få gleden av å oppgradere pcen til en billig penge dersom han ikke var fornøyd med det som fulgte med.

 

Og hva i alle dager skal du med en god strømforsyning? Du installerer den i maskinen og glemmer den, du kan kjøpe en cpu til 800kr eller 2000kr, det gjør ikke maskinen din bedre, du får plass til flere komponenter. Det er fint å ha muligheten for å koble et lite kjøleskap til PSUen men er det nødvendig? På de fleste lanparty er det ikke tillatt å ha med seg hvitevarer uansett.

 

Men selvfølgelig, hvis man ikke vil at pcen skal være så rask som mulig men er mere interessert i andre ting som f.eks. en myk kontorstol så er det helt greit. Noen er ikke vant med å ha høy fps og liker ikke hvis det bikker over 30.

 

Sjekk handlelisten så skjønner du hva jeg mener med at cpu og grafikkort er viktig og resten er det ikke så farlig med. Du skal ikke sitte og se på pcen uansett, det er bildet på skjermen du titter på.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1298842&su=F8375E1E-28A4-4E11-B2E0-5A93B7279635

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Har litt lyst til å vente på den nye BenQ XL2420TE, men regner med at den blir relativt dyr :)

 

Ellers blir det å vente til 780 senkes i pris (se hw.no) og evt. se på 780ti. Uansett nå som BF4 kommer ut kommer jeg til å skjekke litt benchmarks og det kommer til å avgjøre valget på GPU tror jeg :)

 

Forresten, Samsung EVO'en på 250 GB steg i pris, så byttet til Pro modell på 120 GB. Det eneste jeg skal ha er OS, samt et par spill på SSD.

Den kommer vel til å koste det samme som 120 Hz (normalpris).

 

Du må vente til i midten av November minst. :)

 

Ta heller SanDisk Ultra Plus 256 GB, mye mer for pengene! ;) Koster riktig nok 1199,-. Et annet alternativ er Intel 335 180 GB til 999,-.

 

Er alltid greit å ha en del ledig plass på SSD-en, for ytelse og levetids skyld.

 

Men du får også SanDisk Ultra Plus 128 GB til 699,-. ;)

 

 

 

Det jeg reagerer på er at han vurderer å spare inn på skjermkortet for å kjøpe ting han strengt tatt ikke trenger i pcen.

 

Det følger med kjøler, integrert lydkort og integrert nettverkskort. Du kan oppgradere dette med vannkjøling, dedikerte lydkort og nettverkskort men siden han skal spille vil jeg anbefale å bruke det som følger med og heller bruke pengene på skjermkort siden det er der han vil merke forskjellen best.

Ikke minst fordi det er veldig lett å skifte ut disse delene senere, og han da kan få gleden av å oppgradere pcen til en billig penge dersom han ikke var fornøyd med det som fulgte med.

 

Og hva i alle dager skal du med en god strømforsyning? Du installerer den i maskinen og glemmer den, du kan kjøpe en cpu til 800kr eller 2000kr, det gjør ikke maskinen din bedre, du får plass til flere komponenter. Det er fint å ha muligheten for å koble et lite kjøleskap til PSUen men er det nødvendig? På de fleste lanparty er det ikke tillatt å ha med seg hvitevarer uansett.

 

Men selvfølgelig, hvis man ikke vil at pcen skal være så rask som mulig men er mere interessert i andre ting som f.eks. en myk kontorstol så er det helt greit. Noen er ikke vant med å ha høy fps og liker ikke hvis det bikker over 30.

 

Sjekk handlelisten så skjønner du hva jeg mener med at cpu og grafikkort er viktig og resten er det ikke så farlig med. Du skal ikke sitte og se på pcen uansett, det er bildet på skjermen du titter på.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1298842&su=F8375E1E-28A4-4E11-B2E0-5A93B7279635

Trenger og trenger. Kvalitet, støynivå osv. betyr noe det også.

 

En strømforsyning som lever lenge og gir stabil spenning skal ikke undervurderes. Spesielt når man tar støynivå i betraktning. Den strømforsyningen jeg anbefalte kostet omtrent det samme, men er betraktelig bedre. ;) En god PSU gir deg ikke flere FPS, men det er ikke alt det handler om.

 

Angående lydkort og nettverkskort, han har jo ikke kjøpt dette? Og kjøler, det er en dyr maskin, hva er galt i å investere i en god kjøler? Selvsagt kan dette kjøpes senere, men TS vet at han har valget.

 

Ser ikke helt hvordan den handlelisten er relevant annet enn at du prøver å få fram poenget med at lydkort og dyr PSU ikke kjøper flere FPS.

