Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilwoofer i stua, strøm?


fompa

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Jeg har en dobbel 12er som jeg har (link) forsterker på.
Jeg har ikke en bil å ha dette i nå, så tenkte jeg skulle prøve å sette det opp i stua å prøve ut 5.2 istede for 5.1 som jeg har nå.

Så jeg lurer på med strøm til forsterkeren, har jo sett man kan bruke strømforsyning fra stasjonær pc, men hvor kraftig burde denne være?
Eller kan jeg kanskje sette opp ett bilbatteri med lader på?

 

230v-12v omformer er jo ganske dyrt, å jeg vil ikke bruke så mye penger på dette, siden det bare blir stående en liten stund..

 

 

http://www.lightningaudio.com/products/product_details.asp?cat_id=1&series_id=76&family_id=7&item_id=117872&locale=en_US&p_status=

 

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke en veldig grei løsning, du bør ha batteri med lader, noe man gjerne ikke vil ha innendørs pga avgasning.

 

Det finnes nok ladere som kan fungere som strømforsyning uten batteri, men disse er kostbare.

 

Nå ser ikke denne forsterkeren ut til å yte allverdens med effekt. Hvis jeg ser riktig er det 2 stk 10A sikringer i den. Forsterkeren er digital, ergo så yter den ca 200 watt maks ved 14,4 volt.

 

Så kan jo være at du klarer å holde litt liv i den med en strømforsyning fra en pc eller lignende.

Lenke til kommentar

Hvis du åpner manual så står det at den har 2 stk 30 A sikringinger, så forsterkeren klarer vell å levere rundt de 500 Watt som manualen sier.

Skal du kjøpe en strømforsyning som leverer rundt 50 A ved 14 Volt må du regne med tusenlappene flyger fort.

 

Kjøp et AGM batteri som som ikke avgir gass og en kvalitets lader som leverer ren spenning så du slipper 50 Hz brum i subbene

Kjøper du et batteri som passer i bilen du tydeligvis har planer om å skaffe det har du et godt batteri til bilstereo.

 

Et alternativ er http://www.dynabel.no/Shop/List/Plateforsterkere/1041/1

eller http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/subwoofer-forsterker-c75234

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Strømforsyning til PC skal fungere fint til forsterkeren. Bare regn med at du ikke får 500W ut av forsterkeren da spenningen er lavere enn den er spesifisert med. En strømforsyning på 400W skal duge.

 

Ellers så kan du, som Maxopp sier, skaffe et bilbatteri med en lader, så har du et godt batteri til å hive inn i bilen når du får deg en bil.

Lenke til kommentar

AVR 170 har kun signalutgang til sub så du trenger en egen forsterker mellom.

 

En Mean Well 15V 40A/600W SMPS-strømforsyning koster ganske nøyaktig en tusenlapp og kan justeres mellom 13.5V og 16.5V. Kan sikkert selges igjen for halv pris når du er ferdig med den - det dukker opp spørsmål om bilforsterkere til innebruk hele tiden, så det burde være interesse. Da har den i tilfelle kun kostet deg 500,- :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...