Gå til innhold

Kommentar: ? Først var det kommunisme, nå er det terrorister og pedofile


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overvåkning er kommet for å bli. Snart vil et uavhengig datasystem filtrere alle data om hvor du er, hva du tenker, føler, tror osv. Visa chip implantat er allerede kommet, og google brillene kommer.

 

Folkens, det eneste man kan ønske seg er at personvernsopplysninger ikke blir behandlet av mennesker uten god nok grunn. Slik det er i dag, så tror jeg personvernsbrudd desverre vil bli en realitet, ihvertfall så lenge menneskets lange fingre er inni bilde.

Lenke til kommentar

Nå har vel Venstre gått ut og i praksis gjort samme tabbe som ved sist valg og si at de ikke ønsker å samarbeide med Frp om noe, og da forsvant egentlig Venstre som alternativ for min del. Dette må bli en samarbeidsregjering og da nytter det ikke å nekte å samarbeide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det vet man ikke. Jeg har påpekt det flere ganger det siste året nå, men de har fortsatt ikke noe program annet enn innenfor et veldig snevert område:

 

Det jeg er redd for er at en stemme til Piratpartiet vil gå i mot hva man mener i andre saker. Det svenske piratpartiet var lenge et "hore-parti", som byttet stemmer i ikke-it-saker mot å få stemmer på det de mente i kjerneprogrammet. Hva vil skje her om Piratpartiet skulle få noen inn på Stortinget?

 

Partiet eksisterer på grunn av overvåkning og anonymisering. Da vet du at de aldri vil støtte et alternativ der de ikke får gjennomslag i kjernesakene sine.

 

Alle i denne tråden kan si seg enige i artikkelen, men jeg er sikker på at (minst) halvparten av dere kommer til å stemme høyre eller frp fordi de er store partier og i opposisjon til ap (som alle er lei av).

 

Venstre har min stemme i år!

 

Jeg skal definitivt stemme Venstre :) Jeg håper det blir en regjering bestående av Venstre, KrF, Høyre og FrP.

Endret av vebbiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel at Venstre taler med flere tunger.

 

Med Odd Einar Dørum som Justisminister , så ble nye antiterrorlover vedtatt i 2001.

Terrorpakke 1 ble vedtatt i 2002 og i 2005 ble romavlytting lov ( Terror pakke 2)

 

I 2005 ble også terskelen for PST til å bruke skjulte overvåkingsmetoder lavere. Før måtte de, som det vanlige politiet fortsatt har, ha skjellig grunn til mistanke for å drive skjult overvåking. Men da fikk PST lov til å bruke metodene for å forebygge, dersom «de har grunn til å undersøke» om noen planlegger for eksempel terrorhandlinger.

Det er verdt å merke seg at det var justisminister Odd Einar Dørum fra Venstre, som i dag profilerer seg som et anti-overvåkings-parti, som la frem disse lovendringene. En annen ting å merke seg er at Dørum i 2002 egentlig ville ha enda mer inngripende terrorlover, men etter en høringsrunde ble terrorlovforslagene dempet.»

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til opplysning: FrP vil heller aldri godta overvåkning. Og det er partiet jeg tror har mest handlingskraft. De må bare få mulighet til å prøve seg i regjering.

Beklager, men den opplysningen stemmer nok ikke helt ;) FrP stemte mot DLD ja, men det stopper egentlig der. For det første så har de vist at personvern er null verdt om det ikke er snakk om nordmenn. De har flere ganger foreslått massiv overvåkning og tvungen DNA-testing av innvandrere.

 

I tillegg stemte de for (i likhet med alle bortsett fra Venstre) den nye åndverskloven. Den tillater sensur av nettsider og gir private advokatfirmaer lov til å overvåke fildelere uten noen form for tillatelse eller lignedne. Grovt brudd på viktige rettsprinsipper og personvernet.

 

 

Nå har vel Venstre gått ut og i praksis gjort samme tabbe som ved sist valg og si at de ikke ønsker å samarbeide med Frp om noe, og da forsvant egentlig Venstre som alternativ for min del. Dette må bli en samarbeidsregjering og da nytter det ikke å nekte å samarbeide.

