Gå til innhold

Gaming stasjonær - 10 til 15k - Intel - Nvidia


Anbefalte innlegg

Jeg forstår at dette er en diskusjon om komponenter som bør inn i PC-en din, og mitt innlegg er ganske relevant ift. til dette, men det er litt personlig økonomi her også.

 

Jeg syntes det høres greit ut å bruke litt konfirmasjonspenger på en data. Ikke fordi du må ha en heftig spillmaskin, men fordi vi alle har bruk for en datamaskin. Realiteten er at veldig mange av oss kommer til å bruke en del tid foran skjermen i mange år. Skole, studier og jobb, i tilegg til underholdning på datamaskinen.

 

En stasjonær maskin er en arbeidsstasjon. Min maskin er et av mine viktigste hjelpemidler, og har vært det i mange år. Nå tenker du på BF4, som jeg tenkte på BF2 da jeg ble konfirmert. Vi er nå kommet i en tid hvor Moores lov begynner å nærme seg slutten, og selv om vi vil se mye utvikling på PC-fronten, er det nok ikke så ekstremt som før. Så jeg syntes du bør tenke på at du kanskje skal se etter ting som gjør arbeidet lettere for deg. Jeg vil definitivt foreslå en stillegående PC uten lys i. I så måte er FD Define R4 veldig bra, til tross for at det veldig stort. Jeg ville kanskje vurdert et mATX-system. Da kan du se på Arc Mini for eksempel. Litt greiere å flytte på når du skal på LAN. Hjelpemidler som Remote Desktop genialt. Uansett, poenget mitt vare bare at du bør tenke på at maskinen kommer til å ha mange oppgaver i lang tid, så det kan være lurt å ha noe som ikke ser eller høres ut som en stridsvogn.

 

Så vil jeg råde deg til å være nærmere 10 enn 15 tusenlapper. Jeg ser at det finnes mange greie oppsett med stille kabinetter, gode kjøleløsninger, SSD, nok av lagring, og moderne komponenter til under 10 000. Det er veldig greit å ha penger til andre ting også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må bare legge til at jeg har jobb på Rimi, med ganske grei lønn, i en alder av 15 år, ikke at jeg skryter av dette, men konfpengene står altså i fred.

 

Jeg skjønner poenget ditt, men dette er en pc jeg har drømt om i flere år. Det er også en hobby jeg brenner for, spilling, litt porgramering og data generelt. Igjen, skjønner poenget ditt, men min første selvbygde skal bli en god en :)

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

OJ Doe kommer med en del gode poenger her. Som jeg også sa kan Arc Midi eller Define være noe å vudere (synes mini blir altfor lite, men det er bare meg).

 

Men, hvis dette er en interesse som TS brenner for så har jeg ingen problemer i å støtte et skikkelig innkjøp! Spesielt ikke når det gjelder strømforsyning, kabinett, kjølere og til dels SSD og minne (RAM). Dette er ting som kan brukes mange år framover, og som ikke blir "ubrukelige" i nye system, slik som hovedkort og CPU. DDR3 begynner å se slutten også, til fordel for DDR4. SSD-er vil få nytt grensesnitt, men SATA-enheter vil fortsatt kunne brukes i fremtiden akkurat som før.

 

 

Når det er sagt så vil et mATX-HK kunne settes inn i en HTPC senere (eller en liten kontormaskin, server etc.). Det som er synd er at de ikke når helt opp til ATX på mindre detaljer. Et ATX-kort kan alikevel settes inn i det kabinettet han allerede har når han kjøper nye deler. Kanskje vil gammel maskinvare brukes til Folding@Home eller FreeNAS?

 

 

 

Da går jeg for et 770 kort :) Dette vil kjøre BF3, i følge hw.no's post, mer en greit :) Hvilket er det beste kortet der? :)

 

Beklager hvis dette blir for mye bryderi, men vil gjerne at denne pcen blir perfekt :)

Jeg ville gått for Asus der også, uten at jeg har dobbeltsjekket at kjøleren er best der også. Men dårlig er den ikke.