 

 

:)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

De prisene på komponentene i min prisguide endrer seg hele tiden. Hvis jeg kan ligge under 16k hadde jeg vært fornøyd. Altså, vil CPU'en bli ødelagt hvis jeg la oss si bruker standarkjøleren frem til jul og ønsker meg en noctua da?

Nei, CPU vil ikke bli ødelagt, går helt fint å bruke standardkjøler frem til da. Eneste du vil merke er høyere temperaturer og litt høyt støynivå.

 

I teorien vil høyere temperaturer bety tidligere død, men i praksis er ikke dette noe å bry seg om.

 

 

Så lenge du monterer kjøleren bra så går nok alt helt fint. :) Og skulle den løsne, så vil maskinen skru seg av for å forhindre varig skade. Men ikke gjør det for morro skyld. :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Stian, Jeg har gitt en god del venner og andre råd og vink til å sette sammen sin pc. De fleste skal ha pcen til å spille på, og det viktigste for de fleste er god ytelse. De som ikke har satt ytelsen fremst oppgraderer ofte ikke så lenge etterpå.

Er ikke slik at jeg mener det er bortkastet å kjøpe en behagelig kontorstol å sitte i når man heller kunne kjøpt enda et skjermkort, det får hver person vurdere inviduelt.

Det jeg gjør oppmerksom på er at alt du kjøper i en pc kjøper du istedenfor noe annet. Bruker du penger på custom kjøler til cpu for å overklokke den og en "kvalitets-psu" betyr det mindre penger til skjermkort. Du kan overklokke cpuen så mye du vil men maskinen blir likevel ikke like rask som naboen sin nye billigere pc fordi han brukte pengene på raskere skjermkort istedenfor cpu-kjøler.

Så det gjelder å finne ut hva man egentlig vil ha? Vil jeg ha en pc som er mest mulig stillegående og det er ikke så farlig om den kjører alle spill med høye grafikkinnstillinger? Vil jeg ha en pc som har mest mulig harddiskplass og dermed bare platedisker og ingen ssd-disk?

Altfor mange kjøper en ting og etter at har brukt pcen i noen dager finner de ut at de egentlig hadde lyst på noe annet. Det er en fordel å reflektere litt over dette i forkant.

De prisene på komponentene i min prisguide endrer seg hele tiden. Hvis jeg kan ligge under 16k hadde jeg vært fornøyd. Altså, vil CPU'en bli ødelagt hvis jeg la oss si bruker standarkjøleren frem til jul og ønsker meg en noctua da?

Den tar selvfølgelig ikke skade av det, standardkjøleren er den vanligste kjøleren som folk flest bruker. Når noe går galt er det som regel grunnet feil montering eller for mye overklokking, og der tipper jeg entusiastkjølere er overrepresentert.
Når du fester en kjøler bør du ikke skitne den eller cpuen til, og du bør krysstramme, altså stramme festene diagonalt. Oppe til venstre og deretter nede til høyre f.eks., det er sunn fornuft.
Jeg anbefaler å bruke stock-kjøleren, tenk om du er fornøyd med den? :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hørte av en fyr at ASUS GTX 780 Directcu II ga +100 FPS på ultra med MSAAx2. Hvis dette stemmer må da det være veien å gå, med valg at GPU altså? Ifølge hw.no skulle disse kortene gå ned i pris. Har de allerede gjort det, eller må jeg vente lenger? Lurer også på om jeg får med spillene i Nvidia's Holiday Bundle hvis jeg kjøper kortet fra en norsk nettbutikk? (http://www.geforce.com/whats-new/articles/announcing-the-geforce-gtx-holiday-bundle-featuring-heroes-pirates-and-spies

 

En annen ting. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken SSD. Jeg skal ha 250-256 GB med lagringsplass. Jeg vil også ha en SSD som virkelig yter bra! Kan godt legge litt ekstra penger her altså ;)

 

Når det gjelder kabinettet. En venn av meg bygget i et Define XL R2, men han fikk så vidt plass til et ASUS GTX 770 Directcu II kort! Er litt bekymret om det rett og slett er nok plass!? Blir vel evt. å gå over på Arc XL. Nå har ikke jeg sett på noen kabinetter fra andre produsenter, men syns at Fractal Design lager tilsynelatende gode kabinetter, men hva vet jeg :p

 

Skjermen står det mellom ASUS VG248QE eller XL2420TE (Nye BenQ's). Sistnevnte har ikke kommet til Norge enda (så vidt jeg vet), og den vil nok koste litt mer en ASUS sin.