Det stemmer overhodet ikke. Venstre har sagt at de garanterer borgerlig regjering med borgerlig flertall. Så har de sagt at de er villige til å prate med Frp om regjering etter valget, men at de finner en regjering med Frp usannsynlig pga de store forskjellene. Det er en ærlig sak. Men å samarbeide på saker man er enige om (som er en del) vil Venstre selvsagt gjøre. Venstre ønsker helst en V+H+Krf regjering, men et parlamenterisk samarbeid med Frp i et slikt tilfelle vil være helt naturlig og noe også Høyre har sagt at de ønsker.

 

 

Problemet er vel at Venstre taler med flere tunger.

 

Med Odd Einar Dørum som Justisminister , så ble nye antiterrorlover vedtatt i 2001.

Terrorpakke 1 ble vedtatt i 2002 og i 2005 ble romavlytting lov ( Terror pakke 2)

 

I 2005 ble også terskelen for PST til å bruke skjulte overvåkingsmetoder lavere. Før måtte de, som det vanlige politiet fortsatt har, ha skjellig grunn til mistanke for å drive skjult overvåking. Men da fikk PST lov til å bruke metodene for å forebygge, dersom «de har grunn til å undersøke» om noen planlegger for eksempel terrorhandlinger.

Det er verdt å merke seg at det var justisminister Odd Einar Dørum fra Venstre, som i dag profilerer seg som et anti-overvåkings-parti, som la frem disse lovendringene. En annen ting å merke seg er at Dørum i 2002 egentlig ville ha enda mer inngripende terrorlover, men etter en høringsrunde ble terrorlovforslagene dempet.»

Nå er ikke Odd Einar med som kandidat til noe som helst lengre og Venstre har definitivt skjerpet inn politikken på dette området massivt siden da. I tillegg var det en sak som selv da var upopulær innad i partiet og noe Dørum har sagt i ettertid at han ikke likte å gjøre.

 

Partier endrer seg faktisk på et tiår og det har særlig Venstre gjort. Man har skiftet partileder og enormt mye nytt blod har strømmet inn i Venstre. Medlemsveksten har vært enorm og partiet har blitt langt mer prinsippiell og tydeligere på ideologiske saker.

 

Selv er jeg enormt opptatt av dette politikkområdet og jeg har enorm tilitt til Venstre her. Mange Venstrepolitikere har vært enormt engasjerte på temaet og både Daniel som skriver her og Sveinung Rotevatn som har skrevet her før ligger ann til å kunne komme inn på tinget. Vi trenger unge folk som skjønner dette og som er engasjerte i det inn på Stortinget. Derfor er stemmene Venstre får dette valget enormt viktig.

 

Og om man lurer på partilederens engasjement her så er det bare å se til DLD-debatten som var. Trine Skei Grande brukt mye tid på dette og siterte svært passende Star Wars fra talerstolen på Stortinget når hun sa "Så det er sånn demokratiet faller, til stående applaus."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overvåkning er kommet for å bli. Snart vil et uavhengig datasystem filtrere alle data om hvor du er, hva du tenker, føler, tror osv. Visa chip implantat er allerede kommet, og google brillene kommer.

 

Folkens, det eneste man kan ønske seg er at personvernsopplysninger ikke blir behandlet av mennesker uten god nok grunn. Slik det er i dag, så tror jeg personvernsbrudd desverre vil bli en realitet, ihvertfall så lenge menneskets lange fingre er inni bilde.

 

Ikkje viss mange nok folk seier nei.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og hvor er Frp når individets frihet til egen utfoldelse begrenses av mor Amerika? Jeg hører bare ruvende stillhet. Speachless

Nettopp, hva hadde Frp sagt om Iran gjorde slikt? Eller, hold pusten, Hizbollah! Dda hadde vi vært nødt til å høre på den ulidelige stemmen til Siv gnåle om fæle terrorister. Men når terrorist Obama oppfører seg slik, nei da er det greit...

