Gå til innhold

Må ta et valg: Sivilingeniørutdanning eller Nautikkutdanning. Noen innspill?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Jeg har søkt på Forkurs til ingeniørutdanning hos HIST, og på Nautikkutdanning hos HSH. Jeg har kommet inn på begge. Jeg har også fått tilbud om hybel i både Trondheim og i Haugesund.

 

Men nå må jeg ta et veivalg, angående jeg skal bli sivilingeniør eller sjøkaptein. Dermed må jeg avslå et av stedene, både skoleplass og hybeltilbud, for jeg kan bare velge et sted.

 

Fordelen med Sjøkaptein er at du får oppleve verden, godt betalt, og er ikke stedbundet. Du kan bo globalt, jeg har lyst til å bo i De forente arabiske emirater. Og at jeg vet at jeg vil greie et nautikk studie. Ulempen er derimot at det er høye helsekrav til sertifikater og slikt. Utdanningen tar kun 3 år, og hybel 26m2 koster 4600kr per mnd. (Inkludert alt).

 

Mens med sivilingeniør så får du reise en del, godt betalt, men er stedbundet. Du må bo i nærheten av der du jobber, og da må du gjerne bo i Norge. Mye kontorjobb og papirarbeid. Også er jeg usikker på om jeg greier et sivilingeniør studie på NTNU selv om jeg er sikker på at jeg greier å komme inn. Hybelen 40m2 koster 6000kr per mnd. (Inkludert alt).

 

Også igjen usikker på om jeg greier å komme inn på den mastergraden etter bachelorgrad som for eksempel undervannsteknologi. Litt dumt å sløse vekk 2-3 år, ved å ta forkurs og deretter førsteår på NTNU, men så detter jeg ut på det andre året, fordi jeg såvidt klarte å bestå første år.

 

Matematikken på NTNU er ekstremt vanskelig, kontra matematikken på Nautikkutdanning hos HSH. På NTNU er det mye penn og papir eksamener, exphil, osv.

 

Hva synes dere om sivilingeniørutdanning på NTNU? Eller Nautikkutdanning på HSH?

 

Ikke si sivilingeniørutdanning bare fordi det er mer "prestisje" og fordi det er på NTNU at det er "prestisje" og en automatisk bedre utdanning. Ta heller tak i problemstillingene ovenfor.

 

Søker innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva slags ingeniørutdanning du hadde tenkt deg?

Men man har jo en mellomting. F.eks ta ingeniørgrad på HIST (3år), og er du fortsatt fornøyd med valget så tar du to år til på NTNU for å få masteren i boks. Ellers er det visse fag man også kan ta master på HIST.

Utdanningen på HIST har ikke krav om XPHIL og har nok ellers et litt mer praktisk studium.

 

Ja om du er redd for at NTNU blir FOR teoretisk. Og om man ombestemmer seg, så har du flere valgmuligheter. Du kan velge å stoppe på tre år, ha en bachelor, være fornøyd med det, eller så tar du nautikk i tillegg til bacheloren, eller så kan du fortsette opp stigen til en master på HIST, eller om man ønsker å få "prestisje", gå de to siste årene på NTNU.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

De aktuelle sivilingeniørutdanningene hos NTNU er 5 årig Marinteknikk, der jeg velger å fordype meg i "Undervannsteknologi" når jeg skal velge mastergrad. Det andre alternativet er 5 årig Teknisk kybernetikk, der jeg velger å fordype meg i "Olje og Gass". Det er lett å stryke på begge utdanningene, også har du ingen garanti for at du kommer inn på den mastergraden du vil.

 

Det er mulig å avbryte Nautikkutdanningen etter 1 år, fordi du har samme matematikk og fysikk det første året, som de som tar Forkurs til ingeniørutdanning, men da mister jeg muligheten til å søke i forkurs kvote, og må ta privatisteksamen i de fagene, for å kunne søke med generell studiekompetanse. Dermed kan jeg kjøpe meg ett års betenkningstid, men da blir det mye flytting og tull, og en går glipp av forkurset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

HVis du virkelig har lyst til å bli sivilingeniør vil du nok greie deg gjennom 5 år med studiet! Går selv siste året på Bachelor i marinteknikk (Ålesund) og har en 2'er og 3'er i matte og fysikk fra vgs å vise til. Motivasjon er alt!

Endret av Slettet+61342
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er selv utdannet navigatør å jobber i dag som styrmann. Ut fra det du skriver, så høres det ut som du har lite erfaring fra hva nautikkutdannelse egentlig er. Har du erfaring fra sjøen i det hele tatt?

For det første, så er studie krevende, mye teori og beregninger. Derfor er det viktig å være motivert til dette studie, hvis ikke kaster du bort tiden.

