Gå til innhold

Lagring av gamle DV opptak - trenger råd og tips


Anbefalte innlegg

Jeg har ca 25 gamle DV kassetter liggende som jeg ønsker å få overført til digitalt format slik at jeg kan redigere opptakene og ha dem lagret "trygt". DV tapene slites jo ned over tid.

 

Jeg lurer på følgende:

Bør jeg lagre tapene direkte til en ekstern HD og siden hente de derfra?

 

Hvilket format bør jeg lagre filmene i - AVI eller Mpeg2 (hvilken bitate evt)?

 

Vi har i dag en MacBook Pro fra 2011. Jeg har spilt over noen taper på Macen men de tar veldig mye plass så jeg må tenke annerledes. Jeg ser for meg å kjøpe en PC snart som er kraftig nok til videoredigering.

 

Kan noen gi meg tips om hva jeg bør gjøre for å få lagret DV trygt og ikke utsette meg for gudenes vrede om noe skulle gå tapt. Kona har nemlig varslet om at jeg vil bli sendt et varmt sted (nei - ikke syden)

om noen av de tidlige opptakene av barna skulle gå tapt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Fortsette litt på min egen tråd.

 

Jeg hadde en vannskade hvor to eksterne HDer gikk fløyten. Nå må jeg legge inn alle data på nytt fra råtapene. I den forbindelse har jeg noen spørsmål

 

1. Hvis jeg kjøper en NAS disk (f.eks denne http://www.dinside.no/925293/zyxel-nsa325-v2-nas ) kan data som jeg legger på den hentes både fra en MAC og fra en PC eller vil jeg måtte velge her.

 

2. Jeg vil helst kjøpe en bærbar PC, men firewire (som jeg trenger for å overføre DV) er jo "ekstrautstyr". Noen som kan anbefale en PC (ca 15 tommer) hvor man har eller kan velge firewire innenfor en ramme på 10 000 kroner.

 

3. Ellers noen gode råd til en som er nybegynner på dette med videoredigering, men som har ca 60 timer råtape som må ordnes med.

 

Sette veldig pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Hei,

til ditt første spørsmål vil jeg si at å kunne lese fra både Mac og PC tar jeg som en selvfølge. Men selger må kunne svare sikkert på dette.

Det er ikke lett å finne bærbare med FW, men kanskje finner du Cardbus-kort med FW (om PC'n har port for dette).

Har du tilgang til en eldre PC med USB og Win XP f. eks., er mulighetene for en fungerende FW tilstede. Det stilles ikke så store krav til rask PC for å overføre DV-bånd. Jeg gjør det som regel med en slik.

Lenke til kommentar

Fortsette litt på min egen tråd.

 

2. Jeg vil helst kjøpe en bærbar PC, men firewire (som jeg trenger for å overføre DV) er jo "ekstrautstyr". Noen som kan anbefale en PC (ca 15 tommer) hvor man har eller kan velge firewire innenfor en ramme på 10 000 kroner.

Kjøp den Laptop'n du synes er bra uten å tenke på firewire.

Laptop med mest mulig RAM og og en HDD som minst spinner 7200 rpm, er det viktigste.

SSD som systemdisk er jo en fordel, men Hybrid HDD duger.

 

Så kjøper du deg en Pinnacle Studio Moviebox for å overføre video fra kamera til Laptop, som har Firewire inn, og USB ut til Laptop.

 

 

3. Ellers noen gode råd til en som er nybegynner på dette med videoredigering, men som har ca 60 timer råtape som må ordnes med.

 

Sette veldig pris på tilbakemeldinger.

Kanskje du finner en bra kombinasjons deal på Pinnacle sitt redigerings program sammen med Movie Box.

 

Ellers er Sony Vegas, Adobe Premiere Elements og Premiere Pro populære.

 

Kjøper du deg Mac Laptop så har du også tilgang på iMovies og Final Cut Pro-X.

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter i samme situasjon som TS.

Dog ca bare 15 kasetter.

Jeg skal ikke redigere disse, men digitalisere dem i best mulig format, filstørrelse betyr ingenting, men flere TB blir kanskje noe drøyd.

 

Er det fremdeles DV-AVI som er greia?

Jeg har PC (Windows 8), men Firewire og kamera som kan kobles til.

Premiere bruker jeg når jeg redigerer, så kan sikkert bruke det til import også.

Noen som har en guide på hvordan? annbefalte settings osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...