Gå til innhold

[Løst] Redigere video filmet i forskjellige fps


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette gjelder redigering av ferievideo\hjemmevideo til privat bruk.

Har 4 stk kamera som filmer i 3 forskjellige framerates.

 

D7000 24p

Canon Legria HFS10 50i 25p

Dmc-LX5 50i 25p

Nikon AW110 30p

 

Spørsmålet er følgende: Filmer mest med Canon Legria HFS10, men har i dag vært å kjøpt Nikon AW110 for å ha i lommen og strandbruk. Var klar over at AW110 filmet i 30p, og trodde egentlig det var helt uproblematisk å redigere den i 30p og exportere den i 25p og deretter redigere HFS10 25p filmen sammen med den exporterte AW110 25p filmen.

Har trålet nettet en stund nå, og har egentlig bare blitt mer forvirret.

 

Burde jeg returnere AW110 og kjøpe et 25p kamera eller kan det jeg tenker gjøres for hjemmebruk?

 

Hvis jeg også blander inn D7000 24p video, så er forvirringen komplett :)

 

Takknemlig for alle tanker og meninger fra mer erfarne videografer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, har lest side opp og side ned, og kommet frem til følgende:

 

Å blande 30p med 25p vil gi problemer med "flyten" i filmen, hakkete film, lydproblemer + +

Kan løses med software i redigerings prosessen, men jeg ønsker ikke bruke tid på det.

 

Så lenge alt jeg filmer skal vises her hjemme, så har jeg ikke behov for 30p.

 

For å gjøre det enklere for meg selv, så returnerer jeg AW110 og henter meg et nytt som filmer i 50i og 25p.

 

Snodig at det selges kamera i Norge som ikke kan filme i PAL standard.

Endret av nutts
Lenke til kommentar

Å blande 30p med 25p vil gi problemer med "flyten" i filmen, hakkete film, lydproblemer + +

Kan løses med software i redigerings prosessen, men jeg ønsker ikke bruke tid på det.

 

Har du kameraet i PAL-modus? Er klar over at det valget gjelder output til TV, men mange kameraer bruker 60/30 for NTSC og 50/25 for PAL.

Lenke til kommentar

Har du kameraet i PAL-modus? Er klar over at det valget gjelder output til TV, men mange kameraer bruker 60/30 for NTSC og 50/25 for PAL.

Kamera var instillt for bruk i Norge. Var i grunnen ikke fornøyd med bildekvaliteten heller.

Kamera ble byttet i går til et Panasonic DMC-FT5 som filmer i 50p, 50i og 25p i full HD, så da kan blir alt litt enklere når video skal redigeres og klippes sammen.

Takker for alle svar, forumet her inne er altid til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...