Gå til innhold

Crystal Dynamics er godt i gang med neste Tomb Raider (PS3, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg ser helst at alle spillhelter, uavhengig av kjønn, menneskeliggjøres. De få svake sidene ved heltinnen vi får servert i det nye spillet er kanskje ikke allverdens, men det bidrar til at vi kan identifisere oss med henne. At vi får se at påkjenningene går inn på henne, ikke minst psykisk, gjør henne tøffere, ikke svakere, fordi hun greier å fortsette likevel.

 

At spillet kanskje går litt langt ut i exploity-land er jeg enig i, men det er likefullt den sterkeste og mest levende Lara Croft-karakteren vi har fått servert til nå.

 

Jeg ser på meg selv som menneske, men på ingen måter som noen helt eller spesielt tøffing.

 

Som en aktiv ungdom i min tid, som ikke levde i en by, ble jeg mye skadet. Jeg har brukket ben, jeg har brukket armer flere ganger, jeg har hatt dype kjøttsår, pinner som har penetrert huden, jeg har hatt hundrevis av brannsår og mindre kutt, på et tidspunkt hugget jeg av meg tommelen med en machete, jeg har farget håret rødt med mitt eget blod. Og masse flere ting som har gjort veldig vondt.

 

Slikt skjer, også uten skipsvrak og pirater, og det er bare noe man tar konsekvensene av og fortsetter livet.

 

Og når jeg presenteres for en helt i ett spill, har jeg forventninger til at det er en helt. Hvis hun ikke engang takler det jeg selv har opplevd sitter jeg heller og mimrer om mine yngre dager...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode nyheter.

Det forrige likte jeg meget godt.

Eneste som var fælt var at jeg ikke klarte å skaffe nok penger til å oppgradere absolutt alle våpnene. Men fant alle tingene da :)

Og please fjern det latterlige autosave / checkpoint-systemet. Få tilbake normal saving!

Denne trenden har allerede ødelagt nok spill IMO.

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som menneske, men på ingen måter som noen helt eller spesielt tøffing.

 

Som en aktiv ungdom i min tid, som ikke levde i en by, ble jeg mye skadet. Jeg har brukket ben, jeg har brukket armer flere ganger, jeg har hatt dype kjøttsår, pinner som har penetrert huden, jeg har hatt hundrevis av brannsår og mindre kutt, på et tidspunkt hugget jeg av meg tommelen med en machete, jeg har farget håret rødt med mitt eget blod. Og masse flere ting som har gjort veldig vondt.

 

Slikt skjer, også uten skipsvrak og pirater, og det er bare noe man tar konsekvensene av og fortsetter livet.

 

Og når jeg presenteres for en helt i ett spill, har jeg forventninger til at det er en helt. Hvis hun ikke engang takler det jeg selv har opplevd sitter jeg heller og mimrer om mine yngre dager...

 

Prøver du å være morsom? Bare de første ti minuttene får hun livstruende skader, ett fall fra mange meter med hodet nedover, omfattende brannskader, det som minimum er en svært seriøs blødning av å få en pinne tvert igjennom magen. Hun brekker armen, hun får beinet i en bjørnesaks (og det er noe der best case er at du beholder beinet i det hele tatt), du hadde vært død eller lugget å grått i smerte etter en halvtime. Å kunne hoppe rundt og sloss med de skadene hadde vært umulig, eller i det aller minste umenneskelig vondt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg ser helst at alle spillhelter, uavhengig av kjønn, menneskeliggjøres. De få svake sidene ved heltinnen vi får servert i det nye spillet er kanskje ikke allverdens, men det bidrar til at vi kan identifisere oss med henne. At vi får se at påkjenningene går inn på henne, ikke minst psykisk, gjør henne tøffere, ikke svakere, fordi hun greier å fortsette likevel.

 

Hvorfor må nedverdigelse i form av vold, være måten å menneskeliggjøre en rollefigur på? Jeg vil si det ville vært mye mer troverdig om en tok utgangspunkt i mer normale eksistensielle problemstillinger.

 

Lara er datter av en rik eventyrer, hun har vokst opp isolert og skjermet, kanskje uten venner. Hva har denne bakgrunnen gjort med henne som menneske, og hennes valg om å bli eventyrer? Jeg er ikke imot at en også tar i bruk voldsomme hendelser som et ledd i Laras utvikling, slik en gjør i spillet, men at hun møter en gjeng gale leiesoldater som banker livskiten ut av henne blir bare teit. Det må være andre farer og prøvelser som er mer i tråd med Lara som eventyrer og arkeolog.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...