Gå til innhold

Kommunisme - kan det fungere?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

  Hmm, en kraftig reduksjon av bestanden holder?

 

Fremdeles, vrangforestilling.

 

 

Jeg tipper at mange av de tingene du er enig med Rødt om faktisk er liberale. (Minoriteters rettigheter for eksempel. Nei til overvåkning. Ting som er ganske paradoksale når de kommer fra et marxistisk parti, men det er en annen debatt.)

Stemmer nok det. Men det jeg legger til ved Liberalisme er selve ideologien, noe FrP påstår de står for.

Det kunne være morsomt om du definert hva denne fæle "liberalismen" er for noe i dine øyne. Bortsett fra skattelette til de rikeste...

 

Geir :)

 

Den der stjal du bokstavelig talt fra meg. ;)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva er det venstre-siden og du er enige om da?

 

Ihvertfall ikke det du har vrangforestillinger om (no offens). Du mener Rødt, og venstresiden er for å begå folkemord, men sånn er det slettes ikke. Har AP, SP og SV begått folkemord de siste årene? Nei. De har kanskje bedrevet en ræva politikk, men det betyr ikke at dem er for å begå folkemord.

 

Venstresiden i Norge har lenge tatt avstand fra det Stalin gjorde under sitt regime. Jeg tror ikke Lenin ville gjort lignende.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Stemmer nok det. Men det jeg legger til ved Liberalisme er selve ideologien, noe FrP påstår de står for.

 

De påstår det kanskje, men de gjør det ikke. Det var det noen FrP'ere som ville for et par tiår siden, men det sluttet de med for 29 år siden, på Bolkesjø i 1994. Ikke å være liberalister, men å være FrPere. Hagen og co hev dem ut, og siden har partiet så langt fra vært liberale elller liberalistiske.

 

Den der stjal du bokstavelig talt fra meg. ;)

 

Og det gjorde jeg med vilje. Så skal jeg forstå deg dit hen at du vil ha et samfunn der folk får være som de vil, så lenge de ikke vil være rike...?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og det gjorde jeg med vilje. Så skal jeg forstå deg dit hen at du vil ha et samfunn der folk får være som de vil, så lenge de ikke vil være rike...?

 

Geir :)

 

Jeg mener alle skal skatte 100% dersom det er over 1,5 millioner, så det stemmer. Jeg vil ikke ha et klasseskille, noe det er dersom folk får tjene mer.

Lenke til kommentar

Jeg mener alle skal skatte 100% dersom det er over 1,5 millioner, så det stemmer. Jeg vil ikke ha et klasseskille, noe det er dersom folk får tjene mer.

Hvorfor akkurat 1,5 millioner? Og det blir jo klasseskiller for det... Noen er bedre til å spare enn andre. Noen vinner i lotto, og så videre, som da skaper forskjeller. Men hvorfor er det så forferdelig at det eksisterer forskjeller?

 

Målet burde vel være å bekjempe fattigdom, og ikke rikdom???

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Målet burde vel være å bekjempe fattigdom, og ikke rikdom???

 

Men det er akkurat det man gjør dersom man skatter for alt over 1,5 millioner.

 

 

Hvorfor akkurat 1,5 millioner? Og det blir jo klasseskiller for det... Noen er bedre til å spare enn andre. Noen vinner i lotto, og så videre, som da skaper forskjeller. Men hvorfor er det så forferdelig at det eksisterer forskjeller?

 

Ikke hvis jeg og Rødt får det som vi vil.

Lenke til kommentar

 

 

Ihvertfall ikke det du har vrangforestillinger om (no offens). Du mener Rødt, og venstresiden er for å begå folkemord, men sånn er det slettes ikke. Har AP, SP og SV begått folkemord de siste årene? Nei. De har kanskje bedrevet en ræva politikk, men det betyr ikke at dem er for å begå folkemord.

 

Venstresiden i Norge har lenge tatt avstand fra det Stalin gjorde under sitt regime. Jeg tror ikke Lenin ville gjort lignende.

Neida, Lenin drepte KUN 5 millioner før han innså at Sosialismen ikke var noen løsning og endret sitt syn.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_famine_of_1921

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg mener alle skal skatte 100% dersom det er over 1,5 millioner, så det stemmer. Jeg vil ikke ha et klasseskille, noe det er dersom folk får tjene mer.

 

Om du vil stemme Rødt og ikke ønsker et klasseskille, kan du da forklare de store klasseforskjellene i blant annet Russland og Kina, som har en enda rødere politikk enn Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Om du vil stemme Rødt og ikke ønsker et klasseskille, kan du da forklare de store klasseforskjellene i blant annet Russland og Kina, som har en enda rødere politikk enn Norge?

