Gå til innhold

Er det jobb å få som ROV pilot?


Anbefalte innlegg

Obs.:

 

Jeg ser jeg ble tok litt i og skrev at "de fleste" jeg kjenner som tok studiekompetanse fortsatt ikke vet hva de vil, noe som selvsagt blir å overdrive litt vel. Men det er alt, alt for mange.. Ca like mange som gikk yrkesfag og fant ut at de heller ville drive med noe annet etter fagbrevet!

 

Og angående kjekke jobber innen data og teknologi: Ja, der er så uendelig mange. Så mange at jeg håper noen andre vil skrive om det, fordi jeg har allerede skrevet alt for mye.. :p Jeg håper ikke det kun fremstår som masse støy og rot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha alright! Takker for svaret!

akkurat NÅ er det ROV pilot jeg vil bli, ikke bare pga. Lønnen men rett og slett fordi det ser dødskult ut å sitte forann 10 skjermer og styre en robot! (har alltid hatt sansen for lys'n'shit:-P)

 

Det eneste hinderet er at offshore er ganske populært og at (som skrevet over) jeg ikke får meg jobb. Jeg er født i Norge mens foreldrene mine kommer fra Bosnia, derav har jeg et utenlandsk navn. Ikke noe "Ali al Habsi " navn, but you get the point. Så hvis det skal vise seg at det er altfor mange jobbsøkere så bler jeg vel "sistemann på lista" i de fleste tilfellene.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at de fleste ROV-jobbene befinner seg i sør-vest norge. Da er det selvfølgelig en fordel å bo der, selv om man sikkert kan pendle.

 

Hvor jobbene befinner seg har lite å si i denne bransjen. Jeg har kolleger som bor i Stavanger, Bergen, Kristiansund, Trondheim, Senja, Kirkenes, Oslo, Otta, Rosendal, Torrevieja, Sverige, Alfaz Del Pi, Natal og California.. Alle jobber de med rov. Ser man ut av rovbransjen og inn i oljebransjen generelt, så kjenner jeg folk som pendler til Norge fra både Australia og New Foundland.

 

Bare for å nevne det, så får man ikke jobb som fersk så lenge man bor i utlandet, men så lenge man holder seg i kongeriket er det ingen som bryr som om hvor.

Lenke til kommentar

Haha alright! Takker for svaret!

akkurat NÅ er det ROV pilot jeg vil bli, ikke bare pga. Lønnen men rett og slett fordi det ser dødskult ut å sitte forann 10 skjermer og styre en robot! (har alltid hatt sansen for lys'n'shit:-P)

 

Det eneste hinderet er at offshore er ganske populært og at (som skrevet over) jeg ikke får meg jobb. Jeg er født i Norge mens foreldrene mine kommer fra Bosnia, derav har jeg et utenlandsk navn. Ikke noe "Ali al Habsi " navn, but you get the point. Så hvis det skal vise seg at det er altfor mange jobbsøkere så bler jeg vel "sistemann på lista" i de fleste tilfellene.

 

Dessverre kan det kanskje være slik at det er ekstra vanskelig med ett annerledes navn, men det bør du ikke bruke som grunn for ikke å søke det du vil. Dersom du ønsker det, så go for it!

 

Det er viktig å nevne at jobben ikke bare er å kjøre rov, men også å utføre vedlikehold og reparasjoner. Da snakker vi om mekanisk, hydraulisk og elektronisk arbeid.

Lenke til kommentar

Da vil jeg takke alle for svarene! :)

Vi skal på arbeidsuke/hospitering i uke 39 ( Nå er det uke 34 ), siden jeg valgte å prøve ut studiespesialisering ifjor skal jeg gå elektro i år. Blir spennende å se hvordan det blir :)

Hvis, og bare hvis, jeg velger å gå Elektro->Automasjon->ROV Pilot og ikke liker jobben men får jobb, er det da mulig å studere på fritiden min? ( De 4 ukene jeg er hjemme )

Ingeniør er noe jeg kan tenke meg, men det i et senere stadie i livet. Jeg snakte med en ingeniør forleden dag og han sa at jobbdagene hans går ut på å sitte i et kontor og drikke kaffi.

