Gå til innhold

Her har de verdens raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Hvis man også ser på listen over land med høyest populasjonstetthet (med over 1 mill innbyggere), er det ikke så rart at vi ser disse tallene:

 

Øverst ligger Singapore, og på andre plassen troner, ja du gjettet det, Hong Kong. De har 7301 og 6396 mennesker pr. km. Hvis vi går langt ned på listen finner vi Norge, med hele 16 mennesker pr. km.

 

Det er helt latterlig at vi skal klare å ha samme gjennomsnittshastighet som Hong Kong. Da vi må legge helt utrolig mye mer fiber for å dekke hele folkemassen. Det kan godtr være at vi er verdens rikeste land pr. innbygger, men det får da være grenser.

Endret av Ozwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Sverige for eksempel legger myndighetene fiber og selger tilgang til den rimelig til alle som ønsker det. I Norge gjør myndighetene ingenting, ikke før Telenor, BKK, Lyse eller andre legger en fiber. Da blir den skattelagt med eiendomsskatt. I byene, gjerne med 1000,- /pr. meter/pr. år

 

Da er det ikke vanskelig å skjønne at det står dårlig til her i landet, og at alle som leverer ADSL selger flere linjer enn hva fiberen kan transportere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Absurd at Romania er så langt oppe. Kanskje jeg skal ta med meg en kopp dit og tigge fiber?

har familie der, og de sitter med 30-50mbit (hastigheten varierer litt) fiber. Dette er vist helt vanlig at alle i byene kan få, og til en lav pris også.

 

Selv, under 10 minutter fra fredrikstad sentrum, sitter jeg å sturer på en 8/0,7 linje fordelt på 4-5 PCer... -.-

Lenke til kommentar

Jeg forstår det rett og slett ikke. Infrastruktur er jo noe av det beste man kan bruke penger på!

 

Om ikke etableringskostnadene hadde vært så store her, hadde vi hatt fiber i hus for lenge siden.

Telenor foreslo en avtale om fiberutbygging i nabolaget en tid tilbake. Prisen var latterlig liten i forhold til hva vi må punge ut med i dag for å koble oss på hver enkelt, men forslaget ble tydeligvis ikke tatt så godt i mot av resten, og derfor er det fortsatt den tragiske kobberlinjen vi bruker.

 

At det er mange som ikke bryr seg er tydeligvis et problem (spesielt gamle mennesker) hos flere jeg kjenner. Fiberen blir stemt ned gang på gang i flere nabolag, så det er ikke alltid Telenor sin feil...

Lenke til kommentar

I Sverige for eksempel legger myndighetene fiber og selger tilgang til den rimelig til alle som ønsker det.

 

Selv om Sverige og Norge har relativt lik befolkningstetthet i gjennomsnitt, bor den norske befolkning mye mere spredt. Dermed har vi i Norge infrastrukturmessige utfordringer som gjør at vi ikke er direkte sammenlignbare med Sverige.

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

De som har tilgang til internet har gode linjer. De som ikke har er ikke med. I Romania tror jeg ikke vi kan snakke om et snitt som tallene viser.I Norge har gud og Hermansen tilgang, og følgelig vil det være lavere.Imidlertid er vi som alltid lite priskritiske og blir flådd i forhold til andre steder. Det er bare å kikke over til svenskene, så ser man det. I Norge betaler man hos GET.no: NOK 579,- for en 70Mb linje per måned.I Sverige betaler man hos Bredbandsbolaget (Telenor) NOK 365,- for en 60Mb linje per måned.http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/hastigheter/bredband-60.htmlDet hjelper på om prisene er lavere. Nordmenn er ikke spesielt prissensitive, og det utnytter de fleste i norske markeder. Ola gir uten å kny like mye som øvrige Europeere.

WHAT ?! hva kan vi gjøre for å stoppe det xD ?

 

Lenke til kommentar

Ifølge netindex.com er gjennomsnittlig nedlastningshastighet 20.54 Mbps i Norge. Vi ligger på 22. plass i verden. Luxembourg har for øvrig gått forbi Hong Kong og har nå verdens raskeste nett. Jeg stoler langt mer på denne listen enn den som denne artikkelen refererer til. netindex.com får sine målinger fra speedtest.net og oppdateres daglig. Tipper de fleste, kanskje alle dere som skriver her på forumet tester linjen en gang iblant på speedtest.net.

Lenke til kommentar

Nå skulle jeg gjerne hatt noe høyere enn 70Mbit da vi nå får fiber. Men for å få 100/100 må jeg ut med 849,- pr mnd. og vis jeg skal ha 200/200 eller 400/400 må jeg ut med ekstreme kr. 3490,- og 5990,- per mnd. HVA FAEN?

 

Jeg sitter med en makshastighet på 4Mbit/0,5Mbit, noe som for så vidt har fungert helt fint for mitt vedkommende. Jeg har strengt tatt ikke hatt bruk for noe mer. Om jeg må laste ned større filer, så vil det selvfølgelig ta noen timer lenger enn det vil gjøre for folk flest, men da er det bare å gjøre dette om natten. Du, på den annen side, virker nærmest misfornøyd med en hastighet på 70Mbit? Dette forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Pengene går hovedsaklig inn i statens pensjonsfond utland som investerer i aksjer, renteinstrumenter og eiendom. Tanken er at dersom man ikke bruker mer enn 4% av realavkastningen (handlingsregelen), så skal pensjonsfondet kunne generere penger til den norske befolkningen i evig tid.