Lenke til kommentar

Mye bra!

 

Men, Internett er ikke privatsfære uten at brukeren aktivt definerer det som sin privatsfære. Åpen kommunikasjon vil uansett om det er på gaten eller internett være utsatt for at andre kan høre eller se. Så det å skjule sin pinkode ved kjøp i kiosken, kryptere eposten sin, makulere brev, slette eposter fra Nigeria og oppdatere java er brukerens eget ansvar. Vi har ansvar for egen privatsfære enten den er digital eller analog.

 

MEN, DLD som pålegger en logging av elektronisk aktivitet eller spor er overvåkingssamfunnets ytterste patetiske forsøk på begrense demokratiet.

Skal man ikke tørre å besøke politiske websider i frykt for at ipadressen sin blir gjenstand for revisjon? Eller bli utsatt for overvåking fordi man uheldigvis ringte et nummer som er under overvåking? Eller passerte bomringen på feil tidspunkt?

Lenke til kommentar

Det går en rød tråd gjennom alle temaene som er gjenstand for overvåking, enten det er kommunisme eller terrorisme: trussel mot demokratiet. Spørsmålet er rett og slett om vi ønsker å bevare demokratiet eller om vi istedet aksepterer anarki eller andre former - som effektivt ville begrense borgeres frihet i ekstrem grad.

 

Diktaturer i øst, som har forsøkt "kommunisme" har en lang historie bak seg med å undertrykke folks frihet, enten det er talefrihet eller bevegelsesfrihet.

 

Primitive stater som påtvinger sitt folk Sharia-lover undertrykker ikke bare kvinners menneskerettigheter, men mangler en rettstat også. Vi må ikke la radikale terrorister som støtter en Sharia-stat i Norge få anledning til å kreve dette ved å skremme folk med bomber på Karl Johan.

 

Derfor må slike elementer overvåkes. Vi kan ikke miste vår frihet.

Lenke til kommentar

Det er godt gjort, dvs. typisk sleipt à la norsk politisk diskurs, å forfatte et såpass indignert innlegg om bl.a. Datalagringsdirektivet, og så behendig unnlate å nevne at Fremskrittspartiet stemte imot direktivet!

 

Frp er faktisk landets nest største parti i inneværende periode, mens Venstre er det minste stortingspartiet og fullstendig ubetydelig i enhver sammenheng.

 

Venstre nevnes, mens Frp overses. Sånn skal virkeligheten fordreies; jeg spår Daniel Heggelid Rugaas en lysende fremtid i norsk politikk.

 

Tre partier stemte imot DLD: Frp, Sv og, ja, også bittelille Venstre.

 

Skal folk få ryddige politiske oppsummeringer bør de nok lese noe annet enn Hardware.no.

Endret av Tx2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Primitive stater som påtvinger sitt folk Sharia-lover undertrykker ikke bare kvinners menneskerettigheter, men mangler en rettstat også. Vi må ikke la radikale terrorister som støtter en Sharia-stat i Norge få anledning til å kreve dette ved å skremme folk med bomber på Karl Johan.

 

Derfor må slike elementer overvåkes. Vi kan ikke miste vår frihet.

Jammen så overvåk disse gærningene da og ikke gud og hvermann! Hvorfor i svarte skal jeg overvåkes bare fordi det finnes noen få gærninger der ute?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Primitive stater som påtvinger sitt folk Sharia-lover undertrykker ikke bare kvinners menneskerettigheter, men mangler en rettstat også. Vi må ikke la radikale terrorister som støtter en Sharia-stat i Norge få anledning til å kreve dette ved å skremme folk med bomber på Karl Johan.

 

Derfor må slike elementer overvåkes. Vi kan ikke miste vår frihet.

Jammen så overvåk disse gærningene da og ikke gud og hvermann! Hvorfor i svarte skal jeg overvåkes bare fordi det finnes noen få gærninger der ute?
Hvem definerer hvem som er gærninger?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...