Gå til innhold

Iphone 5 - Eldre bruker - hva koster penger?


Anbefalte innlegg

"Farmor" har fått en Iphone slik at hun kan få bilder osv. fra barnebarn osv. Det liker hun veldig godt.

 

Først satte jeg den opp med mobildata slik at hun fikk bildene sendt som melding inn via "apples system" fremfor MMS.

 

Men selv uten bruk av mobilen for datatrafikk ble det transportert "minst" 1 MB daglig, Hun bruker garantert ikke Safari eller noe annet.

 

Siden hun har et kontantkort ble dette kostbart, jeg slo derfor av mobildata og håpet at det hjalp.

 

Nå får hun bildene som MMS, men da melding etter 24 timer om at hun må logge på "mine sider" hos Telenor.

 

Hva gjør vi?

 

Har forståelse for at dette er en smarttelefon, men hvis vi ikke kan kontrollere databruken på noen måte er det vel ikke særlig smart? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får å kunne motta bilder må du ha på datatrafikk på de nye smarttelefonene. Det kan være lurt å ta et abonnement som Uderzo her prater om. Telenor har det samme som heter Komplett S. Da får du 100 Ringeminutter - 100 SMS - 100MB inkludert. Billigere med Djuice men om du skal ha henne i FriFamilie ville jeg ha valgt Telenor da Djuice ikke støtter FriFamilie tjenesten.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt må du ha aktivert datatrafikk for å motta MMS.

Anbefaler å tegne de minste og billigste abonnementene til Telenor eller Djuice, henholdsvis Komplett S eller Nonstop S. En annen mulighet er å tegne et prat-abonnement og deretter tegne på den minste mobile bredbåndspakken, kan gjøres hos forhandler typ Elkjøp og Expert, eller via nettsidene til telenor.

Lenke til kommentar

Selv om du har satt den opp via "Apples system" (antar at du mener iMessage/iCloud) overføres det fortsatt data, og i mange tilfeller mer enn ved en vanlig MMS. iMessage-bilder er en del større enn vanlige MMS-bilder.

 

Er hun tilknyttet Wifi vil iMessage i praksis være gratis.

 

Edit: Andre ting som kan bruke data på iPhone er iCloud backup, bildestrøm, stedstjenester og Push-tjenester. Push kan komme fra en hvilken som helst app, teoretisk sett.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...