Gå til innhold

Nå kommer Asus' råtass-SSD


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Skjønner ikke hvorfor folk trenger så mye plass. Jeg har klart meg fint med kun en 128GB SSD siden i fjor. Slett de ørten filmene og programmene som du ikke har brukt på et halvt år så er plutselig 240GB veldig mye.

Vi har lyst å kaste snurrediskene våre og erstatte dem med SSD til fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Skuffende pris vs spesifikasjoner. Jeg blir ikke overrasket om Samsung 840 EVO konkurrerer godt på ytelser mot denne, selv om prisen er den halve. Hvordan skal Asus kunne forsvare prisen da? Asus har valgt to stk Raid-kontrollere som nødvendigvis må koste noe så de kan ikke bare dumpe prisene heller. Det virker som Samsung har outsmarted Asus i denne omgangen.

 

 

Her var det uvanlig mye rart på liten plass:

- Prisen er ikke lav. Omtrent dobbelt av andre SSDer med samme kapasitet.

- Den har ikke PCI grensesnitt. PCI er eldgammelt og tregt. Denne har PCI express, som er noe helt annet.

- Det er ikke en disk, det er et drev, rettere sagt en SSD.

- Kos deg med snurredisk-ytelse de neste 5-7 årene.

 

 

Hvorfor ikke?

 

Mye rart på liten plass fordi en liker det tabloide i hektiske stunder!

 

Lav pris når en tenker på hva tilsvarende serverløsning koster.

 

PCI fordi jeg ikke gadd skrive flere bokstaver.

 

Disk fordi, vel, SolidStateDrive, HardDrive, Harddisk... Freud, glatt hjerne og assosiasjoner.

 

Snurredisk skal kastes så fort som rå er! Sikler på en 960GB for øyeblikket ;) FYI: jeg er på korstog mot snurredisker og hybriddisker!

 

I sum, ja, du har rett. Alt over med tunge i kinn.

Lenke til kommentar

SSD over PCI Express-grensesnittet er et veldig spennende konsept, men hva er det som stopper produsentene i å lage en løsning med virkelig sinnsyk ytelse uten at det koster skjorta?

Med disse spesifikasjonene kan jeg jo selv lage meg et RAID-oppsett med omtrent samme ytelse for langt lavere pris. Jeg er gal nok til å betale 2800 kroner for usle 240 GB, men da forventer jeg å få noe som sparker skikkelig fra i svingene. :cool:

Lenke til kommentar

Hehe, helt i orden CrvenaZvezda.

 

Splitter: Jeg tror problemet er alle de fristende snarveiene produsentene kan ta. Dvs. kjøpe PCIe RAID SATA-kontrollere og koble disse sammen med SATA SSDer på samme kretskort, som i sin tur styrer et slags raid av flashbrikker, i stedet for å lage en fra bunnen PCI express flash-kontroller uten SATA som mellomledd og uten behov for to Raid-nivåer. Ulempen med en sånn fra bunnen-løsning er at det koster mye mer tid og penger på utvikling.

 

På kort sikt håper jeg kontrollerbrikke-produsentene klarer å lage en god PCIe-flash kontroller uten SATA som mellomledd. På litt lengre sikt håper jeg kontrollerbrikken integreres i brikkesettet til hovedkortene og at de utstyres med enten fastmontert eller slots for standardiserte flashbrikker, a la det ram har i dag.