Som snitt i 9.klasse fikk jeg 5.1 uten å jobbe noe særlig for det, satser på høyere i år selvom skolen jeg mest sannsynelig skal søke inn på krever 3.7 for elektro. ( Jåttå VGS.Stavanger )

Lenke til kommentar

Ingeniørstillinger kan være så mangt. Burde ikke være noe problem å få en jobb hvor du er litt mer enn en kaffeingeniør ;)

 

Subseamarkedet er også i sterk vekst og vil doble seg innen få år. Vil nok bli flere muligheter for ROV piloter fremover med andre ord.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å få prøve å få deg utplassering eller sommerjobb hos Oceaneering eller andre bedrifter som holder på med ROV når du begynner på vgs. No er det ikkje snakk om offshore jobb, men å jobbe på verkstedet der du får skru på diverse knask. Oceaneering ligger i jåttåvågen, så det er ikkje langt fra skolen du har tenkt å gå på. Du stiller sterkere i søknadsprosessen om du viser interesse for faget under utplasseringen/sommerjobben + du får se hva jobben kommer til å gå ut på. Veit også at noen skoler i Stavangerområdet drar på bedriftsbesøk hos Oceaneering, så det kan være at du er heldig ;)

 

Er på mitt første år som FU-lærling akkurat no, det er bare til å spørre om du lurer på noe.

Endret av Experiano
Lenke til kommentar

 

Subseamarkedet er også i sterk vekst og vil doble seg innen få år. Vil nok bli flere muligheter for ROV piloter fremover med andre ord.

Det var godt å høre! :)

 

 

Vil anbefale deg å få prøve å få deg utplassering eller sommerjobb hos Oceaneering eller andre bedrifter som holder på med ROV når du begynner på vgs. No er det ikkje snakk om offshore jobb, men å jobbe på verkstedet der du får skru på diverse knask. Oceaneering ligger i jåttåvågen, så det er ikkje langt fra skolen du har tenkt å gå på. Du stiller sterkere i søknadsprosessen om du viser interesse for faget under utplasseringen/sommerjobben + du får se hva jobben kommer til å gå ut på. Veit også at noen skoler i Stavanger området drar på bedriftsbesøk hos Oceaneering, så det kan være at du er heldig ;)

 

Er på mitt første år som FU-lærling akkurat no, det er bare til å spørre om du lurer på noe.

Kommer du også fra Stavanger? :p

Lykke til som FU-lærling!

Lenke til kommentar

Da vil jeg takke alle for svarene! :)

 

Vi skal på arbeidsuke/hospitering i uke 39 ( Nå er det uke 34 ), siden jeg valgte å prøve ut studiespesialisering ifjor skal jeg gå elektro i år. Blir spennende å se hvordan det blir :)

 

Hvis, og bare hvis, jeg velger å gå Elektro->Automasjon->ROV Pilot og ikke liker jobben men får jobb, er det da mulig å studere på fritiden min? ( De 4 ukene jeg er hjemme )

 

Ingeniør er noe jeg kan tenke meg, men det i et senere stadie i livet. Jeg snakte med en ingeniør forleden dag og han sa at jobbdagene hans går ut på å sitte i et kontor og drikke kaffi.

 

Som snitt i 9.klasse fikk jeg 5.1 uten å jobbe noe særlig for det, satser på høyere i år selvom skolen jeg mest sannsynelig skal søke inn på krever 3.7 for elektro. ( Jåttå VGS.Stavanger )

 

Svaret er ja! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da "vet" jeg hva jeg skal gjøre!

Skal prøve å få meg jobb innen ROV yrket, hvis jeg får jobb skal jeg jobbe som ROV Pilot i tillegg til at jeg studerer for å bli Elektroingeniør på fritiden.

Foreldrene mine virker litt skeptiske med at jeg tar en fagbrev-utdannelse, men det får bare være sånn.

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt veldig mye på hva jeg skal gå de siste dagene så har jeg funnet utav at jeg tar en videreutdannelse.
^Akkurat det jeg skrev om ROV-pilot, but you get the point :p

Elektroingeniør er noe som frister veldig mye ettersom jeg alltid har vært over gjennomsnittlig interessert i teknologi og utviklingen av teknologien. ( Har alltid hatt lyst til å jobbe for store selskaper som Nvidia og AMD, men kommer nok aldri for å jobbe for de :p )

Som jeg har forstått det kan jeg fortsatt jobbe offshore som Elektroingeniør og ha en turnus på 2/4 eller 4/4, samt jobbe innenlands.

Blir litt skipt å ikke ha en inntekt på 500.000,- i en alder av 21, men det finnes vel noen andre deltidsjobber? Har flere ganger hatt vikarer på skolen som studerer for å bli sivilingeniør/...ingeniør men som av og til jobber som "lærer". Er dette noe de fleste kan velge å gjøre?

Lenke til kommentar

Blir litt skipt å ikke ha en inntekt på 500.000,- i en alder av 21, men det finnes vel noen andre deltidsjobber?

 

Tror du må stikke fingern i jorda litt, for det er på ingen måte en selvfølge at man tjener 500.000 i året som 21 åring. Faktisk er snittlønna i Norge på under 500.000, og det inkluderer tross alt de som har 35 års erfaring også.

 

Helt ærlig mener jeg at du ikke skal tenke på pengene, for det er ikke det som gjør at du trives. God lønn er bare en bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...