Gå til innhold

Endelig et mekanisk tastatur uten støyen


Anbefalte innlegg

 

Ja, du kan sette på o-ringer sålenge tastaturet bruker Cherry MX brytere (hvis ikke produsenten har limt på taste-hettene, men det har jeg aldri vært borti... :-) Se f.eks. her for mer informasjon om hvordan du gjør det.

 

Bytte brytere derimot er verre. Det er mulig, men da må du til med loddebolten for å fjerne de gamle og lodde på de nye... en kjempejobb! Løse brytere koster også en god del penger, jeg vil nok si det er _mye_ enklere (og kanskje også billigere) å kjøpe et nytt tastatur med de bryterne du ønsker.

 

Takk for svar. Vet du hvor jeg finner passende o-ringer ? Helst i Norge. Biltema ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mange andre sier, de eneste mekaniske bryternei Cherry familien som lager lyd er Cherry MX Blue og Green.

 

Brown, Red, Black, Clear og Grey (veldig lite brukt) er "lydløse", som i at bryterne i seg selv ikke lager lyd, men det er heller plastikken på tastene som smeller mot tastaturet som lager lyd.

 

Green? Hvordan er disse i forhold til Brown, Blue, Red og Black? Har ikke fått prøvd clear og grey slik at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag der...

 

Jeg liker lyden fra mitt Filco med blå brytere, jeg...

 

Jeg kjenner til denne følelsen. Til eget forbruk har aldri lyden på mekaniske tastaturer plaget meg. Det er dessverre slik at andre mennesker ikke deler dette. Filco med brune brytere var stille nok for de jeg var på kontor med under min tid i Belgia, men det kan jo være at jeg ikke skrev så mye på dette tastaturet at de ble plaget. Eller så var de for høflige til å klage...

Lenke til kommentar

 

Når jeg gikk dit, kom jeg til en side hvor jeg kunne legge på norsk layout og tilsynelatende bestille?

 

Ja, men det er ikke CODE tastaturet, men standard WASD tastatur uten bakbelyste taster og switch'ene som CODE tastaturene har. Tastehettene kan derimot konfigureres nær sagt helt fritt, med forskjellige farger og innhold på hver enkelt tast. Nedenfor er et eksempel (tenkt brukt på et TKL-tastatur).

post-5290-0-72438200-1378150843_thumb.png

Lenke til kommentar

Kan nevnte at kvaliteten på keycaps fra WASD er ikke spesielt imponerende. Det er praktisk å kunne velge farger selv, men de blir shiny og glatte veldig fort som er kjedelig når du har brukt X antall hundre kroner på plastikk fra Asia.

Kommer dette av at WASD tastene er ABS plastikk? Vil PBT være bedre? Har du noen forslag til andre butikker som selger keycaps av bedre kvalitet?

Lenke til kommentar

Kommer dette av at WASD tastene er ABS plastikk? Vil PBT være bedre? Har du noen forslag til andre butikker som selger keycaps av bedre kvalitet?

Ja, men ikke bare er det ABS, det er lavkvalitets ABS.

 

PBT er bedre mtp. shine og durability, men er tyngre og "røffere" så ikke alle liker feelen på de. Selv liker jeg godt ABS som er ny og ikke slitt (shiny, glatte), men når de er blitt brukt en stund er det ikke så digg. Jeg har ikke selv PBT pga. vanskelig å få tak i med ISO layout uten print og til ok pris.

 

Om du har et tastatur du har brukt endel med ABS er det vanligvis lett å merke forskjellen på f. eks asdf-tastene og F8-12.

Lenke til kommentar

 

Godt å høre at det er bra, men sikker på at det er K65 du beskriver nå? hw.no hadde jo en test av dette for ikke lenge siden, der det går tydelig fram at det ikke har bakbelyste taster. Det er vel umulig å finne et tastatur med Cherry MX brytere som har lav profil, men Corsair K65 er blant de laveste som finnes, så vidt jeg vet.

 

Du har nok helt rett, jeg blander K65 med K70 og K70 har bakbelyste taster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...