Gå til innhold

Hva om Satan er den gode og Gud er den onde?


  

56 stemmer

  1. 1. Tror du at Satan er den gode og Gud er den onde?

    • JA.
      33
    • NEI.
      17
    • Vet ikke.
      6


Anbefalte innlegg

 

Det er jo bare tull å spekulere i dette i det hele tatt. Der er nok av ting å spekulere i enn om Donald Duck er Onkel Skrue og omvendt når ingen av delene kan bekreftes i utgangspunktet.

 

Spekuler heller i om universet er designet i det hele tatt, deretter fokusere på mindre interessante detaljer.

 

Man begynner ikke å grave møkk med ei teskje.

 

Onkel skrue er Onkel skrue, fordi det er navnet hans i Norge.

 

Vi kan helt fint analysere skjønnlitteratur og gjøre vurderinger ut fra kildematerialet, enten det er fiksjon eller fakta.

 

Satan ga menneskene evnen til kritisk tenkning og ga dem kunnskap om godt og ondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tross av de enorme usannsynlighetene, så er det mulig å vite (personlig) om noe mektigere enn oss eksisterer, alt du behøver er et eller flere indisium på umenneskelig intelligens. For personlig bruk er indisium godt nok.

 

Klarer du å oppdage en unormal intelligens som presterer

 

Menneskelig_Ingelligens+X så har du et indisium som du kan nøye deg med personlig. Og så gjelder det å utelukke så mange naturlige faktorer som overhodet mulig, slik at du kan være sikker på at det faktisk er intelligens det er snakk om.

 

Jeg bygger min tro på indisium og sannsynlighet. Min sannsynlighetsberegning (basert på den informasjonen jeg har samlet) så er sannsynligheten for at jeg tar feil:

1 av 148024428491834392576

 

Denne kalkuleringen har jeg finpusset på i 2 år. Du har større sjanse å besøke Andromeda galaksen i en seilbåt, enn at jeg tar feil i at Gud eksisterer.

 

Men nå er dette (min personlige kalkulering) og den gjelder bare for meg selvsagt. Men på tross av den enorme sannsynligheten for at høyere intelligens fins, så kan man aldri si noe helt sikkert. :)

Og hvor har du disse tallene fra?

 

Sånn jeg ser det er sannsynligheten at jeg har rett chart?cht=tx&chl=1- {1\over\infty}

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva i bibelen er det som gir dette inntrykket?

 

Vel, alle talene til Gud som beretter om Satan, skrevet ned av kjente og ukjente skribenter på den tiden. Da måtte jo Satan ha skrevet ondt om seg selv. Enten skjøt han seg selv i foten eller så er alt du har hørt om Satan falskt, og da er spørsmålet om Gud er satan bortkastet, for ingen av de er onde da.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Vel, nå kan jeg ikke lese av bibelen at Gud er Satan, eller at Satan er Gud og det er heller ikke problemstillingen i tråden.

 

Jeg synes at det går klart fram av bibelen at jordens skaper er Gud -- og at Satan er en annen person.

Videre går det fram av bibelen at Gud skapte helvete, Gud dømmer dem som ikke tilber ham, Gud utrydder menneskene -- og Gud straffer dem fordi Satan ga dem kunnskapen om Godt og Ondt; evne til kritisk tenkning.

Lenke til kommentar

Dersom Gud har uendelig kunnskap (eller total kunnskap) og mennesket har +1 i kunnskap. Så vil menneskene måtte gjøre opprør mot Gud i all evighet, helt til de kommer til infinity i kunnskap, slik som Guds kunnskap. Så det er lett å skjønne hvorfor Gud "kunne" være imot dette med kunnskap om godt og vondt. Det er prosessen fra liten kunnskap til infinite kunnskap som gjør oss til opprørere, for om vi ikke har total kunnskap, så vil vi av nødvendighet måtte være uenige med Gud til evig tid, og samtidig ta feil til evig tid.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Gud har ikke uendelig kunnskap.

Gud kan tro at han har uendelig kunnskap, men det går ikke fram av bibelen at vedkommende faktisk har det.