 

PSU'en, en RM750 er vi vel enige om at er bra nok for mitt build?

 

CPU blir nok i5 4670k, tror ikke i7 vil være noe bedre i BF4 og gaming generelt (?)

 

Kingston HyperX DDR3-1600 16 GB CL9 regner at drar det meste (?)

 

Sit men ikke minst, ASUS Z78-Pro. Her er det innebygget WIFI (tror jeg skal kable uansett) men hvis jeg skal på lan kan jo dette være et pluss. Syns dere jeg skal bytte ut dette Hk'et med et annet?

 

Jeg har også hørt noe om viftekontrolering, vil at maskinen skal være stille, Er viftekontroll et fysisk kort du setter inn i maskina for å kontrolere vifter, eller har dette med hovedkortet å gjøre? :huh:

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

Hørte av en fyr at ASUS GTX 780 Directcu II ga +100 FPS på ultra med MSAAx2. Hvis dette stemmer må da det være veien å gå, med valg at GPU altså? Ifølge hw.no skulle disse kortene gå ned i pris. Har de allerede gjort det, eller må jeg vente lenger? Lurer også på om jeg får med spillene i Nvidia's Holiday Bundle hvis jeg kjøper kortet fra en norsk nettbutikk? (http://www.geforce.com/whats-new/articles/announcing-the-geforce-gtx-holiday-bundle-featuring-heroes-pirates-and-spies

 

En annen ting. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken SSD. Jeg skal ha 250-256 GB med lagringsplass. Jeg vil også ha en SSD som virkelig yter bra! Kan godt legge litt ekstra penger her altså ;)

 

Når det gjelder kabinettet. En venn av meg bygget i et Define XL R2, men han fikk så vidt plass til et ASUS GTX 770 Directcu II kort! Er litt bekymret om det rett og slett er nok plass!? Blir vel evt. å gå over på Arc XL. Nå har ikke jeg sett på noen kabinetter fra andre produsenter, men syns at Fractal Design lager tilsynelatende gode kabinetter, men hva vet jeg :p

 

Skjermen står det mellom ASUS VG248QE eller XL2420TE (Nye BenQ's). Sistnevnte har ikke kommet til Norge enda (så vidt jeg vet), og den vil nok koste litt mer en ASUS sin.

 

PSU'en, en RM750 er vi vel enige om at er bra nok for mitt build?

 

CPU blir nok i5 4670k, tror ikke i7 vil være noe bedre i BF4 og gaming generelt (?)

 

Kingston HyperX DDR3-1600 16 GB CL9 regner at drar det meste (?)

 

Sit men ikke minst, ASUS Z78-Pro. Her er det innebygget WIFI (tror jeg skal kable uansett) men hvis jeg skal på lan kan jo dette være et pluss. Syns dere jeg skal bytte ut dette Hk'et med et annet?

 

Jeg har også hørt noe om viftekontrolering, vil at maskinen skal være stille, Er viftekontroll et fysisk kort du setter inn i maskina for å kontrolere vifter, eller har dette med hovedkortet å gjøre? :huh:

750W holder, men om du planlegger SLI og høye overclocks kan det være lurt å gå for noe bedre. Personlig synes jeg PSU'n er den komponenten du burde legge mest tanker bak da den først og fremst driver hele sullamitten OG om du har en flott PSU så varer den i lang fremtid og gjennom mange builds.

 

Om du kun skal game, velg 4670k. Eventuelt om du ikke skal overklokke, 4670. Noen hundringser å spare der.

RAM er oppskrytt føler jeg. Veldig liten forskjell i hva du velger, men siden det er såpass billig kan man likesågodt velge en kjapp kit på 1600mhz ->. Kit'n du har valgt holder i massevis.
Helt greit hovedkort. Personlig er jeg ikke så glad i ASUS, bruker mye strøm..
Viftestyring settes forran i kabinettet der hvor drevet står, deretter kobler du viftene inn i modulen og kan regulere RPM'n. Mange kabinetter kommer med en liten viftestyring.
ASUS VG248QE Anbefales sterkt, flott skjerm på 144Hrz.
:)
Lenke til kommentar

Stian, Jeg har gitt en god del venner og andre råd og vink til å sette sammen sin pc. De fleste skal ha pcen til å spille på, og det viktigste for de fleste er god ytelse. De som ikke har satt ytelsen fremst oppgraderer ofte ikke så lenge etterpå.

Er ikke slik at jeg mener det er bortkastet å kjøpe en behagelig kontorstol å sitte i når man heller kunne kjøpt enda et skjermkort, det får hver person vurdere inviduelt.