 

For det andre, kaptein blir du ikke over natta. Etter 3 år på skolen, så venter 2 år som "lærling" hvor du går med 15 tusen i mnd i 2 år med opplæring for å kunne søke ut sertifikat som styrmann, og veien videre til kaptein krever mange år som styrmann før du kan løse ut høyeste sertifikat til kaptein. Samtidig skal du opparbeide deg erfaring og et godt rykte som navigatør før du i det hele tatt blir vurdert for en stilling som kaptein.

 

Jeg mener ikke å "skremme" deg med dette innlegge, ønsker kun å forklare deg litt hva du har vente, hvis du velger denne veien.

 

Ellers kan jeg ogå fortelle deg at det et fantastisk yrke! Du kan som sakt bo hvor du måtte ønske (nesten iallefall), godt betalt når du kommer høyere i rank, moderne båter med alt av fasiliteter.

 

Husk: dette med helsekrav er bare tull. Det du trenger er en sjømannsattest fra sjømannslege. Han sjekker at du har normal bmi, blodtrykkk og at du ikke er fargeblind.

 

Lykke til med valge :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er pokker ikke lett å bestemme seg, det er det eneste jeg kan si. Jeg sliter selv.

 

Jeg vurderte også nautikk, men kom til at jeg synes det er for lenge å være vekke 4 uker i gangen, særlig om jeg får familie en gang. Dessuten er det ikke gitt at du får sett hele verden slik ting er i dag (om jeg har skjønt riktig).

 

Uansett hva du velger, så kommer du til å gjøre det bra så sant du er motivert og villig til å legge ned innsatsen det kreves, om det så er 12 timers arbeidsdag i perioder. Begynner selv på et tungt studium til høsten og jeg er forberedt på å gi ALT. Jeg tar ikke ting lett, derfor må jeg kanskje jobbe mer enn de som tar ting lett, men jeg gir ALDRI opp. :)

 

Høye helsekrav tror jeg er en myte. Så sant du er normalt frisk har du ingenting å bekymre deg for.

 

Tenk heller ikke på om utdanningen er 3 eller 5 år. Det betyr ingenting i løpet av et liv. Og begynner du på en av utdanningene, kan du alltids avbryte og begynne på den andre om du ombestemmer deg.

 

Regner med du er ung og har god tid? Verre med meg som er 29 år og føler at jeg har 'kniven på strupen'. :)

 

HVis du virkelig har lyst til å bli sivilingeniør vil du nok greie deg gjennom 5 år med studiet! Går selv siste året på Bachelor i marinteknikk (Ålesund) og har en 2'er og 3'er i matte og fysikk fra vgs å vise til. Motivasjon er alt!

 

Fornøyd med valget?

 

Hva slags karakterer har du på ingeniør i matematikk og fysikkfag? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for innspill,

 

Jeg er fullt klar over at når en er ferdig med studiet, så må en jobbe som kadett/lettmatros i 12 måneder er det jeg har sett på Internett. Er det kanskje blitt 24 måneder nå?

 

Etter det så kan en begynne som styrmann. Jeg regner med at en må jobbe i flere år før en blir forfremmet videre til overstyrmann. Også igjen mange flere år før en blir forfremmet til kaptein. Kanskje etter 10-15år?

 

Jeg har ingen erfaring fra sjømannsyrket, og vil derfor fremstå som en teoretiker fra høyskolen inntil jeg har fått opparbeidet meg fartstid. Første året på nautikk så er matematikken meget lett i forhold til NTNU, ettersom de bruker samme bok som på "forkurs til ingeniørutdanning". Så de begynner på 1T, og ender opp i R2 iløpet av andre semester. I tredje semester det er da ting begynner å bli vanskelig med "Matematikk 3" og "Lasteteknikk 1". Dette er da matematikk som kanskje tilsvarer førsteklasse matematikk på ingeniørstudier.

 

Styrmannens arbeidsoppgaver blir vel å navigere og styre skipet, ansvaret for skipets kart og navigasjonsinstrumenter, sikkerhet ombord, samarbeide med kaptein og andre styrmenn om navigering, og evt assistere overstyrmann ved lasting og lossing i havner.

 

Lønna er kanskje lav i begynnelsen, men startlønnen til sivilingeniør er ikke så mye bedre, rundt ca. 400.000 i året.

 

Er det problematisk å få jobb på skip dersom en ikke har vært lærling som matros eller motormann? Har hørt litt forskjellig her.

Lenke til kommentar

Tekna sin lønnsstatistikk er vel en rimelig grei indikator, og den er langt fra 600' for nyutdannede sivilingeniører, spesielt innen kommunal og statlig sektor.

 

Her er aritmetisk middel fra 2012-statistikken til Tekna, med avgangsår 2012.

