Gå til innhold

[Løst] Gode 4TB disker til raid?

RJ45

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal skifte ut en del i serveren etter kvart, og er da på jakt etter noen gode disker som skal settast i raid 5/6.

Skal brukast sammen med en Arc1880i kontroller.

Har sett på Seagate Barracuda® 4TB disk, men dette er jo en 5400 disk, og blir kanskje litt treigt vist eg skal ha database for mail mm. (kun hjemmebruk)

Og den disken har vel 4 skiver / plater etter kva eg har lest, har dette noko å seie på "fail rate"?

Kva er å anbefale, ønsker ikkje å gå så veldigt høgt i pris.

Med vennleg helsing

RJ45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel harddisker som ikkje har vert på markedet så lenge, og er vel ikkje så mykje vi veit om stabiliteten / faktisk levetid på desse enda.

HGST har jo noken billige 4TB disker, men finner dei ikkje på sidene deira, er en deskstar disk, men dei har kun lista 500/1000 GB på heimesida, så det er vel en model som skal bort.

Skrevet

Hei.

Skal skifte ut en del i serveren etter kvart, og er da på jakt etter noen gode disker som skal settast i raid 5/6.

Skal brukast sammen med en Arc1880i kontroller.

Har sett på Seagate Barracuda® 4TB disk, men dette er jo en 5400 disk, og blir kanskje litt treigt vist eg skal ha database for mail mm. (kun hjemmebruk)

Og den disken har vel 4 skiver / plater etter kva eg har lest, har dette noko å seie på "fail rate"?

Kva er å anbefale, ønsker ikkje å gå så veldigt høgt i pris.

Med vennleg helsing

RJ45

Vår gode venn anand testet nettopp de nye 4tb diskene :)http://anandtech.com/show/7258/battle-of-the-4-tb-nas-drives-wd-red-and-seagate-nas-hdd-faceoff

Skrevet (endret)

Kan jo fortelle at jeg kjører en del 4TB seagate desktop i raid på mine Arecakontrollere. Både Areca 1880ix-24 og 1880i. Ellers har jeg også selvfølgelig Hitachi disker av typen 7200rpm til raid. Areca 1880 har jo litt cache, så ikkje tenk på at det blir for treigt for hjemmebruk ;)

Synes du det blir for treigt, så hjelper det ikkje med 7200rpm heller, da må du kjøre SSD. Sånn er det med den saken :D Å kjøre ssd raid-5 og 6 med en arecakontroller er heller ikkje feil :)

Endret av Nizzen
Skrevet

Gikk for Seagate 4TB desktop disker, håper ikkje 5900 rpm blir eit problem, tviler på att det blir for lite i raid 5, men en kompis kjøpte samme disker (sammen med meg) for filserver uten bruk av raid.

Min logikk var att 7200 gir ca 130-140MB/s så skulle ikkje 5900 bli for lite til hans normale bruk. (stort sett lagring av BR filmer så media center streamer)

Håper det var verdt å spare de få kronene på billigere disker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...