 

...... Russland er ikke et kommunistisk land, og det er ikke et sosialistisk land. Kina er et statskapitalistisk land, og ikke kommunistisk. At de kaller seg kommunister betyr ikke at dem er det.

 

Og nei, jeg kan ikke forklare de store klasseskillene. Men i Russland er vel klasseskillene sunket etter Putins innmarsj.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så det er viktigere for deg å hindre at noen er rike enn at staten har midler og folk har arbeidsplasser?

 

Man vil alltid ha arbeidsplasser. Slik jeg har forstått den kommunistiske modellen har det offentlige ansvaret for det da.

 

Det er viktig for meg at ALLE, og en har like rettigheter.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Man vil alltid ha arbeidsplasser. Slik jeg har forstått den kommunistiske modellen har det offentlige ansvaret for det da.

 

Det er viktig for meg at ALLE, og en har like rettigheter.

 

Så du vil at staten skal bestemme hvilken arbeidsplass hver og en har og tvinge dem til å jobbe? Eller regner du med at alle vil gidde å arbeide uten å tjene noe på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Kan du vise til et sted, land eller organisasjon hvor en kommunistisk modell har fungert (i moderne tid)?

 

Nei, da det ikke har fantes noe sted som har vært det man kaller kommunisme. Kommunisme handler ikke om at noen skal undertrykkes, det handler om at alle skal ha like rettigheter. Demokrati er et passende ord for kommunisme, men et mye mer direkte, enn det vi ser idag.

 

For ikke å snakke om at f.eks USA kaller seg et demokrati, men det er jo et to-partis diktatur, etter min mening.

 

 

Så du vil at staten skal bestemme hvilken arbeidsplass hver og en har og tvinge dem til å jobbe? Eller regner du med at alle vil gidde å arbeide uten å tjene noe på det?

 

Nei, selvfølgelig skal ingen tvinges, da går jo hele poenget med å ha rettighetene i vasken. Noe f.eks Rødt vil innføre er rett på fulltids jobber, slik at en har en rett på å få det, og ikke bare deltids.

 

Man vil også gjøre arbeidstiden betraktelig kortere, ved å gå fra 8 timer, til 6 timers arbeidsdag. Høyre og FrP vil det motsatte, og stige arbeidstidene, slik at arbeidsfolk får betraktelig MER jobb å gjøre. Dette vil svekke arbeidernes rettigheter.

 

Jeg er for at folket skal ha sin vilje, og frihet er et av de viljene folket vil ha. Ingen i verken Rødt, eller meg personlig vil fjerne rettigheter. Kanskje innstramning av noe, men ikke fjerne det.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Nei, da det ikke har fantes noe sted som har vært det man kaller kommunisme.

 

Tror du ikke at det kan ha noe med at mennesker nødvendigvis ikke er laget for å kunne leve under 100% like forhold? Jeg ser på kommunisme som jeg nå ser på enkelte naturvitenskapelig teorier -- når man må gjennomføre noe i praksis er det så og si umulig å følge teoretiske konsepter helt, siden ting påvirkes av alt rundt oss. Spenningen i strømuttaket ditt er jo for eksempel så og si aldri "perfekte" 230V. På samme måten som dette ser jeg på kommunisme som en idealistisk teori som ikke er mulig å gjennomføre i praksis. Du sier jo selv at det ikke har lyktes å bli innført noe sted enda heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Tror du ikke at det kan ha noe med at mennesker nødvendigvis ikke er laget for å kunne leve under 100% like forhold? Jeg ser på kommunisme som jeg nå ser på enkelte naturvitenskapelig teorier -- når man må gjennomføre noe i praksis er det så og si umulig å følge teoretiske konsepter helt, siden ting påvirkes av alt rundt oss. Spenningen i strømuttaket ditt er jo for eksempel så og si aldri "perfekte" 230V. På samme måten som dette ser jeg på kommunisme som en idealistisk teori som ikke er mulig å gjennomføre i praksis. Du sier jo selv at det ikke har lyktes å bli innført noe sted enda heller.

 

Jeg er selv usikker på om kommunisme i sin hel het er mulig å gjennomføre, så jeg skal ikke påstå at det er mulig, eller realistisk. Men en del av det Rødt står for er både mulig og klokt.

 

 

  Om alle skal ha rett til si 250,000 kr i lønn i året, hadde det ikke da vært bedre å satt denne rettigheten til 1M i året?

 

Hva med plikter? Skal de også være like for alle?

1 Million i året? Tuller du? Jeg tror lønningene kan gå oppover, og ikke nedover.
Forstår ikke helt det siste du skrev, plikter? Alle har da plikter i dagens samfunn og.
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...