Privat sektor: 470 355 (nedre kvartil 445 000, øvre kvartil 490 000)

Statlig sektor: 427 497 (nedre kvartil 410 000, øvre kvartil 445 100)

Kommunal sektor: 455 416 (nedre kvartil 433 500, øvre kvartil 474 965)

 

Ellers til trådstarter; hva har du mest lyst til når du virkelig går i deg selv? Det er kanskje det beste rådet en kan gi, det er vanskelig å velge utdanningsvei, og det er enda vanskeligere for utenforstående å si noe fornuftig når det er såpass forskjellige utdanninger. Også innen NTNU-valgene dine er det betydelig forskjell mellom marinteknikk og teknisk kybernetikk, så hvor ligger interessene dine?

Lenke til kommentar

Jeg er 2.maskinist på 1 års lønnstrinn. Tjener 620 000 i året. Ingen rederiansiennitet. Kapteinen her ombord har full ansiennitet i rederiet og tjener over en million i året. OCV i utenriks fart men med NOR-avtale.

 

Kadettplass er ikke nødvendigvis vanskelig å få, spesielt ikke i dag når de har nasjonal kadettordning.

 

Det er tøft å hive seg på ei maritim utdanning når du ikke har forutsetninger i det hele tatt. De som går "dekksveien", via fagbrev og etter hvert teknisk fagskole har det enklere med forståelse av hva de faktisk regner på. Selv om man ser eksempler på eksamenssvar med 1 km dypgående her også.

Det som kan være kjipt, er at du reiser som "voksen" kadett på en båt hvor du skal lære alt fra maling, vasking, rustpikking osv. til det og være offiser på vakt. Det er 12 mnd effektiv fartstid for å få ut styrmannspapirer.

 

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg valgte maritim utdanning. Det er et yrke med stor variasjon og gode framtidsutsikter.

 

Lykke til med valget ditt :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vedrørende kadettid, vet jeg at på Høyskolen i Ålesund er det vanlig at studentene reiser ut hver sommer mellom hvert studieår og begynner å tjene opp fartstid på den måten. Det er også en fin måte å knytte kontakter med framtidige arbeidsgivere.

 

Inntrykket mitt er at mange av de som går Nautikk på Høyskole ikke har erfaring fra sjølivet og inntrykket mitt er igjen at ingen av disse har problemer med å komme seg i arbeid.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Dette med turnus, det er varierer fra hvor man jobber:

- Ferge ofte 2 uker På/AV men også 3 eller 4 uker.

- Hurtigruten 3 uker

- Redningskøyte 4 uker

- Offshore er ofte 4 uker

- kystfraktere er ofte 4 uker

 

Med utdannelse fra høyskolen, så går du som kun kadett, med du deler vakten slik at du er både på broen og på dekk for å få erfaring der. Det er altså 12 måneder effektiv fartstid du trenger, alstå 2 år om du ikke jobber mye ekstra.

 

Når det gjelder utdanningen så er ikke matten det største problemet hos de fleste, det er beregninger i navigasjon og lastelære, her gjelder det å ha forståelse for hva som skjer, ellers sliter du. Derfor er det litt viktig at ved å velge denne utdanningen, også er litt motivert å samtidig har undersøkt litt hva mann går til.

 

Når det gjelder arbeidsoppgaver til styrmann, så nevner du det meste, men veldig overfladisk, mye å holde kontroll på.

 

Dette med lønn som styrmann å opp til kaptein, dette varierer ekstremt fra rederi å hvilken fart du seiler i. Jeg har erfaring fra både ferge,hurtigruten,offshore og jobber i dag som offiser i kystvakten. Jeg har dårlig grunnlønn, men har ekstremt mye tilegg, så ligger godt over 500k i året, som kvartermester, alså veldig lavt lønnstrinn.

 

Skulle du lure på mer, så bare spør, så kanskje jeg kan svare :) Har som sakt jobber innenfor forskjellige rederier å type fart, så kan svare innenfor det jeg har erfart og lært fra tiden på sjøen med også skolegang.

Lenke til kommentar

Vil gjerne påpeke det åpenbare, i tilfelle det skulle være uklart. Mange firma opererer på tværs av mange land og verdensdeler, så jobbe og bo i andre verdensdeler kan du også gjøre som sivilingeniør. Det kan være både fast arbeidsplass eller for en periode. Men hvordan mulighetene er akkurat i emiratene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for innspill.

 

Hvordan blir en behandlet når en må være kadett? Får en god oppfølgning eller blir en behandlet dårlig? For eksempel om en filippiner skal sysselsette deg med språkproblemer?

 

Noe spesielt jeg bør vite om bachelor oppgave?

 

Hvordan er det sosiale miljøet ombord, når en må være sammen med de samme menneskene over lang tid? Krangling, mobbing, dårlig stemning eller kanskje ikke? Jeg har lest på Internett om mobbing mellom flykapteiner, som er såpass ille at det kan gå ut over sikkerheten.

