Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp halv lettvegg , tips til design?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i en leilighet av betong og stua er relativt stor , men har ovn og 3 dører + stor glasskyvedør og da er det ingen flater igjen til møbler ol.

 

Dette er stua nå :

20130906_220732.jpg

 

Vinduene blir ikke utnyttet og det er barneleker i hele stua.

Jeg har laget eget barnerom, men trenger da plass til pcene(kontor) og tenker å ha dette i stua bak denne halve lettveggen jeg vil sette opp.

 

Forslaget mitt var som følger :

 

Stueplan.jpg

 

Og rsultatet burde bli noe sånn som dette med tanke på sånne gardiner og sånn vegg tven henger på med litt annen kontrast en på bildet.

 

modern_living_room_home_design_ideas_int

 

 

 

 

Ser at veggen på bildet er en vegg på en vegg med lys bak som jeg synes er stilig, men kona vil bare ha rett vegg.

 

Jeg mener kontrastvegg, tapet som er ferdig malt / mønster vil se bedre ut en hvitt?

Vil ikke at det skal bli sånn:

8_Modern_living_room.jpg

Jeg vil bruke sponplater og ikke gips da det skal henge tv ol på den.

Regner med at ett lag plate holder?

Vil også isolere inni for å ikke få hulromlyd i veggen.

 

Fant disse bildenen ved å google "modern living room"

Noen forslag før jeg setter igang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg står mellom 2 lag spon eller som du sier planker der festene er.

 

Bakdelen er at jeg nå har en 51" LG-plastma og om 1-2 mnd har en 60-75" 4k samsung eller lignende.

 

Det blir to forskjellige fester, og det er ikke godt å si hvor TVen skal henge før man faktisk har veggen eller vet hvordan TVen er bak.

Kanskje tolags plater uten overlapp over overlapp? Blir bare 12mm tykkere.

Lenke til kommentar

Eier du leiligheten (selveier)? Hvis ikke, har du ikke lov til å endre noe som helst!

Om det ikke er selveierleilighet, så kommer det helt an på vedtektene i borettslaget, og går definitivt ikke an å uttale seg så kategorisk som du gjør...

 

(eksempel)

 

Ønsker du å gjøre endringer inne i din leilighet krever ikke dette samtykke fra styret, med unntak av følgende:

  • Etablering av pipe
  • Riving av bærevegg
Lenke til kommentar

Om det ikke er selveierleilighet, så kommer det helt an på vedtektene i borettslaget, og går definitivt ikke an å uttale seg så kategorisk som du gjør...

 

(eksempel)

 

Jeg burde kanskje ikke skrevet selveier i parantes, selv om det som står i en parrantes er underordnet. Og jeg er ingen ekspert på div. former for eierskap, i borettslag og dem er det blitt mange av de siste årene.

 

Poengt mitt var vel at TS måtte tenke seg om, hvis har ikke eide leiligheten. Alt for mange har fått problemer, fordi de har tatt seg tilrette. Derfor kom jeg med et spørsmål og en "advarsel". Svar mangler.

 

Og de borettslag jeg kjenner til, har ikke tillatt oppsetting av vegger! Og dreier det seg om borettslag, får vel TS undersøke hvilke regler som gjelder, for dette borettslaget først, hvis han/hun ikke allerede har gjordt det.

 

Det er lettere for alle, å gi råd/tips hvis "ting" er avklart i forkant.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Det burde holde greit her med ett lag spon - du må jo uansett ha et reisverk, og med litt planlegging vil du da få mer enn nok spikerslag å henge tv'n i. Eventuelt finner du på forhånd ut av hvilken høyde TV skal henge i, og legger en lekt på tvers(vannrett) i rett høyde, så kan du bestemme deg for horisontal plassering senere.

 

Noe du bør tenke på hvis du først gjør dette, og ser litt på TV/film:

 

-Legg for all del et romslig rør fra bak TV-høyde og ned til rett over gulvlist, med lokk i begge ender. Da kan du bruke dette røret til å føre kabler, strøm, hdmi osv. Hjelper utrolig på hvor pent det ser ut når du får bort kabler.

 

-Bygg inn høyttalere i veggen, enten til musikk eller surround.

 

Ellers er jo dette meget fort gjort - svill oppe og nede, reisverk på hver 60, og eventuelt den lekta på tvers.

Forresten, hvis du likevel vet at du skal tapetsere denne veggen - hvorfor ikke droppe hele sponplaten på stuesiden, og bruke ferdigtapetserte plater?

 

http://www.byggma.no/dm_documents/Forestia_Walls4You_Inspirasjon_A3_0112_LQ_suxWH.pdf

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk tenkt på det, litt kjipt at taket er 10cm høyere en platene så må ha 1,1 plate i høyden.

Rom bak skal det bli , men nåværende tv er 51" med sånn 50x20cm veggfeste.

Neste er 65" med 2 små sirkeler og wire som veggfeste , må nesten reise til butiken og se om det er noen fellestrekk så jeg kan lage hull på rett sted.

