Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybil - Familiebil - 300-350 000 - Mye bil for pengene - Tips


KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi planlegger å kjøpe nybil i løpet av de neste månedene og trenger objektive tips.

 

Krav:

God nok plass i baksetet til barnesete fra 0-4 år, og en mann på 180 bak en mann på 190.

Trenger ikke 4x4

God bagasjeplass

Div ekstrautstyr: Cruise, parkvarmer, parkeringssensor, air condition

 

 

Jeg har sett på blant annet (mulig noen av vurderingene av noen er gjort raskere enn andre, så om jeg bør sjekke på nytt, så gjør jeg gjerne det):

Mazda 6 og Kia Cee'd (for dårlig plass i baksetet)

Toyota Avensis og Peugeot 508SW (sitter litt for høyt som gir dårlig sikt pga lavt tak)

Kia Sorento, Peugeot 5008 (Ok, trenger ikke 7-seter, fikk ikke godfølelsen)

Peugeot 3008 (liker oversikten, bra nok plass, litt dyr)

Mazda Cx-5 (litt dårlig bagasjeplass og bakseteplass, dyr)

Ford Mondeo (sitter godt, god nok plass, bra bagasjeplass) Utgående modell?

Skoda Octacia (rimelig, god nok plass, bra bagasjeplass)

Skoda Superb (Som Octavia, men er usikker på at den ekstra bakseteplassen er verdt 40k ekstra)

Renault Grand Scenic (Skaller i taket)

 

 

Setter pris på flere tips. Har ikke vurdert populære biler som Volvo, BMW, Mercedes og Audi fordi jeg tror de koster mer enn de smaker. Overbevis meg gjerne om jeg tar feil.

 

Jeg er ute etter en biler som faller minst i verdi i løpet av 3-4 år. Mye for pengene og tilfredsstiller grunnkravene øverst. Bruker gjerne 375k hvis den selges for 60k mer enn en bil for 300k om 3-4 år. Men har siktet meg inn på rundt 330k.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ganske klart at Skoda er valget her.

Den er stor , billig og testpanelene gir seksere og sliter med å finne minuser.

 

Det er fortsatt et "billigmerke" da, på 90tallet var det side om side med lada.

Men trenden snur nå, mer bil for pengene får man neppe andre steder.

Lenke til kommentar

Hvis man er på jakt etter minst mulig verditap bør dere se på en Hyundai i40...

Har du noen statistikk som viser til dette?

 

Hyundai har vært blandt de som har hatt størst verditap fra nybil, og 7 års garanti vil bedre det, men jeg er ikke overbevist om at de klarer å snu dette så mye at de går til minst mulig verditap... Holder med anbefalingene over om Skoda som nok vil holde seg bedre i verdi :)

 

edit: Men sørg for å ha "riktig" ekstra utstyr, det kan være avgjørende for hvor lettsolgt den blir og da hvor mye en får igjen.

Endret av _diablito_
Lenke til kommentar

Har du noen statistikk som viser til dette?

 

Hyundai har vært blandt de som har hatt størst verditap fra nybil, og 7 års garanti vil bedre det, men jeg er ikke overbevist om at de klarer å snu dette så mye at de går til minst mulig verditap... Holder med anbefalingene over om Skoda som nok vil holde seg bedre i verdi :)

 

edit: Men sørg for å ha "riktig" ekstra utstyr, det kan være avgjørende for hvor lettsolgt den blir og da hvor mye en får igjen.

 

Blir vanskelig siden garantien deres på 7 år nettopp har kommet men når man sammenligner med Kia på rundt 3-5 som jeg ser taper seg veldig lite antar jeg det også vil gjelde Hyundai da det ikke er noe dårligere merke.

 

For meg virker det egentlig ganske opplagt at en bil med 3 års gjenstående garanti er høyere priset enn en bil med kun ett års garanti i forhold til ny pris som er like gamle.

 

Har du statistikk/dokumentasjon på at Hyundai er av de som har tapt seg mest de siste årene?

Lenke til kommentar

 

Blir vanskelig siden garantien deres på 7 år nettopp har kommet men når man sammenligner med Kia på rundt 3-5 som jeg ser taper seg veldig lite antar jeg det også vil gjelde Hyundai da det ikke er noe dårligere merke.