 

Det jeg gjør oppmerksom på er at alt du kjøper i en pc kjøper du istedenfor noe annet. Bruker du penger på custom kjøler til cpu for å overklokke den og en "kvalitets-psu" betyr det mindre penger til skjermkort. Du kan overklokke cpuen så mye du vil men maskinen blir likevel ikke like rask som naboen sin nye billigere pc fordi han brukte pengene på raskere skjermkort istedenfor cpu-kjøler.

 

Så det gjelder å finne ut hva man egentlig vil ha? Vil jeg ha en pc som er mest mulig stillegående og det er ikke så farlig om den kjører alle spill med høye grafikkinnstillinger? Vil jeg ha en pc som har mest mulig harddiskplass og dermed bare platedisker og ingen ssd-disk?

 

Altfor mange kjøper en ting og etter at har brukt pcen i noen dager finner de ut at de egentlig hadde lyst på noe annet. Det er en fordel å reflektere litt over dette i forkant.

Ser synspunktet ditt, og det er derfor jeg legger opp litt alternativer. Men TS vil ha en stillegående PC, og da er ikke standardkjøleren veien å gå.

 

Man har ulike verdier så klart, men for ganske mange er støynivå viktig. Tror også at mange undervurderer hvor stillegående en PC kan være uten å koste skjorta.

 

TS vet at han kan bruke standardkjøleren. Det vil lage støy, det vil ikke være optimalt. Overklokking er ikke et veldig tema uten bedre kjøling (tenker også da på støy).

 

Så igjen, jeg prøver bare som deg å gi råd slik at TS kan ta en beslutning han er trygg på. Dvs., vi er ikke så uenige.

 

 

 

Hørte av en fyr at ASUS GTX 780 Directcu II ga +100 FPS på ultra med MSAAx2. Hvis dette stemmer må da det være veien å gå, med valg at GPU altså? Ifølge hw.no skulle disse kortene gå ned i pris. Har de allerede gjort det, eller må jeg vente lenger? Lurer også på om jeg får med spillene i Nvidia's Holiday Bundle hvis jeg kjøper kortet fra en norsk nettbutikk? (http://www.geforce.com/whats-new/articles/announcing-the-geforce-gtx-holiday-bundle-featuring-heroes-pirates-and-spies

 

En annen ting. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken SSD. Jeg skal ha 250-256 GB med lagringsplass. Jeg vil også ha en SSD som virkelig yter bra! Kan godt legge litt ekstra penger her altså ;)

 

Når det gjelder kabinettet. En venn av meg bygget i et Define XL R2, men han fikk så vidt plass til et ASUS GTX 770 Directcu II kort! Er litt bekymret om det rett og slett er nok plass!? Blir vel evt. å gå over på Arc XL. Nå har ikke jeg sett på noen kabinetter fra andre produsenter, men syns at Fractal Design lager tilsynelatende gode kabinetter, men hva vet jeg :p

 

Skjermen står det mellom ASUS VG248QE eller XL2420TE (Nye BenQ's). Sistnevnte har ikke kommet til Norge enda (så vidt jeg vet), og den vil nok koste litt mer en ASUS sin.

 

PSU'en, en RM750 er vi vel enige om at er bra nok for mitt build?

 

CPU blir nok i5 4670k, tror ikke i7 vil være noe bedre i BF4 og gaming generelt (?)

 

Kingston HyperX DDR3-1600 16 GB CL9 regner at drar det meste (?)

 

Sit men ikke minst, ASUS Z78-Pro. Her er det innebygget WIFI (tror jeg skal kable uansett) men hvis jeg skal på lan kan jo dette være et pluss. Syns dere jeg skal bytte ut dette Hk'et med et annet?

 

Jeg har også hørt noe om viftekontrolering, vil at maskinen skal være stille, Er viftekontroll et fysisk kort du setter inn i maskina for å kontrolere vifter, eller har dette med hovedkortet å gjøre? :huh:

Med redusert pris, så er ikke GTX 780 et dårlig valg til tross for R9 290X. Og ja, prisene har falt.

 

Jeg tror det skal stå i beskrivelsen hvis det følger med, men slik jeg har forstått det så er det ingen selvfølge.

 

 

Samsung 840 EVO er veldig rask, og raskere enn SanDisk Ultra Plus og SanDisk Extreme II. Men jeg så en utholdenhetstest for litt siden hvor EVO hadde litt dårligere levetid enn man hadde trodd. Det er ikke et problem, men jeg personlig hadde gått for en annen disk isteden. Du kan ta steget opp til Samsung 840 Pro, som har sammenlignbar ytelse med EVO (takler krevende oppgaver godt). Men er det verdt det?