 

Hadde vi nordmenn flyttet litt tettere sammen, kunne vi alle ha hatt gleden av høyere kvalitet på infrastrukturen. Når vi i stedet sprer en befolkning som er på størrelse med en bydel i London over et område på størrelse med Texas, så sier det seg selv at det blir dyrt å drifte. Alle skal ha sin egen vei, vannledning, strøm, internett, mobildekning osv. levert langt inn blant daler og fjell. Av og til syntes jeg det er helt absurd å se hvor mye penger vi bruker på mikroskopiske bygder i distriktet. Enorme broer og lange tunneller blir konstruert for å skape veiforbindelse til et hundretalls husholdninger. Sykt. :s

 

Så det er derfor Lofoten er dekket av fiber mens Oslo sentrum ikke har?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvis man også ser på listen over land med høyest populasjonstetthet (med over 1 mill innbyggere), er det ikke så rart at vi ser disse tallene:

 

Øverst ligger Singapore, og på andre plassen troner, ja du gjettet det, Hong Kong. De har 7301 og 6396 mennesker pr. km. Hvis vi går langt ned på listen finner vi Norge, med hele 16 mennesker pr. km.

 

Det er helt latterlig at vi skal klare å ha samme gjennomsnittshastighet som Hong Kong. Da vi må legge helt utrolig mye mer fiber for å dekke hele folkemassen. Det kan godtr være at vi er verdens rikeste land pr. innbygger, men det får da være grenser.

Nei, det er helt latterlig at vi ikke allerede er der. Med tanke på hvor lett det er å legge fiber og hvor lenge fiber varer så er dette en investering en må se på i 30 til 50års perspektiv. Litt slik som kineserne som planlegger infrastruktur i 100års perspektiv. Det handler ikke om hvor rike vi er, men om vi har baller til å se lenger en 4 år om gangen. Payback-tiden de lærer om på BI skulle vært forbudt å snakke om. Lite er mer destruktivt når det kommer til investering i infrastruktur.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar
I Sverige for eksempel legger myndighetene fiber og selger tilgang til den rimelig til alle som ønsker det.
Selv om Sverige og Norge har relativt lik befolkningstetthet i gjennomsnitt, bor den norske befolkning mye mere spredt. Dermed har vi i Norge infrastrukturmessige utfordringer som gjør at vi ikke er direkte sammenlignbare med Sverige.

 

Det er både riktig og feil. Det du sier hadde vært riktig om det var ekstreme geografiske steder og ekstreme utkantstrøk som ikke får bredbånd. Faktisk er det slik at svært mange steder mindre enn 50 km fra de største byene våre ikke får bredbånd. Det gjelder faktisk steder i Oslo også. Grunnen er at det ikke finnes nok linjer, fordi hver gang lynet slår ned og et par brenner av brukes det et ledig par, eller at det kommer flere kunder i området og det er for få ledige par. Lovverket er også slik at ikke noen kan kreve levert ADSL (slik vi kunne med analog telefon) og det er heller ikke regler for hvor lange en linje kan være nede med feil slik det var med telefon.

Telenor (som jo har fått "kobberet") skifter ikke en kabel nesten uansett hvor mange lynnedslag som har ødelagt den. Ikke før det blir et politisk problem der lokalpolitikere puster dem i nakken, og da blir det til slutt gjerne løftet på den kommunale lommeboka også, slik at Telenor kan få betalt 2 ganger for linjene sine....

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

logikk??? hvor mange bor i norge vs hong kong? har 75/75mbit fiber

(kan få mer om gidder betale mer,men whats the point..

 

Og foresten er jeg på fart med laptopp,dvs bruker trådløst mobilt bredbånd som er "litt" forskjell på.

 

Hvor mange bruker mobilt bredbånd i tilleg eller kun? tipper statestikken på 2g/3g/4g er med på denne målingen... og er antall befolkning tatt til rette ? norge er lite land. eldre trenger da ikke 100Mbit hastighet for å lese vg eller tippe! dem bryr seg ikke om ping tid..syns det er fiber overalt! men mesteparten trådløs er "privatxxxxxxx" som betyr telenor!

 

fiber er best,men mange velger telenor adsl heller pga priser,og sikkert av andre grunner og.

som sagt så eldre folk gjør!

 

:)

Lenke til kommentar

Bare 73% av befolkningen i Hong Kong som har Internett tilgang, og 50% i Romania mot 95% av Norges befolkning.

 

Dette taes det jo ikke hensyn til i slike målinger, Norge har jo en litt annen geografi enn blokkene i Hong Kong også.

 

Men ja, vi kunne hatt mye bedre internett, men det er få lovlige tjenester som kan bruke 100mb+.

 

 

Lenke til kommentar

Det er både riktig og feil. Det du sier hadde vært riktig om det var ekstreme geografiske steder og ekstreme utkantstrøk som ikke får bredbånd. Faktisk er det slik at svært mange steder mindre enn 50 km fra de største byene våre ikke får bredbånd. Det gjelder faktisk steder i Oslo også. Grunnen er at det ikke finnes nok linjer, fordi hver gang lynet slår ned og et par brenner av brukes det et ledig par, eller at det kommer flere kunder i området og det er for få ledige par. Lovverket er også slik at ikke noen kan kreve levert ADSL (slik vi kunne med analog telefon) og det er heller ikke regler for hvor lange en linje kan være nede med feil slik det var med telefon.

 

Veldig gode poeng. Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...