Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAS Server plugga rett i PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem å koble den direkte til PCen, du må bare sette statisk IP på begge porter. Men for full utnyttelse bør den kobles til et eksisterende nettverk.

 

Det er vel ikke så enkelt? - Skal det kobles direkte så må man jo for det første ha minst én autsensing port som kan snu trådene, og sette opp ruting for trafikken? (Nå tenker jeg ikke på å få IP-tilgang til admin på NASen her, men for å bruke den som NAS?) eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Det var i gamle dager man måtte passe på når man skulle bruke rett og kryssa kabel. Auto-MDIX har vært vanlig på nettverksutstyr en del år nå. Man trenger ikke sette opp noe routing for at PCen skal få tilgang til NASet. Skal NASet ha internettilgang og andre tilgang til NASet må porten på PCen konfigureres til deling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var i gamle dager man måtte passe på når man skulle bruke rett og kryssa kabel. Auto-MDIX har vært vanlig på nettverksutstyr en del år nå......

Eh, nei det er fortsatt mange enheter (blandt annet PC'er) som ikke har auto rett/kryss. Fortsatt er det nesten bare switcher/routere som har auto. Hastighet derimot er standard på så og si alt nytt utstyr.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke vil koble til ruter, er at jeg har ruteren stående i en annen etasje og er tilkobla trådløst dit. Så for å få nok fart tenker jeg å bare koble NAS'en direkte til PC'en. Men jeg stussa over at de på Komplett mente at jeg ikke kunne koble NAS'en direkte i PC'en med en tp-kabel.

Lenke til kommentar

Eh, nei det er fortsatt mange enheter (blandt annet PC'er) som ikke har auto rett/kryss. Fortsatt er det nesten bare switcher/routere som har auto. Hastighet derimot er standard på så og si alt nytt utstyr.

Auto-MDIX er en tilleggsfunksjon i 1000BASE-T (og 10GBASE-T) standarden, og stort sett alltid implementert. Selv TP-Link kortet til 149,- er oppgitt til å støtte Auto-MDIX. Dog, sitter man på noe gammelt 10/100Mbps utstyr så kan man nok møte på problemet ja, men det er vel ingen som kjøper det lenger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at alt gigabit-utstyr fysisk støtte det hvis det skal følge standarden, men at det fortsatt er mulig å deaktivere det i software, og noen ganger også kan være det som standard.

 

Uansett så vil det nok fungere i 99% av tilfellene på nyere utstyr. Om ikke så er det bare å bruke krysset kabel som nevnt.

 

Man trenger heller ikke nødvendigvis å sette statisk IP-adresse på verken PCen eller NASen. Hvis PCen din eller NASen ikke finner en DHCP-server, så vil de lage seg selv en link-local IP-adresse (169.254.x.x) slik at de kan kommunisere. Sannsynligvis får du med noe programvare som klarer å søke opp hva IP-adressen til NASen er.

 

Men det enkleste er kanskje å bare lage en nettverksbro mellom det kablede og det trådløse nettverkskortet, slik at NASen kommer på samme nettverk som resten av enhetene i huset, og får IP-adresse fra ruteren din. Da får du også tilgang til NASen fra alle enhetene, pluss at NASen får tilgang til internett.

 

Det du da gjør er at du går inn på Nettverks- og delingssenteret, og velger "Endre innstillinger for nettverkskort" i listen på venstre side. Merk av både Trådløs nettverkstilkobling og Lokal tilkobling samtidig (hold inne Ctrl og trykk på hver av de), og når det er gjort. høyreklikker du på en av dem og velger "Opprett bro mellom tilkoblinger".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Auto-MDIX er en tilleggsfunksjon i 1000BASE-T (og 10GBASE-T) standarden, og stort sett alltid implementert. Selv TP-Link kortet til 149,- er oppgitt til å støtte Auto-MDIX. Dog, sitter man på noe gammelt 10/100Mbps utstyr så kan man nok møte på problemet ja, men det er vel ingen som kjøper det lenger?

OK. Søkte opp første Intel kortet jeg fant: http://www.intel.com/content/www/us/en/ethernet-controllers/82580-gbe-controller-brief.html

 

Finn gjerne eksempel på en PC som har Auto-MDIX på innebygget eth kontroller da... Jeg har ihvertfall enda ikke hatt en Laptop som har auto-MDIX.... (kjører stort sett HP laptoper).

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at auto MDI-X støttes i gigabit ethernet er nok at ved gbit brukes alle kobberparene, i motsetning til 100Mbit og nedover.

 

I en krysset kabel er det bare jo 2 par som er byttet om, mens det brune og blå fortsatt er koblet straight i både krysset og rett kabel. Det vil si at nettverkskortet uansett må klare å snu disse to parene, og da ville det vært dumt å ikke bare implementere det samme for det grønne og oransje mens man først er i gang.

 

Det dokumentet du linker til med intel sitt kort henviser til gbit-ethernet standarden, som igjen spesifiserer dette med MDI-X selv om det ikke står nevnt direkte. Med andre ord spesifiserer man indirekte at MDI-X er støttet, ved å spesifisere gigabit ethernet

Lenke til kommentar

Nå vandrer vi off-topic, men whatever :)

 

En krysset kabel skal krysse alle fire parene, siden en side skal ha T568A, og den andre T568B. En kabel som kun krysser to par, er en ustandard kabel, selv om mange lager de slik.

 

Hmm det må jeg sjekke litt nærmere. Både T568A og B har det blå og brune paret på samme sted, men litt kjapp søking viser jo eksempler på slike kabler du snakker om. :)

 

Jeg har alltid hørt og lært at man kobler A på ene siden og B på andre siden, slik at det bare er det oransje og grønne paret som er byttet, men det ser ut som det kanskje er noe som heter "Krysset T568A" og "Krysset T568B", så det kan godt være du har rett :)

Kanskje ingen brydde seg den gangen vi hadde 100Mbit, og at de aldri ble populære senere fordi det vanligvis ikke skal være nødvendig med "krysset gbit-kabel"?

Lenke til kommentar

Hmm det må jeg sjekke litt nærmere. Både T568A og B har det blå og brune paret på samme sted, men litt kjapp søking viser jo eksempler på slike kabler du snakker om. :)

 

Jeg har alltid hørt og lært at man kobler A på ene siden og B på andre siden, slik at det bare er det oransje og grønne paret som er byttet, men det ser ut som det kanskje er noe som heter "Krysset T568A" og "Krysset T568B", så det kan godt være du har rett :)

Kanskje ingen brydde seg den gangen vi hadde 100Mbit, og at de aldri ble populære senere fordi det vanligvis ikke skal være nødvendig med "krysset gbit-kabel"?

 

Ehh, ops. Det var visst ikke A og B i hver sin ende. Jeg var litt kjapp i slutningen der. Men som du tydeligvis har sett, (og jeg nå lært) så er det en egen standard for kryssing, og alle 4 par skal krysses.

 

Teorien din om at man bare bytter to par, og hvorfor ingen bryr seg i dag, tror jeg stemmer veldig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...