Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fusking 1999 Toyota Avensis 2.0 bensin


psyfoon

Anbefalte innlegg

Eier en 1999 Avensis 2.0 bensin (3S-FE) og manuellgir som er rullet ca.250.000km. Sliter med at motoren fusker/nykker ved lett gasspådrag, f.eks. jeg kjører i konstant fart i lett gir, slipper opp gassen gradvis for å minske hastigheten, når gassen så vidt ligger på så begynner den å fuske/nykke. Samme når jeg ligger på motorbrems i f.eks. 5.gir i slak nedoverbakke og må gi på litt gass for å øke hastighet oppstår dette. Gir jeg mer gass så forsvinner det, motoren går rent og fint ved mye gasspådrag og ved belastning og på alle andre vis.

 

Jeg har byttet tennplugger, luftfilter, kjørt 2 typer innsprøytningsrens (Omega og STP Complete system cleaner) og prøvd med både 95 og 98 octan uten at noe av dette har påvirket problemet. Jeg vil heller si at problemet ser ut til å bli værre for hver dag som går.

Jeg var innom et lokalt bilverksted her hvor jeg bor som tok en kjapp titt, de leste ut feilkoder men ingenting ble registrert. Mekanikeren TRODDE det hadde med bensintilførsel og ikke tenningen å gjøre.

 

Jeg blir veldig takknemlig for hjelp fra noen som kanskje har opplevd det samme eller har tips til hva det kan være :-)

Så på forhånd tusen takk for all hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha gått til et merkeverksted. Dette er garantert en feil de har sett før. Så de vil kunne fortelle deg kjapt hva som trolig er årsaken, og hva som må gjøres. Et lokalt verksted har naturlig nok ikke denne kunnskapen.

Jeg hadde tilsvarende feil på en helt annen (og eldre) Toyota. Forsto ikke en sjait av hva som var gale. Lokalt verksted brukte et par timer på feilsøk, uten at de ble klokere. Alt så ut til å virke som det skulle. Dro innom et Toyotaverksted og verksmesteren jeg snakket med gadd ikke engang gå ut å se på bilen, heller ikke ta betalt, for å fortelle meg at om jeg klippet 1 ledning som gikk til en kabelplugg i forgasseren, så koblet jeg vekk bensinkutt-systemet, som var synderen. Jeg dro hjem, lett skeptisk, klippet og isolerte kabelen, og problemet var borte.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du har en insprøytningsdyse som kødder og det står sikkert Bosch på den :p Sitter 1 dyse pr sylinder akkurat som en tennplugg og en av disse har det ikke bra.

 

Man pleier å legge en skrutrekker(gjerne lang) rett på dysa og skaftet mot øret. Tikk, tikk, tikk, tikk. Prøv dette mens bilen står på tomgang. Alle 4 tikk, tikk tikker likt. Når denne fusken inntrer skal du sjekke at 1 av dem ikke er som de andre. Som oftest slutter den å tikke og det oppleves som tenningsfusk. Da vet du hvilken dyse du må bytte.

 

Problemstillingen er ofte at man ikke kan ha hodet nedi motorrommet når denne fusken kommer. Du kan eller ikke ha en person i motorrommet for å høre på dyser. Hvilken dyse som kødder er da det store spm.

 

Dra på brekket og se om du klarer å slure(provosere) frem feilen og få noen til å høre på dysene. Går ikke dette kan du bare kjøre til ting blir værre.

 

Første gang jeg fant den feilen her kjørte jeg rundt i dagesvis med en skrutrekker i bilen og løp ut/inn som en idiot langs veien. Rakk aldri frem til dysene mens fusken var der før det ble ille nok :p Det var et skudd i mørket, men jeg traff. Nå jobber jeg forøvrig på Toyota.

 

Dette er helt vanlig på en gammel 3s motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...