Gå til innhold

Hvor ble det av dual channel?


Vanessa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg fikk innbilt at dual channel kunne gi opptil 40% mer minnebåndbredde, men når jeg nå ser gjennom kataloger etter nytt hovedkort ser jeg ikke et eneste ett som har oppgitt at det har dual channel. Har dette rett og slett forsvunnet?

 

Ett annet ord for Dual Channel er Dual DDR trur jeg.De fleste nyere HK støtter dette.Eks til Amd:Abit NF7-s v2.0 og til Intel:Abit IC7 MAX3,bare for å gi eksempler.Rett meg opp om jeg tar feil på noe da,folkens :yes:

Lenke til kommentar
Hei, jeg fikk innbilt at dual channel kunne gi opptil 40% mer minnebåndbredde, men når jeg nå ser gjennom kataloger etter nytt hovedkort ser jeg ikke et eneste ett som har oppgitt at det har dual channel. Har dette rett og slett forsvunnet?

I teorien skal man få 100% mer minnebåndbredde. Og det får man vel mer eller mindre også. Poenget er at det er veldig lite som krever så mye båndbredde. Altså, det er veldig liten forskjell på single channel og dual channel. Forskjellen blir vel større når vi får programmer/spill som utnytter den ekstra båndbredden.

 

AMD har hatt dual channel siden nForce ble innført på tampen av 2001, men det var ikke nå særlig bra hovedkort så dette ble erstattet med nForce2 i andre halvdel av 2002. Så alle rene nForce 1 og nForce2 hovedkort støtter dual channel. Samt nForce 2 400 Ultra. På Intel siden kom den første støtten helt tilbake i PentiumIII coppermine dager, med i820 chipsettet, som støttet dual channel RDRAM. Ble fulgt opp av i840, også for PIII og så i850 og i850E for P4. De kom først med ett Dual Channel DDR hovedkort når de kom tidlig i år med E7205 som støttet dual channel PC2100 RAM. Så kom i875 og i865 i vår som utvidet dual channel DDR til å støtte PC3200 RAM. Alle hovedkort basert på disse chipsettene støtter dual channel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...