Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til sprek og billig familiebil


Njord74

Anbefalte innlegg

Etter mye leting har jeg kommet fram til at jeg vil velge mellom V70 (180HK) og Saab 9.5 (150HK).

V70 er vel noe sprekere men om noen har erfaringer fra Saab,del gjerne deres erfaringer.

Går uansett for AUTOMAT!

 

Saab er jo noe billigere,og med 150 hester bør den da være sprek nok?

 

Utstyrsnivå ser bra ut på begge jevnt over.

 

Synes begge virker svært bra og kunne tenkt meg noen tips og erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig de ikke er spreke.Men man skulle tro at med 150hk skulle Saaben selv med automat være sprek nok til raske forbikjøringer?

Eller må man planlegge forbikjøringer med den også?

 

Jeg synes min Mazda 6 med 121hk føles "småsprek" så den er det eneste jeg har å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Mulig de ikke er spreke.Men man skulle tro at med 150hk skulle Saaben selv med automat være sprek nok til raske forbikjøringer?

Eller må man planlegge forbikjøringer med den også?

 

Jeg synes min Mazda 6 med 121hk føles "småsprek" så den er det eneste jeg har å sammenligne med.

 

Både 9-5en og V70en vil oppleves som helt greie, de kan også ta greie forbikjøringer.

Men de er ikke å anse som spreke, de har etter mitt syn akkurat det de må ha av effekt.

Lenke til kommentar

Sabben med manuell kasse er sånn småsprek. er usikker på automaten da. men automatkassene fra den tiden var som regel heller traurige greier med stort forbruk og lite futt og moro.

 

din Mazda har en relativt ny type diesel motor med en manuell kasse. det gjør at den føles sprekere siden den jobber over et forholdsvis lite register med mye dreiemoment. den har vel typisk fullt dreiemoment fra 18-1900 omdreininger. "problemet" er at det ikke varer så lenge opp på turtalls skalaen. morsomheten er som regel slutt ved rundt 4000 r/m, det er ved dette turtallet en småsprek bensiner begynner sin opptur.

 

men så, en bensiner med konvensjonell automatkasse vil slite litt siden en bensinmotor vil trenge turtall for å oppnå dreiemoment. og siden den type automatkasser ikke er bygd med turtall i bakhodet, vil ting ta tid.

 

i mine øyne er det egentlig bare Mercedes som kan dette med automatkasser. men de blir overgått av de nye dobbeltkløtsj-kassene som nå begynner å bli mer vanlig i bilene.

Lenke til kommentar

men så, en bensiner med konvensjonell automatkasse vil slite litt siden en bensinmotor vil trenge turtall for å oppnå dreiemoment. og siden den type automatkasser ikke er bygd med turtall i bakhodet, vil ting ta tid.

Hvilken girkasse sikter du til??

 

Jeg opplever ikke noe problem med MIN bil med automatgir i alle fall. Der har jeg moment tilgjengelig både i mellom og i toppregistret, alt etter gasspådrag, girkassen tar greit hånd om det.

pow24v.jpg

Lenke til kommentar

Her er et par av de jeg lurer litt på.
Personlig synes jeg elektriske seter er viktigere enn F1 gir,siden vi er flere som bruker bilen.
Mulig den som har gått lengst har gått vel langt?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/result?MOTOR_DEALER_SEGMENT=2&MOTOR_DEALER_SEGMENT=1&PRICE_FROM=40000&PRICE_TO=130000&CAR_MODEL/MAKE=806&CAR_MODEL/MODEL=3057&YEAR_MODEL_FROM=2003&TRANSMISSION=2&MILEAGE_TO=170000&ENGINE/EFFECT_FROM=150&BODY_TYPE=4&sort=0

De 5-6 første bilene i søket er de jeg lurer mest på.

Tips mottas med takk.Har ingen erfaring med hverken Saab eller automat.

 

Hvilken og hvorfor?

Endret av Njord74
Lenke til kommentar

Hvilken girkasse sikter du til??

 

Jeg opplever ikke noe problem med MIN bil med automatgir i alle fall. Der har jeg moment tilgjengelig både i mellom og i toppregistret, alt etter gasspådrag, girkassen tar greit hånd om det.

pow24v.jpg

 

tja, du viser til en V6 motor på 2,9 liter slagvolum. det er vel ikke slike motorer i de bilene som TS sikter til? og en V6er har et langt "bedre" dreiemoment en det som en turbofyrt 4er har. og bedre lyd, men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Ok...

 

Om noen kunne sett på disse bilene hadde det vært fint :)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/result?MOTOR_DEALER_SEGMENT=2&MOTOR_DEALER_SEGMENT=1&PRICE_FROM=40000&PRICE_TO=130000&CAR_MODEL/MAKE=806&CAR_MODEL/MODEL=3057&YEAR_MODEL_FROM=2003&TRANSMISSION=2&MILEAGE_TO=170000&ENGINE/EFFECT_FROM=150&BODY_TYPE=4&sort=0

 

Jeg kunne tenkt meg en til UNDER 100.000 og med el seter m.memory.

F1 gir ser det ut som det er på alle..?

 

Hadde satt pris på deres meninger om hvilken og hvorfor...

 

Kjørelengde på 165000 synes jeg høres mye ut men på Saab er det kanskje ikke det?

Ser jo en der til 95000 som har alt av utstyr men har gått "langt".

Lenke til kommentar

 

tja, du viser til en V6 motor på 2,9 liter slagvolum. det er vel ikke slike motorer i de bilene som TS sikter til? og en V6er har et langt "bedre" dreiemoment en det som en turbofyrt 4er har. og bedre lyd, men det er jo en annen sak.

Nja, vet ikke det. Her er måling av turbo-firern min, momentkurven der er straks ryddigere...

 

Dyno.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en av de -06 modellene. Rett og slett siden de har det nyeste utseende. Ville også tatt en med navi. F1 gearing på rattet er noe som ikke blir brukt så mye at jeg ville satt det opp som et Must.

Og så ville jeg ha prutet på prisene helt til jeg ble redd selv. Kjør på med alle mulige argument og se hva som skjer. Om selgeren blir irritert så er det fremdeles du som har pengene og selger som har en bil som han vil bli kvitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...