Gå til innhold

Bærbar student-PC, rundt 12k


Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å kjøpe inn en ny laptop til studier. Tenker 14" eller 13.3". Vil bli brukt til surfing/office for skolearbeid, og vil gjerne at den kjører enkelte spill (HoN/Dota2 især) med skype og litt internett i bakgrunnen. Bør altså ha relativt kurrante specs. Lagringsplass er ikke så viktig, og SSD hadde jo vært gøy å prøve. 128gb er vel standard i denne prisklassen? Hadde jo vært stas med 256gb.

Touchscreen trenger jeg ikke. Ellers er jeg opptatt av en viss følelse av kvalitet; jeg kjøpte en Acer-laptop for en del år siden i ren plast som knirket litt etc. Laptopen skal helst være så portabel som mulig, og en grei batteritid er ikke å forakte.

Har sett litt på denne
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=777694#extra

Ellers kan man vel få Sony Vaio Pro med litt studentrabatt? (isåfall, hvordan gjøres dette?)

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bump!

 

Siden denne antakelig vil bli brukt som "hoved-PC" over enkelte tidsperioder vurderer jeg å gå for en lett 15" hvis det lar seg oppdrive. Aller helst ønsker jeg en liten laptop (13.3"), men hvis man ikke får tak i en "gaming-pc" i denne størrelsen til en fornuftig pris kan jeg kjøpe en 15" og.

 

Noen forslag? Prisklasse rundt 8k

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534014

 

Velger å linke til denne tråden, verdt å ta en titt ihvertfall ;) Lett og kompakt 15". Det kommer en 14" utgave også etterhvert med samme specs, dvs GT750M, haswell ultra CPU og fullHD oppløsning. Anandtech testet 14" i touch utgave her: http://www.anandtech.com/show/7238/acer-v7482pg9884-review-everything-you-need og den fikk silver award. Det er svært sjelden laptopper oppnår awards hos anandtech da det nesten alltid er noe som de scorer dårlig på. 14" er ikke til salgs her enda, kun USA og noen få endre land.

Lenke til kommentar

Den var jo veldig billig da? Og tror 15" fort blir for stort på små forelesningspulter.

 

Egentlig ønsker jeg bare noe som "matcher" den stasjonære jeg har i dag, hvis det lar seg gjøre. Bygde den jo for 8-9k for et par år siden.

 

i5 2500K, ikke overklokket

Asus HD 6870 DirectCU

Helt ok 8GB ram

Samsung 1TB disk

Lenke til kommentar

Et bærbart skjermkort tilsvarende HD6870 er ca Nvidia GTX 770M, så kraftige skjermkort får man ikke i så liten maskin som du ønsker. Da må man opp på 15" gamer maskiner.

 

Prosessormessig har du jo en quadcore og man må nok opp på en quadcore CPU for å matche den, f.eks i7-4702MQ/4700MQ/HQ, som igjen stort sett fårs i gamer maskiner/kraftige laptoper - ikke tynne/lette maskiner.

 

Så en del ytelse må du gi slipp på om du vil ha en liten og lett maskin, sånn er det bare :)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Synes det er skikkelig vanskelig å bestemme seg! Har sittet på prisguide/prisjakt i flere dager nå men kommer ikke fram til noe som helst.

 

Hvordan greier intel sine integrerte grafikkløsninger seg? Det som er standard er vel intel HD 4000, ellers 4400 på noen maskiner? Hvordan er disse opp mot GT620m/630m/650m, HD8670m osv?

 

Edit: Vurderer faktisk også Macbook Pro/Air... dumt eller ikke dumt?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

For et generelt sammenligningsgrunnlad, 3dmark 11 GPU ytelser (gjennomsnittsverdier fra notebookcheck):

 

HD4000: 520

HD4400: 726

HD4600: 1164

HD5000: 1016

GT620M: 924

GT630M: 1042

GT650M: 2106

GT750M: 2516

HD8570M: 1255

HD8670M: 1145

HD8870M: 2993

 

Sammenlignet med det stasjonære kortet ditt:

 

HD6870: Ca 4400, avhenger litt av klokkehastigheten på kortet.

 

Sjekk gjerne ytelsestester selv her: http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Laptop-Graphics-Cards.130.0.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...