Gå til innhold

[Løst] Hva skal jeg gjøre? Får ikke lov å kjøpe spill med 18-års grense.


Anbefalte innlegg

 

Nå er vel streng tatt PEGI en anbefalning i forhold til hvem (alder) butikkene skal selge til og hvor gammel man "bør" være for å spille spillet, rent lovmessig er det dog ingenting som sier at det er "ulovlig" å spille et 18 års spill for en gutt på 14 eller se en film som er beregnet på 20 åringer så lenge dette er greit for foreldrene (Dog mulig jeg tar feil så gjerne korriger meg en som har god kjennskap på lovområdet ).

 

 

Forskjell på film og spill. Det er ikke lov å f.eks. selge en film med 15-årsgrense til en 14-åring.

 

Angående saken, tough luck. Du får trøste deg med at du helt sikkert vil sette langt mer pris på spillet når du blir litt eldre. Mye bra humor og historie som gikk meg hus forbi da jeg spilte GTA III og slikt som guttunge. Tror ikke det er noe poeng i å komme drassende med forskningsartikler osv. Såvidt jeg vet er det ikke noe som tyder på at man blir et bedre menneske av å spille GTA og andre 18-årsspill fremfor spill myntet på litt yngre personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er en 14 år gammel gutt, som har fått lov av foreldrene mine å kjøpe alle spill som jeg vil ha, siden jeg var 10år gammel.

Hvis noen skulle vært innteriserte i hva spill med 18års aldersgrense jeg har:

Mw2, black ops, black ops 2, mw3, bf3, GTA san Andreas. Dette er de jeg vet om. Har masse spill på steam, som jeg tror er 18+ på, men er ikke helt sikker.

 

I dag så hadde faren mitt vært på et møte der en person pratet om hvor dårlig det er for personer under 18 år, å spille 18års spill. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk lov å kjøpe GTA 5, siden det er 18års aldersgrense.

 

Jeg har protestert men far min sier bare at han vil holde seg til reglene, siden han mannen på møtet anbefalte det.

 

Har noen av dere tips til hva jeg kan gjøre, for å overbevise faren min?

Artikkler, undersøkelser etc?

 

Som en 14 åring så er et spill som GTA 5 et nesten naturlig valg, og noe nok samtlige av dine venner kommer til å spille. Så jeg forstår det er ekstremt frustrerende når din far nå har fått for seg at dette er farlige greier.

 

Personlig så synes jeg det er veldig snodig å nekte en 14 åring å spille et slikt spill, vi lever ikke i 1978 lenger og både media og hva barn/ungdom tar inn av underholdning og informasjon er dramatisk forandret. En 14 åring i 2013 er totalt annerledes mentalt en hva en 14 åring var for bare 10 år siden.

 

Og var jeg deg så ville jeg funnet frem sener ifra filmer som er for din aldersgruppe og vist han det verste du kan finne. Og det er mye å velge blant, ting en 14 åring kan se på film idag er lang mer voldelig og detaljert en hva en så når fks faren din var 14 år.

 

Finn klipp på nettet ifra nyhets sendinger på NRK som viser døde lemlestede mennesker og spør hvorfor det er greit å se ekte døde lemlestede mennesker på nyhetene men det er så mye verre å se på fiksjonelle figurer i et spill som en ser klart ikke er ekte.

 

Og spør hvorfor det har seg slik at undersøkelser som er blitt gjort gang på gang viser at det er ingen bevis for at det å spille voldelige spill påvirker sunne normale mennesker. Men at det faktisk stimulerer personen som spiller på positive måter som fks bedre kognitive evner.

 

Og så kan du jo spørre han om hva han setter mest pris på, en sønn som er hjemme og spiller spill som alle andre i din vennekrets og aldersgruppe spiller. Eller om han setter mer pris på at du henger ute hver kveld og er på fylla og driver med faenskap.

 

Feiler alt så gjør du som så mange andre 14 åringer, gir faen i hva foreldrene sier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå er vel streng tatt PEGI en anbefalning i forhold til hvem (alder) butikkene skal selge til og hvor gammel man "bør" være for å spille spillet, rent lovmessig er det dog ingenting som sier at det er "ulovlig" å spille et 18 års spill for en gutt på 14 eller se en film som er beregnet på 20 åringer så lenge dette er greit for foreldrene (Dog mulig jeg tar feil så gjerne korriger meg en som har god kjennskap på lovområdet ).

 

 

 

En liten advarsel til tidligere poster her inne :

Husk å holde dere til Topic, da gjelder også normal folkeskikk på forumet og det innebærer at man ikke kaster rundt seg med frekke spydigheter osv.

 

Nettopp, så lenge foreldrene godkjenner det. Han spør om hjelp nettopp pågrunn av at foreldrene ikke godkjenner det, Ergo hjelper vi nå en som ikke har lov til å anskaffe dette spillet med å anskaffe det.

 

Sikkert mange som tenker "kjøtthue" nå, men synes dette var litt interressant.

Lenke til kommentar

 

Nettopp, så lenge foreldrene godkjenner det. Han spør om hjelp nettopp pågrunn av at foreldrene ikke godkjenner det, Ergo hjelper vi nå en som ikke har lov til å anskaffe dette spillet med å anskaffe det.

 

Sikkert mange som tenker "kjøtthue" nå, men synes dette var litt interressant.

Nå tar du feil. Det TS hovedsakelig vil, er å få tips og forslag til hvordan han kan overtale/overbevise sin far om å få tak i spillet, og få bort hans vrangforestilling om at slikt er "farlig" for mindreårige.
Lenke til kommentar

Vel, selv loven er åpen for tolkning, og selv dømte kriminelle får hjelp av profesjonelle advokater til å overbevise en domstol..

 

Når trådstarter til og med ber om tips til hvordan han kan overtale sine foreldre så kan tråden i seg selv umulig være verdt å syte over..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hva med å respektere faren din, som gjør dette fordi han vil ditt beste? Og benytt anledningen til å utvide horisonten din litt, må si jeg hadde blitt bekymret selv hvis jeg hadde en unge som bare satt og spilte massedraps-simulatorer hele tiden. Det finnes veldig mange gode spill som ikke krever at du er 18, sjekk heller dem ut enn å krangle med faren din om noe så trivielt som dataspill.

Endret av XE800
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si til faren din at dette betyr veldig mye for deg og du virkelig har lyst på dette spillet. Forklare han deretter at du mer enn gjerne demonstrere for faren din hva disse spillene går ut på. Hvis han ikke er villig til å kjøpe det først å deretter bli demonstrert, foreslå å vise han GTA San Andreas som er et spill av samme ulla, når han ser hva som skjer i spillet tror jeg han er mindre negativ til å la deg spille GTA V.

 

Fjortenåringer idag drikker, puler og sloss (enkelte). Så GTA V er vel neppe det verste en ungdom kan utsettes for idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...