Lenke til kommentar
Skuffende pris vs spesifikasjoner. Jeg blir ikke overrasket om Samsung 840 EVO konkurrerer godt på ytelser mot denne, selv om prisen er den halve. Hvordan skal Asus kunne forsvare prisen da? Asus har valgt to stk Raid-kontrollere som nødvendigvis må koste noe så de kan ikke bare dumpe prisene heller. Det virker som Samsung har outsmarted Asus i denne omgangen.Her var det uvanlig mye rart på liten plass:- Prisen er ikke lav. Omtrent dobbelt av andre SSDer med samme kapasitet.- Den har ikke PCI grensesnitt. PCI er eldgammelt og tregt. Denne har PCI express, som er noe helt annet.- Det er ikke en disk, det er et drev, rettere sagt en SSD.- Kos deg med snurredisk-ytelse de neste 5-7 årene.Hvorfor ikke?
Mye rart på liten plass fordi en liker det tabloide i hektiske stunder!Lav pris når en tenker på hva tilsvarende serverløsning koster. PCI fordi jeg ikke gadd skrive flere bokstaver.Disk fordi, vel, SolidStateDrive, HardDrive, Harddisk... Freud, glatt hjerne og assosiasjoner.Snurredisk skal kastes så fort som rå er! Sikler på en 960GB for øyeblikket ;) FYI: jeg er på korstog mot snurredisker og hybriddisker!I sum, ja, du har rett. Alt over med tunge i kinn.

 

Kansje ikke det smarteste å kvitte seg med alle de gamle snurrediskene. De har fortsatt et stort overtak på SSD når det gjelder å holde på data. Sitter for øvrig selv å sikler på en m500 960gb og en ny 3tb WD disk, ikke at jeg kan ta meg råd til noen av dem for øyeblikket...

 

Uansett så er det noe skuffende å se at Asus ikke prøver å levere noe råere enn dette. Det er jo tross alt plass til enormt mange brikker og kontrollere på et PCIe kort for ikke å snakke om potensialet for båndbredde over PCIe. Ser for øvrig at noen nevner at flaskehalsene da ligger i prosessorene og ikke disken i så tilfelle, men det skader da ikke å lage noe fremtidsrettet...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kansje ikke det smarteste å kvitte seg med alle de gamle snurrediskene. De har fortsatt et stort overtak på SSD når det gjelder å holde på data. Sitter for øvrig selv å sikler på en m500 960gb og en ny 3tb WD disk, ikke at jeg kan ta meg råd til noen av dem for øyeblikket...

 

Uansett så er det noe skuffende å se at Asus ikke prøver å levere noe råere enn dette. Det er jo tross alt plass til enormt mange brikker og kontrollere på et PCIe kort for ikke å snakke om potensialet for båndbredde over PCIe. Ser for øvrig at noen nevner at flaskehalsene da ligger i prosessorene og ikke disken i så tilfelle, men det skader da ikke å lage noe fremtidsrettet...

Mjoda, men overtaket er ikke større en at SSD'en vil erstattes før stemplingsdatoen gfår ut. Som tross alt er en del år inn i fremtiden. Eldste snurredisken jeg har i produksjon er tre år gammel, og den byttes ut neste måned. SSD i dag har levetid langt over tre år.

 

Ellers så er det den m500 der ja ;)

Lenke til kommentar

Har faktisk liten tro på at denne er raskere enn 2x samsung 840pro i r-0 på pch z77 eller z87. 4k read med lav QD har den nok ikkje sjans med på ukomprimerbar data. Dog morro å se resulratet. Ocz revodrive # har jo vært skandale mhp kompatibilitet og rehabilitet. De suger faktisk mener jeg.

 

 

Er nok ikke bare revo fra Ocz som suger.....de har levert masse ræl fra dag 1 når de startet med SSD. Mtp på kvalitet og hastighet er min erfaring at

Intel og Samsung er i en klasse for seg. Nå er det riktignok en stund siden siste oppgradering, det var vel Sams830 sist, men vi får se hva brukerne på forumet sier om Asus nye "råtass" når noen har testet lenge.

 

Kunne egentlig tenkt meg å testet ut kun for å se om det er noe å hente på ytelse/stabilitet men da får jeg nok vente til prisen har falt betraktlig. Hadde dog vært morosamt å tatt steget over til pci SSD, har hatt våte drømmer om det siden de første Fusion extreme kom for ganske mange år siden, en stund var de faktisk å få kjøpt på amazon til rundt 6K men da måtte penga gå til ny cpu og hk. Får se utover vinteren, noe skal en jo gjøre mens snøen laver ned......