 

For meg virker det egentlig ganske opplagt at en bil med 3 års gjenstående garanti er høyere priset enn en bil med kun ett års garanti i forhold til ny pris som er like gamle.

 

Har du statistikk/dokumentasjon på at Hyundai er av de som har tapt seg mest de siste årene?

Nei, men Kia kom inn på en 20. plass på Leaseplan sin statistikk, så har kommet seg.

 

Jeg vurderte for 2 år siden om jeg skulle privat lease en bil og hentet inn diverse tilbud, også fra Hyundai, og de beregnet restverdi etter 3 år til 45% hvilket gjorde de vesentlig dyrere enn f.eks vw og ford som vel beregnet restverdien til 60-65%. Jeg kunne leaset en bra utstyrt Golf billigere enn en i30. Mulig dette har endret seg nå.

 

Ellers skal en huske at nordmenn er flokkdyr og vanedyr, og derfor er det noen få merker som står for en rimelig stor andel. Og derfor er jeg langt i fra sikker på at de fleste vil velge en Hyundai med 3 års gjenstående garanti framfor et av de mer populære merkene...

 

Hva som er riktig ekstrautstyr varierer nok fra merke til merke, men på nye biler i dag bør en vurdere å ta med ryggesensor, automatisk klima, xenon-lys, kanskje navigasjon (men noen merker tar alt for mye for dette), oppgraderte seter (f.eks bmw uten sportsseter virker gjennomgående å ha lavere priser enn de med eller blir liggende).

 

Det finnes ikke noe fasit svar på dette, men det virker som noen kombinasjoner av utstyr gjør at de bilene selges fortere enn andre.

Lenke til kommentar

Har også testet litt leasing i det siste og det er Kia og Hyundai som etter min mening som gir de beste tilbudene på 3 år (har ikke sjekket annet) så hvis de står igjen med en mye mindre restverdi enn andre merker så er det rart at de er billigst.

 

Man får en topputstyrt Kia Picanto (minstebror til 175 000 kr) for 40 000 kr + 1000 kr/mnd.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme beitet som trådstarter selv, og etter at jeg leverte inn Octaviaen jeg hadde til låns i helgen har jeg en god grunn til at JEG ikke vil ha den, nemlig setene.

 

Setene er forferdelig harde, har dårlig sidestøtte, samt mangler innstillinger for sittekomfort som jeg mener er esensielle. Mulig de elektriske setene man kan velge som tilvalg er bedre, men de oppgraderte setene på Superben var også for harde og for korte etter min smak.

 

Setene i Golf stasjonsvogn(i highline-utgave) er fantastiske, og med Ergoactive-tilvalget til 2000 kroner, får du utrekksbare støtter som gjør at de passer til en på 190+.

 

Setene, motoren(1,4 tsi, 140hk), girkassen(DSG) og resten av det morsomme utstyret er grunnen til at jeg nå kjøper Golfen. :-)

Lenke til kommentar

Har også testet litt leasing i det siste og det er Kia og Hyundai som etter min mening som gir de beste tilbudene på 3 år (har ikke sjekket annet) så hvis de står igjen med en mye mindre restverdi enn andre merker så er det rart at de er billigst.

 

Man får en topputstyrt Kia Picanto (minstebror til 175 000 kr) for 40 000 kr + 1000 kr/mnd.

Det har endret seg mye da, og jeg for min del kunne kanskje vært fristet å kjøpe en 3-4 år gammel og vite at det er 3-4 år igjen av garanti, men samtidig ville jeg forvente at når jeg da skal selge den videre uten garanti så vil verditapet være betydelig og det ville begrenset hvor mye jeg ville gitt nå...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, priser skal jeg greie å skaffe ;)

Har prøvd meg frem til at Mondeo og Octavia har riktig størrelse og god å kjøre.

Ny 2014Octavia 105HK og 2013Mondeo 115HK har jeg til ca samme pris med samme tilbehør (Mondeo +10 000 dyrere). Jeg liker de ca like godt, men går det an å objektivt (les verdi) å sammenligne hva som er det beste kjøpet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...