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1474465.ece

 

Hva gjør besetningen når de har fri mens de er ombord? ser de bare på TV og snakker, eller tar folk med datamaskin eller spillkonsoll og surfer på Internet eller spiller dataspill?

Lenke til kommentar

Som kadett skal du sprøre,spørre å spørre! Du skal lære av resten av brobesettninge. Du skal utfylle den såkalte "kadettboken" som du skal sende inn på slutten av kadettiden for å få sertifikat. Denne boken skal du jobbe med om bord, det er ingen som holder deg i handen, du må selv sørge for å få den opplæringen du skal ha. De får betalt for å ha deg om bord, så gjelder å utnytte dem maksimalt for å få erfaring.

 

Dette med utlandsk mannskap har jeg liten erfaring med. Ønsker du å jobbe på tank, eller offshore i andre deler av verden, så blir dette akutellt.

Ønsker du å jobbe i norge/skandinavia i nordsjøen eller på kysten, så er det mest sannsynlig bare norsk og litt skandinavisk.

 

På samtlige båter jeg har vært på ca 10 stykker, så har aldri trivsel vært en problem. Det er veldig sterkt vern med tanke på trivsel om bord. Skulle det mot formodning skje, så er det mange ledd man kan kontakte innenfor rederiet med også videre. Folk kan bli omskolert til andre fartøyer eller rett å slett få sparken, om det forekommer at vedkommende driver med mobbing. Så dette skal du ikke tenkte på!

 

De nyeste fartøyene (2000-2013) har som oftest det meste av fasiliteter. Da snakker jeg om treningsrom, oppholdsrom med playstation, hjemmekino osv. Mange av dagens fartøyer har også tråløs internett på lugarer samt tv å stereoanlegg. Mange har bærbar pc med om bord, ser filmer,surfer osv. Som oftest går folk vakter, å da er søvn,jobbing å litt sosialt eller rett å slett ligge på lugaren å se film, dette er opp til hver enkelt.

 

Under landligge, kan besettningen dra på utflukter,dra på kino osv, så det er masse sosialt å finne på :)

 

Nå snakker jeg veldig generelt, det kan selfølgelig variere fra hvilken fart du ønsker å jobbe i :)

 

Men på kysten og offshore, så er disse tingene veldig akutellt.

Lenke til kommentar

Alle spørsmålene du stiller der vil variere fra båt til båt. Kan hende du må jobbe litt sammen med filippinere hvis du ikke begynner i et helnorsk rederi. Har jobbet sammen med filippinere siden 2007, og det går bare fint.

 

Sosialt miljø ombord vil også variere. 4-5 uker er ikke lang tid. Båten jeg jobber på har vi godt utstyrt treningsrom, masse dagligrom med PS3, Xbox etc. I tillegg et kinorom med 40 sitteplasser. Har også basseng ;)

Krangling mellom departement kan forekomme, men det er alltid styrmenn som har feil :p

Mobbing er naturlig på båt, så det må du bare finne deg i! Godhjertet mobbing vel og merke. Bare arti med sånt.

 

Hva du gjør på frivakt er helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Fornøyd med valget?

 

Hva slags karakterer har du på ingeniør i matematikk og fysikkfag? :)

 

Angrer ikke et sekund! Har C i alle mattefag og en B i fysikk. Fysikkfaget var ganske simpelt og tok kun for seg standard mekanikk ( vinkelakselerasjon, fart og friksjon osv ). Det vanskeligste faget er Statikkfaget men der har en litt annen måte å tenke på en i vanlige matte- og fysikkfag

Endret av Slettet+61342
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Angrer ikke et sekund! Har C i alle mattefag og en B i fysikk. Fysikkfaget var ganske simpelt og tok kun for seg standard mekanikk ( vinkelakselerasjon, fart og friksjon osv ). Det vanskeligste faget er Statikkfaget men der har en litt annen måte å tenke på en i vanlige matte- og fysikkfag

 

Spennende!

 

Ser kanskje ut som jeg velger en bachelor/master i fluidmekanikk til fordel for marinteknikk. Får se. :)

 

Sikter du på master eller er det gode jobbmuligheter med en bachelor også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg må visst ta en avgjørelse imorgen, ettersom huseier i Trondheim har gitt signaler på at han vil ha svar fortløpende om jeg takker ja til han mannen jeg sendte på visning. Ifølge huseier så hadde en av naboene som også skulle leie ut en hybel mottatt over 500 søknader, så det er visst et massivt press på området.

 

Jeg regner med at huseier bare finner en annen dersom jeg ikke gir han et svar imorgen.

 

Veldig vanskelig å gi avslag på sivilingeniørutdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...