Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oslo-Bergen beste vei


Enrich77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hardangervidda har vel alltid vært betraktet som korteste vei, men ikke det sikreste valget vinterstid. Da er ofte E134 Haukeli sør for Hardangervidda å foretrekke.

 

Alle ruter nord for Hardangervidda (Hol-Aurland, Hemsedalsfjellet, Filefjell) leder deg via Gudvangatunnelen der det var brann for noen uker siden. Den er åpen, men:

Ev 16
Gudvangatunnelen, på strekningen Vinje - Håbakken

Sogn og Fjordane - Redusert framkommelighet

Redusert framkommelighet på grunn av opprydningsarbeid. Forsinkelser opp til 2 timer. Gjelder fra 30.08.2013 klokken 10:00.

Vent på ledebil.

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger viser også at det er vegarbeid flere steder lnags de fleste rutene, så det er ikke sikkert at det blir utslagsgivende.

Lenke til kommentar

I så fall er vegmeldingen feil. Eller, den tyder på at de har begynt å ta med også personbiler i kolonnen fra og med kl 10:00 i dag.

 

Uansett, jeg hadde hatt mer lyst til å prøve den splitter nye Hardangerbrua framfor Gudvanga-tunnelen inntil det er 100% sikkert at den er åpen for både store og små biler uten timers ventetid.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt over Hardangerbrua 4 ganger. Åpner Gudvangatunnelen driter jeg i å gjøre der for ofte. Det er en studie i lysregulerte veier (trafikk i et felt), venting på ledebil som kjører i 60 (i 80-sone) av prinsipp selv om vi er to biler som skal kjøre etter, gule skilt med 50 og 30 på selv om det ikke er et menneske eller en anleggsmaskin og se og på Ullensvangsiden har de et parti på rundt en kilometer uten asfalt. Synes de kunne åpnet senere og gjort seg ferdig med partiene på utsiden av brua først. Veien virker klønete anlagt fordi man skal komme seg høyt nok opp fra havnivå og opp til brofeste. Det går litt sikk sakk oppover og nedover og så 270 graders sving i tunnel for å komme inn på brua. Og med fartsgrenser på 60 og 70. Når det er så mange partier som det er mellom Hradanger, Voss og Bergen som har det så merker man det veldig på gjennmsnittsfarten og tidsbruk. Brukte nesten 3 timer på Bergen-Maurset. Rundt 175 km. 175 km på Østlandssiden gikk langt raskere. Snitthastighet på Østlandet er vel rundt 75. På Vestlandssiden ca. 60. Glad jeg ikke skal kjøre der igjen på en stund.

Lenke til kommentar

Gudvangatunnelen åpnet for fri ferdsel i dag tidlig og da er det ingen tvil om at Rv 7 - Rv 52 - E16 er beste vei. Å kjøre Rv 7 hele veien er vel fortsatt kortere, men avgiften på Hardangerbrua er bare ikke verdt det. Eneste måtte være om det er skikkelig godvær på Hardangervidda, for da er det jo litt av opplevelse å kjøre over der på høsten.

Endret av Kjøleskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...