Lenke til kommentar

Problemet med SSDene til Fusion-IO er at de ikke støtter boot i windows, i alle fall sist jeg sjekket.

Hadde de gjort det ville jeg hatt en 80GB ioXtreme for lenge siden til windows og programmer.

 

Men støtter Fusion-IO boot i Linux?

 

Må du kjøre windoze? Privat har jeg vært uten windows nå i mange år og det går helt fint.

Selv spilling blir mer og mer uproblemtaisk i Linux. Selvsagt ikke alt av spill som kan kjøres knirkefritt i Linux ennå men om du ikke er ihugga hardcore gamer så er kanskje tiden moden for å forsøke gnu/linux som main OS?

 

De få gangene jeg jeg trenger win eller programmer for windows så fyrer jeg opp en vm. Helt uproblematisk.

Men så er jeg ingen hardcore gamer heller da. Personlig tror jeg svært mange vil klare seg utmerket uten både ms office og windows om de bare først gjør et realt forsøk.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Men støtter Fusion-IO boot i Linux?

 

Må du kjøre windoze? Privat har jeg vært uten windows nå i mange år og det går helt fint.

Selv spilling blir mer og mer uproblemtaisk i Linux. Selvsagt ikke alt av spill som kan kjøres knirkefritt i Linux ennå men om du ikke er ihugga hardcore gamer så er kanskje tiden moden for å forsøke gnu/linux som main OS?<...>

Ja, jeg mener alle variantene skal støtte boot i linux. Du kan jo dobbel-sjekke siden deres for å være sikker.

Jeg lenge har vurdert å prøve dual-boot med linux, eller bytte til linux på den gamle riggen som nå bare folder i vinterhalvåret som backup varme på hybelen. Om jeg liker det så kanskje jeg bytter. Det som kanskje kan bli problematisk er at jeg kjører RAID både fra en hardware RAID kontroller og southbridge på hovedmaskinen, og jeg vet ikke hvordan støtten for oppsettene mine er i linux. Jeg kjører også flerskjermoppsett med forskjellige oppløsninger og orienteringer (portrett og landskap), men det vil jeg tro det er grei støtte for.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener alle variantene skal støtte boot i linux. Du kan jo dobbel-sjekke siden deres for å være sikker.

Jeg lenge har vurdert å prøve dual-boot med linux, eller bytte til linux på den gamle riggen som nå bare folder i vinterhalvåret som backup varme på hybelen. Om jeg liker det så kanskje jeg bytter. Det som kanskje kan bli problematisk er at jeg kjører RAID både fra en hardware RAID kontroller og southbridge på hovedmaskinen, og jeg vet ikke hvordan støtten for oppsettene mine er i linux. Jeg kjører også flerskjermoppsett med forskjellige oppløsninger og orienteringer (portrett og landskap), men det vil jeg tro det er grei støtte for.

 

 

Er det noen av dere hardcore SSD-testere/benchere som har forsøkt å kjøre sammenlinkingstest mellom hw/sw raid under linux? Jeg leste en artikkel i 2012(?) en gang der det ble sagt at sw raid var like raskt og noen ganger raskere, også på SSD. Klarte ikke finne tilbake til den. Vet at dette var tilfellet i gamle HDD tiden - men har aldri funnet tid til å drive med benching så har aldri testet dette.

 

Uansett har du vel dedikert kontrollere til dine raid SSD om jeg husker korrekt fra en av dine tidligere poster i "den store SSD tråden"? Og da spiller det jo ingen rolle om du bytter OS. Multiskjerm går helt fint i Linux - skal ikke love at du fikser det direkt på første forsøk, det avhenger bla av GC du bruker og hvilke drivere du velger.