 

Spør du meg så kommer du langt med SanDisk også, en god balanse mellom pris, ytelse og levetid. Er du villig til å ofre levetid så tar du 840 EVO og får mer ytelse. I spill vil begge være like (minimale forskjeller i lastetid). SanDisk Ultra Plus kan nok sammenlignes med en Kingston HyperX 3K mer enn Samsung 840-serien, og min erfaring samt tester av 3K viser gode resultater. Ergo, de fleste SSD-er yter såpass bra at de fleste blir fornøyd. Så som sagt, du er nødt til å velge mellom levetid og ytelse. Går du opp i pris får du begge deler med 840 Pro, men så koster denne mye også.

 

 

Er bare til å fjerne et harddiskbur, så får du plass i de mindre kabinettene også. Du trenger vel ikke mer enn 3 HDD-spor uansett? Fractal Design gir mye for pengene og er rett og slett veldig gode kabinetter. Ville valgt dem foran konkurrerende modeller fra Corsair. Går du opp i pris så er Corsair bedre (Fractal Design har ingen direkte konkurrenter her). Hvis du ikke har mange harddisker så vil du ha god nok plass i Arc Midi R2 også. Fordelen med XL er at det er plass til flere harddisker, radiatorer osv. og generelt sett mer luft. Når det gjelder skjermkort så får du plass til dem i Arc Midi R2 også.

 

 

Tidligere har Asus vært bedre på bildekvalitet, responstid osv. Men den nye skjermen til BenQ bruker et annet panel enn tidligere (99% sikker). Når det gjelder BenQ så er konstruksjonen bedre (mindre knirking) og du har et hendig håndtak bak i tillegg til pivot. Begge har DisplayPort: check. Den nye skjermen skal også være bedre enn Asus på bildekvalitet, så jeg sier: ta BenQ så lenge det ikke er en av de gamlere modellene.

 

 

Ja, RM750 er bra nok. Definitivt nok effekt, du vil heller ha en PSU med lavere effekt og bedre kvalitet fremfor en PSU med høyere effekt og lavere kvalitet. Altså, så lenge det dekker behovet, noe 750 W gjør. :)

 

 

Jepp, i5-4670K er good shit.

 

 

RAM, flotte greier det. ;)

 

 

Godt hovedkort også.

 

 

Viftekontrollere finner du på hovedkort, kabinett og som separate enheter som monteres diverse steder i kabinettet. Viftestyringen er nok god nok på hovedkortet du skal kjøpe, så er nok ikke nødvendig med en dedikert en.

Lenke til kommentar

Tusen takk for langt svar :O

 

Må bare legge til noe (har sikkert nevnt dette før også).. Jeg skal kjøre to skjermer (en gammel i tillegg). Vil dette påvirke ytelsen i spill generellt med at jeg kjører to skjermer? NB. skal bare spille på en av de!

 

Hvis jeg skulle finne på å kjøre 780 SLI en gang, vil den valgte CPU'en holde mål? Eller hvis jeg skal overklokke, vil jeg kunne gjøre det?

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt svar :O

 

Må bare legge til noe (har sikkert nevnt dette før også).. Jeg skal kjøre to skjermer (en gammel i tillegg). Vil dette påvirke ytelsen i spill generellt med at jeg kjører to skjermer? NB. skal bare spille på en av de!

 

Hvis jeg skulle finne på å kjøre 780 SLI en gang, vil den valgte CPU'en holde mål? Eller hvis jeg skal overklokke, vil jeg kunne gjøre det?

No problem. ;)

 

 

Det vil kunne påvirke FPS ja, men det kommer an på en rekke faktorer. Det spørs akkurat hva som foregår på den andre skjermen, og hvor mye videominne det bruker. Hvis du bare ahr en nettleser, eller et lignende skrivebordsprogram på den andre skjermen så vil det ikke påvirke så altfor mye. Jeg vil gjette at det er snakk om noen få FPS mindre. Med andre ord, har ikke så mye å si med mindre du gir GPU-en ekstra hardt arbeid på den andre skjermen.

 

 

Har nok sagt dette før, men SLI (og CFX) har problemer som "micro stuttering" hvor bildene lages mer ugjevnt og du har et visst ventetid. Men vil du til tross for dette ha SLI, så vil CPU-en holde følge i de fleste spill ja.

 

 

Hvis du vil overklokke så hindrer ikke SLI deg på noen måter. Hovedkortet ditt er godt nok til overklokking. Utenom det trenger du god kjøling and you're good to go.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...