Gå til innhold

[Løst] Gode 4TB disker til raid?


RJ45

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal skifte ut en del i serveren etter kvart, og er da på jakt etter noen gode disker som skal settast i raid 5/6.

 

Skal brukast sammen med en Arc1880i kontroller.

 

 

Har sett på Seagate Barracuda® 4TB disk, men dette er jo en 5400 disk, og blir kanskje litt treigt vist eg skal ha database for mail mm. (kun hjemmebruk)

 

Og den disken har vel 4 skiver / plater etter kva eg har lest, har dette noko å seie på "fail rate"?

 

Kva er å anbefale, ønsker ikkje å gå så veldigt høgt i pris.

 

 

Med vennleg helsing

RJ45

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel harddisker som ikkje har vert på markedet så lenge, og er vel ikkje så mykje vi veit om stabiliteten / faktisk levetid på desse enda.

 

HGST har jo noken billige 4TB disker, men finner dei ikkje på sidene deira, er en deskstar disk, men dei har kun lista 500/1000 GB på heimesida, så det er vel en model som skal bort.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal skifte ut en del i serveren etter kvart, og er da på jakt etter noen gode disker som skal settast i raid 5/6.

 

Skal brukast sammen med en Arc1880i kontroller.

 

 

Har sett på Seagate Barracuda® 4TB disk, men dette er jo en 5400 disk, og blir kanskje litt treigt vist eg skal ha database for mail mm. (kun hjemmebruk)

 

Og den disken har vel 4 skiver / plater etter kva eg har lest, har dette noko å seie på "fail rate"?

 

Kva er å anbefale, ønsker ikkje å gå så veldigt høgt i pris.

 

 

Med vennleg helsing

RJ45

Vår gode venn anand testet nettopp de nye 4tb diskene :)http://anandtech.com/show/7258/battle-of-the-4-tb-nas-drives-wd-red-and-seagate-nas-hdd-faceoff

Lenke til kommentar

Kan jo fortelle at jeg kjører en del 4TB seagate desktop i raid på mine Arecakontrollere. Både Areca 1880ix-24 og 1880i. Ellers har jeg også selvfølgelig Hitachi disker av typen 7200rpm til raid. Areca 1880 har jo litt cache, så ikkje tenk på at det blir for treigt for hjemmebruk ;)

 

Synes du det blir for treigt, så hjelper det ikkje med 7200rpm heller, da må du kjøre SSD. Sånn er det med den saken :D Å kjøre ssd raid-5 og 6 med en arecakontroller er heller ikkje feil :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Gikk for Seagate 4TB desktop disker, håper ikkje 5900 rpm blir eit problem, tviler på att det blir for lite i raid 5, men en kompis kjøpte samme disker (sammen med meg) for filserver uten bruk av raid.

 

Min logikk var att 7200 gir ca 130-140MB/s så skulle ikkje 5900 bli for lite til hans normale bruk. (stort sett lagring av BR filmer så media center streamer)

 

Håper det var verdt å spare de få kronene på billigere disker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...