 

 

Neida, er ikke mye bryderi. Jeg forstår deg 100 %, hver minste detalj teller (brukte mange timer på mitt eget oppsett for litt siden). Dessuten, jo flere slike tråder jeg er i, jo mer oppdatert blir jeg på priser og jo mindre dårligere kjøp forekommer. ;)

 

Det kommer sikkert en tid hvor du begynner med vannkjøling, overklokking, bygging av servere osv. Da er det mange smarte ting du kan gjøre for at delene varer ekstra lenge. F.eks. ferdigbygde vannkjølingssett ville jeg hoppet enkelt over (luftkjølere er ofte like bra, til lavere pris). Og "ekte" vannkjøling kan mikses med andre komponenter osv. Men det er et kapittel for seg selv.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ja, nVIDIA-kortene har lite minne. :/ Det finnes GTX 770-kort med 4 GB minne også, men du kommer sikkert til å oppgradere før du får utnyttet denne ekstra minnekapasiteten. Og jeg tror at resten av kortet holder deg tilbake uansett. Per idag tjener du ikke mye på de 2 ekstra GB-ene på spill generelt. Men benchmark-er viser faktisk at mer minne kan lønne seg for BF4, spesielt for minimums-FPS og sammen med høye oppløsninger/AA.

 

Når ser du for deg at du oppgraderer neste gang? Du vil nemlig ikke kunne ha alt på fullt, og du må spare litt på Anti-Aliasing (maks 2-4x ville jeg brukt).

 

 

Husk også at BF4 vil være AMD-optimalisert, så du kan vurdere AMD-kort som kommer i slutten av året, eller neste etter det. Men du ville altså ha nVIDIA-kort, var det ikke så? Hvorfor det egentlig? :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Igjen, det spørs hvor lenge du skal ha det og hvor mye du krever med tanke på grafikkinstillinger. Du vil ikke kunne ha alt på fullt, men GTX 780 vil gi deg en ganske god økning i FPS. Men så koster det jo over fem lapper. Hvis du klarer deg med high-ish med 2-4x AA så kan du gå for GTX 770, eventuelt 4 GB-versjonen. Leker du litt med instillingene og overklokker litt så får du kanskje rundt 40-60 FPS.

 

Det kommer også nye skjermkort i 2014. Det spørs hvordan AMD sine kort blir, men jeg tror faktisk nVIDIA slipper dem relativt tidlig denne gangen. Spesielt hvis AMD (ATI) presser på med sine kort, noe jeg faktisk tror de kan.

Lenke til kommentar

Ingenting er garantert når spillet ikke er lansert, ei heller ferdig for den saks skyld.

 

Men ja, GTX 780 er såpass kraftig at du kan ha relativt høye instillinger (high+) og samtidig få 60 FPS. Det er hva jeg tror basert på rykter, BF3 og tidlige alpha-tester.

 

Spillet vil nok også bli optimalisert nå frem mot lansering, og du vil nok få driveroppdateringer etter lansering som vil forbedre ytelsen i spillet. Så kanskje til og med du får nærmere 60 FPS på "very high" etter en liten stund.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Litt sent svar :

Er jeg GARANTERT 60+ FPS med relativt høy grafikk på bf4?

 

Gratulerer med overstått!

 

For å svare kort så prøver du å kjøre et spill fra 2013 med skjermkort fra 2011-2012.

 

Det er 7 måneder siden nvidia lanserte sin beste gpu Titan (januar-2013).

Det er mer enn et år siden amd sin beste gpu 7970Ghz edition ble lansert (sommer 2012), vanlig Radeon 7970 kom for salg allerede i januar 2012.

Neste generasjon skjermkort ryktes å komme ut om noen uker, omtrent samtidig som BF4 og jeg tror ikke det er en tilfeldighet.

 

Når neste generasjon konsoll slippes i november tror jeg anbefalte maskinkrav vil øke fort siden spill ikke lenger blir holdt igjen av at de må fungere tilfredsstillende på 7 år gammel maskinvare i PS3.

 

 

Anbefalte maskinvarekrav til BF3 og BF4:

 

BF3

Quad Core Intel or AMD CPU

4GB Ram

Nvidia GTX 560 or Radeon 6950

Graphics card memory: 1Gb

Ca 30 average fps ultra preset

Et GTX 780 kort klarer ca 100fps average.

GTX 660 Ti med 2Gb vram klarer ca 60.

 

BF4

Intel Quad Core or AMD Six core CPU

8Gb Ram

Nvidia GTX 660 or Radeon 7870

Graphics card memory: 3Gb

Benchmarks kommer om noen uker.

 

Maskinen din er et råskinn til å kjøre alle spill som er ute i dag, men du er helt på slutten av et generasjonsskifte og ikke helt heldig med timingen. Benchmarks av ulike kort og BF4 kommer om noen uker og jeg ville ventet og sett hvordan det lå an.

 

Jeg holdt på å kjøpe et GTX Titan kort, men endte på å kjøpe et GTX 770 som jeg regner med blir byttet om kort tid.

Lykke til :)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...