 

-Profetier som ikke oppfylles, selv om menneskene ikke har fri vilje og verden er determinert av gud (se egen tråd om fri vilje).

-Utryddelsen av menneskeheten

-Manglende kunnskaper om verden og/eller manglende evne til å formidle kunnskap om verden

Lenke til kommentar

Da antar du at infinity eksisterer :) + at du antar noe som ikke kan påvises.

 

Men dersom du forsøker å kalkulere menneskelig_intelligens+X så behøver du ikke infinity.

 

 

Hensikten var å vise et tall som konvergerer med 1.

 

edit: eller konvergerer er feil, fordi det jeg skrev var nøyaktig lik 1.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Ja det er for så vidt greit. 1/infinity blir jo tilnærmet 0 (eller jeg ville sagt at man aldri får svar på det, dersom du får et svar så har du eksistert til evig tid, premisset for svaret er at du aldri får svaret) og sannsynligheten for at svaret blir 0 er i samsvar med begrepet.

 

Men tar du menneskelig intelligens og kapasitet, så kan du beregne sannsynlighet med utgangspunkt i det umulige for menneskelig intelligens, eller jeg vil bruke tilnærmet umulig med vår type intelligens. Da kan en fort finne et indisium på at en høyere intelligens eksisterer, men det krever at du eliminerer flest mulig naturlige årsaker innenfor en gitt sammenheng.

 

Sannsynlighetsberegning fungerer som regel som en tankevekker, eksempel:

 

Dersom du sier "Jeg kommer til å vinne lotto i morgen" og dagen etter så vinner du første premien i lotto. Så vil du ty til sannsynlighets beregning for å "overvære" hvor usannsynlig det faktisk var at du fikk rett, bare som en tankevekker, mental stimuli.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Spekuler heller i om universet er designet i det hele tatt, deretter fokusere på mindre interessante detaljer.

 

Man begynner ikke å grave møkk med ei teskje.

 

Og hva er det som tyder på at universet er designet?

 

At 0,000 000 000 000 000 000 000 001% av universet ikke dreper oss momentant, men tillater liv å oppstå og streve for sin overlevelse?

 

At det etter en milliard år med evolusjon har oppstått intelligent narsissistisk liv som truer med å utrydde seg selv og mesteparten av livet på jorden fordi de er uenige om bokstaver på papirer, og som i sin nåværende tilstand aldri vil være i stand til å overleve jorden -- som for øvrig ikke kan vare evig på grunn av at alle stjerner har begrenset levetid?

 

For øvrig kommer andromeda til å "krasje" med melkeveien i ganske fjern framtid, så teknisk sett reiser vi mot den allerede.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Red Frostraven: Det er din jobb å spekulere i det, jeg foreslår bare at du går ett nivå tilbake, og fokuserer på grunnlaget fremfor spekulative/hypotetiske detaljer :)

 

Kræsjet ville ikke vært merkbart dersom du levde når det skjedde. I det store bildet så vil kollisjonen se fatal ut, men sett fra jorden så vil det se ut som om ingenting har skjedd. Det er så stor avstand mellom stjernene som smelter sammen, det eneste er at galaksen vil avgi mer lys, men nå er vi skjult bak masse lag av skyer og gass, mye går tapt underveis.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Satan tar imot alle han får som "gud" sender til ham. Gud sender alle mennesker som ikke følger ham ned til "satan", gud eksluderer da de som ikke følger gud som slaver. Allerede høres gud ut som litt av en dårlig allvitende vesen i motsetning til satan som heller virker god i denne setting. Det eneste som gjør at Satan virker dårlig og gud god er på grunn av alle disse folkene som forteller om det som står i bibelen som delvis gud har tatt del i. Ifølge dem er helvete dårlig, farlig og skummelt og smertfullt. Og gud er da vår far som elsker oss av hele sitt hjertet, men som eksluderer oss om vi ikke følger han. Høres ikke ut som en god farsfigur for meg..

Mest sannsynlig finnes ikke gud eller satan, men det er en annen sak igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...