Gå til innhold

Objektiv for bryllupsfotografering


Anbefalte innlegg

Kom forresten på at Tamron har en eldre 28-75 f2.8 som er veldig rimlig både ny og brukt. http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Tamron/Tamron-AF-SP-28-75MM-F-28-XR-Di-CANON-Viktig--Nordisk-Utgave--Nordisk-Garanti-103671-p0000010885.aspx

 

Sett en bruker som jeg bare husker flickrnavnet på som bruker denne, og den virker skarp nok den. Men den har ikke bildestabilisering og er visst noe svakere på alle punkter inkl. byggekvalitet. Etter hva jeg har hørt/lest, aldri brukt et eksemplar selv dessverre.

 

Her er linken til overnevnte flickrbruker, emmkayfive, sitt set/album med bilder tatt med denne 28-75en.

http://www.flickr.com/photos/emmkayfive/sets/72157628292936503/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av reflektor kan du kjøpe noe i hendig størrelse på ebay til et par dollar bare. 80cm reflektorene tar ikke så stor plass når de er brettet sammen, så jeg liker de. Koster under 100-lappen på ebay. Om du tenker å ha blits av kamera, kan det hende du burde se på trådløse transmitter/reciever/transciever ala Cactus, Phottix eller andre billigmerker. Mener å ha hørt gode erfaringer med radio-senderne til Cactus. :)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har ett tamron 24-70 vc F2.8 objektiv på min 5d miii og det fungerer utmerket. Veldig fornøyd med dette objektivet, og så er det nesten halve prisen sammenliknet med canon sitt tilsvarende objektiv. VC fungerer også veldig bra, og om du har tenkt å filme med kameraet funker også det veldig bra. Objektivet slik jeg føler det er gjevnt over veldig skarpt på alle blendertrinn, lite problemer med vignettering osv. Absolutt verdt pengene du legger i det.

F2.8 gir også gode muligheter i kirken om det er litt "dårlig" belysning.

 

Jeg kjøpte en 5 i 1 reflektor gjennom amazon.co.uk for ca 200kr inkl frakt, 110cm diameter. Reflektoren funker bra, og du har mange muligheter.

 

Av blitzutløsere kan jeg trygt anbefale yongnuo sin YN-622C. Selv kjøpte jeg og fikk faktisk i dag 3 stykker som jeg har lekt meg litt med. De er relativt rimelige på amazon, kan sikkert finne billigere på ebay. De fungerer utmerket til mitt bruk, enkel å sette opp, har en god og stabil rekkevidde. Har heller ikke lest noe særlig negativt om de på nettet noe sted.

 

Lenke til kommentar

Kom på at jeg også har eid og prøvd ett sigma objektiv; Sigma 17-70 F2.8-4 DC OS HSM.

Her får du jo en fin vidvinkel i tillegg til de "normale" brennviddene, ikke var dette objektivet så dyrt heller.

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-OS-HSM-Vidvinkelzoom-m-bildestabilisastor-121904-p0000126976.aspx

Ulempen er at det ikke "passer" på trådstarters kamera.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Endte opp med å bruke altfor mye penger og handlet meg Canon EF 24-105 f/4L IS USM. Da regner jeg med at jeg er klar for bryllupsfotografering om en månde :) Takk for hjelpa alle sammen!

Gratulerer med nytt objektiv, måtte det bli mange blinkskudd:-)

 

Jeg er i samme situasjon selv der jeg skal bestemme meg for normal zoom. Jeg tenker også at det kan være mulig å skulle fotografere litt i kirken. Bryllup/barnedåp etc...

Ettersom jeg har nikon så er det 24-120 vr som er aktuell.

Hva mener folket om nettopp Canon eller nikon sin variant med bildestabilisering og fast f.4 til fotografering i slike situasjoner?

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Hva mener folket om nettopp Canon eller nikon sin variant med bildestabilisering og fast f.4 til fotografering i slike situasjoner?

Jeg er stor tilhenger av slike zoomer med f/4 og lengre brennviddeomfang da de er mye mer anvendelige for den type fotografering jeg holder på med.

 

Og sper da på med et par f/1.4-1.8 fast-objektiver.

Lenke til kommentar

Enig med deg med tanke på brennviddeomfang, blir mer flexibelt:-)

 

Nå har jeg ingen erfaring med å ta bilder i slike begivenheter i kirka, men der er det jo ikke mye action, så om en senker lukkertiden for at iso ikke skulle bli for høy, burde kanskje F4 holde i kirka?

Noen tanker om det?

 

Senker?

Lenke til kommentar
Nå har jeg ingen erfaring med å ta bilder i slike begivenheter i kirka, men der er det jo ikke mye action, så om en senker lukkertiden for at iso ikke skulle bli for høy, burde kanskje F4 holde i kirka?

Noen tanker om det?

Det avhenger nok av kirken. Jeg var i et bryllup i Arnadal kirke (Vestfold) i august, og det var en lys kirke - jeg trengte aldri å gå opp til mer enn ISO 1600. Da med en blender mellom f/4 og f/5.6

 

Med FF kamera, så vil ISO 6400 gi mindre støy enn det jeg får med det µ-4/3 huset jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...