Gå til innhold

Litt tips til nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om det har noe for seg å trene styrke (benkpress / knebøy / markløft) osv når jeg hovedsakelig nå prøver å gå ned litt i fettprosent?

 

Jeg veier 73 kg og er 176 cm høy, så jeg er ikke feit, men jeg har litt fett akkurat på magen og kanskje litt på lårene som jeg gjerne skulle blitt kvitt.

 

Tidligere nå har jeg bare sprunget på tredemølle / bare drevet med utholdenhetstrening for å gå ned i vekt, men jeg kjenner jeg blir litt lei av å gjøre det samme hele tiden også.

 

Jeg er også tverr-plattfot, så jeg får av og til litt vondt i leggene hvis jeg presser meg mye under intervall-trening for eksempel.

 

Hovedmålet mitt nå er å kvitte meg med det fettet jeg har rundt magen / lårene, så det jeg egentlig lurer på er om det har noe for seg å drive med annen trening enn utholdenhetstrening, eller om jeg bare skal fortsette å trene intervaller / fjellturer osv?

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondisjonstrening er den beste treningen når det kommer til det og generelt holde seg i form og brenne noen kalorier men jeg syntes godt variert tung styrketrening er mye bedre for og forbrenne fett mer effektivt en hva kondisjonstrening gjør. De fleste PT`ene jeg har pratet med anbefalete meg styrketrening for og forbrenne fett og kondisjonstrening som avsluttning/start på trening.

Lenke til kommentar

Kondisjonstrening er den beste treningen når det kommer til det og generelt holde seg i form og brenne noen kalorier men jeg syntes godt variert tung styrketrening er mye bedre for og forbrenne fett mer effektivt en hva kondisjonstrening gjør. De fleste PT`ene jeg har pratet med anbefalete meg styrketrening for og forbrenne fett og kondisjonstrening som avsluttning/start på trening.

Takk for svar!

 

Så hvis jeg nå begynner med det gamle treningsprogrammet mitt (RYP), og f.eks varmer opp med jogging og avslutter med litt kondisjonstrening, vil jeg da bli kvitt det fettet / gå ned i fettprosent?

 

Jeg spiser selvfølgelig sunt også.

 

Men jeg er litt usikker på om jeg bør spise mye eller lite når jeg trener med et styrkeprogram samtidig som jeg vil bli kvitt fett rundt magen f.eks.

 

Føler at det virker så komplisert å trene styrke og samtidig bli kvitt fett, men kanskje jeg bare gjør det til mer komplisert enn det faktisk er.

 

Hva tenker du da?

Lenke til kommentar

Dette er ikke en oppfordring til å spise usunt, men det er antall kalorier som gjelder, ikke hvor sunt det er.

 

 

Skal du bygge muskler må du ligge på et kalorioverskudd, mens et underskudd vil få deg ned i vekt. Kombinerer du et underskudd med styrketrening og et overskudd av proteiner vil du kunne kvitte deg med fett uten å miste for mye muskelmasse.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en oppfordring til å spise usunt, men det er antall kalorier som gjelder, ikke hvor sunt det er.

 

 

Skal du bygge muskler må du ligge på et kalorioverskudd, mens et underskudd vil få deg ned i vekt. Kombinerer du et underskudd med styrketrening og et overskudd av proteiner vil du kunne kvitte deg med fett uten å miste for mye muskelmasse.

Hmmm..

 

Da skal jeg begynne med RYP treningsprogram igjen, og så skal jeg holde meg i underskudd til jeg blir kvitt det fettet jeg vil ha vekk.

 

Du sier at jeg må ligge i proteinoverskudd.

 

Er dette noe jeg skal gjøre naturlig ved å spise proteinrik mat, eller bør jeg skaffe et proteintilskudd (proteinpulver) for å være sikker på at jeg får i meg nok?

 

Vil det hjelpe om jeg fortsetter med fjellturer / jogging selv når jeg driver å trener styrke, eller blir det nok å bare trene RYP?

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Så hvis jeg nå begynner med det gamle treningsprogrammet mitt (RYP), og f.eks varmer opp med jogging og avslutter med litt kondisjonstrening, vil jeg da bli kvitt det fettet / gå ned i fettprosent?

 

Jeg spiser selvfølgelig sunt også.

 

Men jeg er litt usikker på om jeg bør spise mye eller lite når jeg trener med et styrkeprogram samtidig som jeg vil bli kvitt fett rundt magen f.eks.

 

Føler at det virker så komplisert å trene styrke og samtidig bli kvitt fett, men kanskje jeg bare gjør det til mer komplisert enn det faktisk er.

 

Hva tenker du da?

 

All form av trening vil resultere i lavere fettprosent men som sagt så vet jeg ikke helt åssen du skal trene for og miste fett på visse plasser som mage,lår osv. Men igjen så vil trening generelt brenne vekk fett fra hele kroppen inkl mage,lår. Men som noen sier over økt muskelmasse vil gi deg høyere forbrenning og det er ofte individuelt hvor fett legger seg, Noen får veldig stor mage, og på noen legger det seg jevt over hele kroppen. Men tung styrketrening med avsluttende kondisjon forbrenner bra for da har du brukt opp de "lagrene" med energi etter styrketrening og da er kondisjon nesten ren forbrenning ( om du har trent godt nok styrke )

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Økt muskelmasse gir økt forbrenning.

Det er fullstendig minimalt. Musklene står for veldig liten del av basalforbrenningen, så en forandring i muskelmassen er ikke rare forskjellen. SPESIELT hvis man skal trene på underskudd og egentlig ikke få noen masseøkning å snakke om.

 

Hvis jeg ikke husker feil er det snakk om 15-20 kcal forbrent om dagen per kg muskelmasse.

Lenke til kommentar

Det fines flere artikler som konkluderer med at den beste måten å brenne fett er en kombinasjon av styrketrening og intervalltrening, ikke cardio! Den store forskjellen mellom disse treningsformene er at den økte forbrenningen fra cardiotrening stopper når treningsøkten er over, mens "sjokket" fra styrke- og høyintensitets intervalltrening (HIIT) gir en økt forbrenning i lang tid for at kroppen skal restituere seg. Høyintensitetstrening forbedrer også kroppens evne til å bruke energi raskt. På en annen side kan en cardioøkt vare mye lenger fordi det ikke er like tungt for kroppen, mens en hard HIIT-økt kan ta livet av deg etter 20 minutter.

 

En kombinasjon av de tre er nok det mest effektive, men husk at det alt i alt handler mest om hva du putter i munnen.

 

http://www.nerdfitness.com/blog/2010/02/01/what-burns-more-calories-cardio-intervals-or-weight-training/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...