Gå til innhold

Hardware.no , nok en nikkedukke til MS


Anbefalte innlegg

Jeg leser idag at på hardware.no velger å fjerne en kopi av en site de har lagt ut på oppfordring av Microsoft. http://www.hardware.no/nyheter/feb02/ms_pa...di_fjernet.html

Sitat.“ Vi ønsket selvsagt ikke å skape problemer for Microsoft og således har vi tatt vekk den omtalte kopien". Sitat slutt.

 

At hardware.no lar seg kue av Microsoft på denne måten forundrer meg veldig. Jeg har personlig ikke sett siden som omtales, men jeg tviler på at innholdet var av en slik karakter at det kan kalles ærekrenkelse. Noe av det jeg setter pris på med nettet er nettopp muligheten til å si det som er en på hjertet.

 

At en simpel telefon fra et svenskt advokatfirma er nok til å skremme vannet av redaksjonen i hardware.no er meg en gåte. Personlig ville jeg satt mine egne advokater på saken. Det er tross alt snakk om 200 000 besøkende, noe som gir en god slump i annonsekassa.

 

At redaksjonen ikke setter ned foten når det kommer til sensur av nettet synes jeg rett og slett er synd.

 

Jeg har sett på og vil til tross for denne saken se på hardware.no som et uavhengigt innen IT-verdenen. (Så uavhengig det går an å bli med diverse sponsorer etc, men man jo ha til salt i maten.)

 

Det er mulig jeg er feilinformert og jeg er klar over at jeg ikke har kunnskap om hele saken. Jeg velger allikevel å ta i bruk min ytringsfrihet og rope opp mot slik sensur.

 

Chief Ryback

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tillater meg å tro at HW.no er såpass konsekvente at tilsvarende saker håndteres likt, uansett MS eller hvem det enn måtte gjelde.

 

Kan derfor ikke se at HW.no er "kuet" av MS på noen som helst måte, men har av (i mine øyne) forståelige grunner valgt å fjerne omtalte kopi.

Jeg er rimelig sikker på at et slikt prinsipp vil gjelde også i andre sammenheng!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er jo også godt mulig at setningen "Vi ønsket selvsagt ikke å skape problemer for Microsoft og således har vi tatt vekk den omtalte kopien" er ironisk. Det er mer sansynlig at MS ville forårsaket problemer for Hardware.

 

Setningen oversatt til fra ironisk til "normalt": Vi har ikke tro på at vi kan skape problemer for MS, men siden de åpenbart er så paronoide at de tror det og er villige til å bruker penger på å bekjempe innbilte motstandere velger vi den minste motstands vei og fjerner siden.

Lenke til kommentar

Hei, siden ble tatt vekk da den ble vurdert til å bryte med regler om opphavsrett. Det blir på samme måten som at vi ikke ønsker at andre skal ta våre sider og legge de ut andre nettsider. Når det skjer krever vi også at de som gjør det tar vekk sidene som vi har opphavsrett på.

 

At det var Microsoft som kontaktet oss har ikke noe med saken å gjøre. Vi behandler alle på samme måten. Det morsomme med denne saken er vel heller at Microsoft først sier i fra ett år etter at saken ble lagt ut hos oss :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2002-03-14 14:43 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2002-03-14 14:43, pgressum skrev:

Hei, siden ble tatt vekk da den ble vurdert til å bryte med regler om opphavsrett. Det blir på samme måten som at vi ikke ønsker at andre skal ta våre sider og legge de ut andre nettsider. Når det skjer krever vi også at de som gjør det tar vekk sidene som vi har opphavsrett på.


 

Opphavsrett?

 

Hva, paa en parodi som MicroShit ikke har opphavsretten til?

 

Nei dette forstaar jeg ikke.

 

Naa blir jeg ogsaa litt mistenksom paa om det hele er snakk om aa velge minste motstands vei, i betraktning av:

Priceless

Lenke til kommentar

Quote:


Det er mulig jeg er feilinformert og jeg er klar over at jeg ikke har kunnskap om hele saken. Jeg velger allikevel å ta i bruk min ytringsfrihet og rope opp mot slik sensur.


Chief Ryback


 

Vel; man kan spørre seg om HW sensurerer. Jeg har flere steder på nett lest om sikkerhetshull i både Linux og Netscape (meget alvorlige sådan), markedsføringsjuks fra AMD (de selger underklokkede CPU'er og skryter av at de er overklokkingsvennlige) og lignende. Ikke noe av dette vies særlig plass hos HWNO, og det forundrer meg. Små bagateller hos Microsoft derimot, blåses stort opp. Dette til tross for at MS er ekstremt flinke til å legg evt patcher og sikkerhetsoppdateringer.

 

 

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...