 

For egen del må jeg si at gamle sannheter man har levd med 10 år + forsvant da jeg ble fulltids linuxbruker. Fragmentering feks, det er noe feil i konstruksjonen på filsystemet når dette må gjøres forå bevare responsen i OS.

Eller hva med anti-spyware/virus/malware/ snylterne som spiser cpu som griske haier? Eller bare rett og slett ha en maskin som alltid virker, som alltid kan stå på uten at ting lagger, og som bruker cpu og andre ressurser der de trengs fremfor brannslukning pga designvalg foretatt for flere 10-år siden?

 

Ja Linux kan gi hodepine, mange har forsøkt også gitt opp etter en uke eller to. Men hva når du får et nytt spill? Du runder ikke spillet første kvelden? Eller når du engang lærte deg touch, det tok sin tid med masse feiltasting og dårlig hastighet. Men faktisk om en bare orker å legge ned tid så kan selv en ihuga qwertybruker skrive rasende fort i løpet av ca 4 uker om man feks velger å skifte til et bedre tastaturoppsett feks Dvorak. Slik er det med nytt Os også - en må lære seg å tenke utifra GNU/Linux tankegangen og bare glemme det vi har lett for å tro er generelle kjøreregler for OS. Linux er ikke windows. Når du har skjønt at ting gjøres annerledes og har akseptert det så bare virker det. Alltid. :)

 

Men som sagt et par uker kan du nok lengte tilbake til windows der du kjenner alle triks men om du "står han av" så er jeg sikker på at du blir fornøyd. Og uansett hva som skulle dukke opp av problemer så er det nesten alltid noen som har hatt samme problemet som deg - og som har en løsning. Og skulle du ikke finne løsninger som virker så er det alltid hyggelige linuxfolk som vil hjelpe deg igang. Lykke til med endringen - du blir hardcore du også skal du se.

 

Btw dualboot vil jeg egentlig ikke anbefale - det er en krykkeløsning. Det blir for enkelt å velge det trygge ved boot - om du alt har linux kjørende når en oppgave må løses så lærer du mest av å å forsøke å løse den i linux. Men som sagt så er jo vm smart for oppgaver du vet du må løse i windows.

 

Får vurdere frem mot vinteren om man skal gå for asus løsning eller io extreme variantene. Men hadde vært gøy å kjørt en pci løsning. Kanskje noe å hente ved boot også? Dedikerte kontrollere og raid tar gjerne litt tid ved boot. Men nå er jo ikke det et kjempeproblem for stasjonære maskiner all den tid linuxbokser stort sett snurrer å går 24/7 - 365.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ja, jeg mener alle variantene skal støtte boot i linux. Du kan jo dobbel-sjekke siden deres for å være sikker.

Jeg lenge har vurdert å prøve dual-boot med linux, eller bytte til linux på den gamle riggen som nå bare folder i vinterhalvåret som backup varme på hybelen. Om jeg liker det så kanskje jeg bytter. Det som kanskje kan bli problematisk er at jeg kjører RAID både fra en hardware RAID kontroller og southbridge på hovedmaskinen, og jeg vet ikke hvordan støtten for oppsettene mine er i linux. Jeg kjører også flerskjermoppsett med forskjellige oppløsninger og orienteringer (portrett og landskap), men det vil jeg tro det er grei støtte for.

RAID skal være null problem, flerskjerm med odde oppsett vil være en utfordring i ett til to år til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke hvorfor folk trenger så mye plass. Jeg har klart meg fint med kun en 128GB SSD siden i fjor. Slett de ørten filmene og programmene som du ikke har brukt på et halvt år så er plutselig 240GB veldig mye.

Jeg er en som har hundrevis av spill på Steam, tunge redigeringsprogrammer og hundrevis av filmer (filmene er foreløpig lagret på mekaniske disker i forskjellige NAS konfigs. - men hadde jo vært deilig å slippe bråket samt de dårlige lese/skrive hastighetene når 4 og 8k kommer for fullt. + i tillegg ha alt i datan ~ spare plass FTW)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...