 

Lydplanka er den her, så må vel henge ett sted, men den er trådløs mot tv og sub iaff.

post-64596-0-02996100-1378722695_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har du tatt mål av rommet? Det fyrste som slo meg når eg såg biletet og tekninga er at det blir for smalt på "kontoret" til å kunne bruket rommet.

 

Du kan nesten ikkje legge lettveggen heilt klin opptil vinduet då dett blir sjåandes rart ut, og veggen bygger for i alle 10 cm. Så skal du få plass til eit skrivebord med PC på, og i mellom der skal du ha ein kontorstol (og nok plass til å komme deg ut og inn).

Du trenger nesten alltid meir plass enn du forestiller deg, så eg vil anbefale at ser nærmare på kor stort rommet bak veggen faktisk blir. Og sjølv om det skulle være nok plass, blir det ikkje litt klaustrofobisk og innesperra?

 

 

Når det gjeld sjølve veggen så er den enkel nok å sette opp. Sponplater fungerer bra, gips eller tynnplater fungerer også greit.

Sidan du veit at du skal henge TV på veggen så vil eg anbefale at du plasserer ekstra spikerslag i det området, gjerne også i horisontal rettning.

 

 

PS; som geco5 nemner så bør du dobbeltsjekke at borettslaget ikkje har noken rare regler når det gjeld oppussing og renovering. Normalt sett så er alt som ikkje er bærande eller som påvirker fasaden lovlig å endre på så det burde ikkje være eit problem, men det finnes borettslag som er vanskelige også med tanke på slike ting.

Lenke til kommentar

258 er taket, mener platene er 239 eller noe.

Fra lista på vinduet og inn er det 150cm så blie kanskje 120cm iallefall bak.

Ja det blir trangt så har skaffa 2 laptopbord som er grunne.

Det er ingen ideell situasjon, men håpløst å møblere en så stor flate når alle veggene er opptatt.

 

Har reisverket liggende på gulvet bare, må være helt sikker på langder og plassering før jeg borrer igjennom gulvet. Det var helt ok for styret, meglere som selger leilighetene her har kommentert at stuen er stor, men mangler rene vegger.

 

Kan jo lage noe sånn nederst som dette bildet for å få en sponplatelengde på veggen, men da må jeg vel lage en ramme uten på reisverket med nytt reisverk for å få det ut.

 

post-64596-0-22724400-1378727956_thumb.jpg

Lenke til kommentar

TS. Du får sponplater i forskjellige høyder, både 60 (62) cm og 120 (122) bredde. 120 platene kan du kjøpe i bl.a. 260 høyde. Se under, fra en produsent.

 

Tekniske data

ARBOR 12 MM STANDARD

SPON VEGG

Tykkelse: 12 mm

Format: 62 x 239/244

122 x 239/244/250/

260/270/274 cm

62 x 270 (kun not/fjær)

 

Angående bruk av en 12 mm sponpl. og behov for spikerslag. Hvor tunge er de flatskjermene?

 

Men det burde ikke vær så vanskelig, å finne ut hvor de eventuelle spikerslagene skal stå. Skaff brosjyre/monteringsanvisning på flatskjermen du ønsker å kjøpe. Eller heng den du har litt høyt, så kan du bruke samme spikerslag. Du kan også vente med å kle veggen på "kontoret", til du har kjøpt den nye, da har du mulighet til å montere nye spikerslag fra baksiden.

Lenke til kommentar

TS. Din kone nevnte noe om romførelse. Kanskje du skulle tenke litt på en "spanskvegg". Da ser en over veggen og til eksisterende vegg. Vegghøyden kan dere bestemme utfra hva dere ønsker å ha på veggen (i tillegg til flatskjermen). Eks. en spanskvegg på 1,7 - 1,9. Om ønskelig kan du lage passende åpninger og montere glass i åpningene. Det vil dempe litt, for lyd fra stua.

 

Angående spikerslag. Du kan også tilpasse en 12 - 15 mm finnerplate og legge inn det på baksiden, eks. ca 55 x 30 - 60 cm. Så med ei finnerplate, får du alle de spikerslag du trenger. Forbor og forsenk skruehullene før du skrur. Eller bruk alla terrasseskrue.

 

Med spikerslag, kan du jo også bruke gipspl. De er også å få i forskjellige høyder.

 

Men hva har du av disponibel plass, bak en "tenkt" vegg? Eller hvor langt er det fra vinduet og inn til veggen i bakkant?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sett på mulighetene og hel vegg ble mest stabil og billigst.

Kuttet den noe så det ble 3m lang og flyttet den 15cm så det blir større plass bak.

 

Må sette opp hele alene så tar litt tid, sjevt er både plankene og alle flaten de skal imot.

Støping fra 60tallet :dremel:

 

 

Vedlegg, ett uskarpt mobilbilde.

 

 

post-64596-0-84795300-1380292915_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...